Anna Signeul UEFA Women’s Coach of the Year -listan kuudennella sijalla

• Maajoukkueet

Vuoden valmentaja valitaan kolmen kärkiehdokkaan joukosta. UEFA julkaisee nimen torstaina 26. elokuuta Mestarien liigan arvonnan yhteydessä Turkin Istanbulissa.

Helmareiden päävalmentaja Anna Signeul on ansioituneesti mukana UEFA:n ehdokaslistalla vuoden parhaaksi valmentajaksi. Maajoukkueen kesän 2022 EM-lopputurnaukseen johdattanut Signeul on sijoitettu kuudenneksi yhdessä ennen Juventuksen ja nykyisin Inter Milanin naisten joukkuetta valmentavan Rita Guarinon kanssa. Molemmat saivat tuomaristolta 10 pistettä.

Arvioinnissa on otettu huomioon Euroopassa naisten joukkueita valmentavien valmentajien kauden 2020/21 aikaiset suoritukset kaikissa kilpailuissa, sekä kotimaassa että kansainvälisesti ja joko seura- tai maajoukkuetasolla. Lyonin Jean-Luc Vasseur voitti palkinnon kaudella 2019/20.

– Olen iloinen ja ylpeä siitä, että olin yksi ehdokkaista. Tämä kunnia ei kuitenkaan kosketa minua yksinään. Haluan kiittää pelaajia ja taustatiimiä heidän jatkuvasta kovasta työstään ja sitoutumisestaan. Yhtälailla kiitos kuuluu Palloliitolle ja sen jatkuvalle tuelle naisten jalkapallon kehittämistyössä, Signeul sanoo.

UEFA Women’s Coach of the Year -palkinnon saajaksi valitaan tulevana torstaina yksi kolmesta nimestä, jotka tuomaristo on nostanut kärkijoukkoon. Ehdolla parhaaksi ovat Barcelonaa valmentanut Lluís Cortés, Ruotsin A-maajoukkuetta luotsaava Peter Gerhardsson sekä Chelsean Emma Hayes.

Valinnan suorittavaan tuomaristoon kuuluu naisten Mestarien liigan 16 joukkueen lohkovaiheeseen kaudella 2020/21 osallistuneiden joukkueiden valmentajat, 12 parhaiten UEFA:n viimeisimmässä rankingissa sijoittuneen maajoukkueen päävalmentajaa sekä 20 naisten jalkapalloon erikoistunutta ja ESM:n (European Sports Media) valitsemaa toimittajaa.

Lue kärkikolmikon ehdokasperustelut täältä >>

Loput listasta näyttää tältä:

4 Olivier Echouafni (Paris Saint-Germain, nyk. ei joukkuetta), 24 pistettä
5 Jens Scheuer (Bayern München), 17 pistettä
6 Rita Guarino (Juventus, nyk. Internazionale Milano), 10 pistettä
= Anna Signeul (Suomen A-maajoukkue), 10 pistettä
8 Sarina Wiegman (Hollannin A-maajoukkue, nyk. Englannin), 7 pistettä
9 Gareth Taylor (Manchester City), 5 pistettä
10 Jorge Vilda (Espanjan A-maajoukkue), 3 pistettä

Kohti seuraavaa tavoitetta

Signeul johdatti Helmarit alkuvuodesta päättyneistä EM-karsinnoista Englannissa ensi kesänä pelattavaan lopputurnaukseen. Suoritus oli joukkueelta historiallinen, sillä se ei hävinnyt karsintojen aikana yhtään ottelua.

– Viime kausi oli erinomainen naisten A-maajoukkueelle. Oli upeaa, että saavutimme paikan EM-lopputurnauksessa lohkomme ykkösinä, Signeul toteaa.

Päävalmentajan mukaan kehittyminen ei saa kuitenkaan loppua tähän, vaan kova ja tavoitteellinen työ jatkuu seuraavaksi syyskuussa alkavissa MM-karsinnoissa.

– Tavoitteemme on edetä MM-lopputurnaukseen. Se tulee olemaan kova haaste, sillä Euroopalla on pieni määrä paikkoja ja meillä on vaikea lohko. Ruotsi on yksi Euroopan kovimmista, ellei tällä hetkellä jopa kovin, joukkue. Irlanti ja Slovakia ovat myös todella hyviä.

– Kisoihin pääseminen on tavoitteemme, ja se vaatii paljon joukkueelta. Meidän tulee olla yhtä hyviä kuin olemme olleet tähän saakka. Haemme tottakai tulosta, mutta myös sitä, että sekä joukkue että pelaajat yksilöinä ottavat kehitysaskelia eteenpäin ja pelimme paranee, Signeul päättää.

MM-karsinta-avaus Suomi-Slovakia pelataan tiistaina 21.9. kello 18.15 Turun Veritas Stadionilla.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue