Anna Signeul: ”Tämä turnaus on meille loistava tilaisuus”

• Maajoukkueet

Helmarit matkustaa maanantaiaamuna Ranskaan, jossa joukkuetta odottaa kova, tuleviin koitoksiin valmistava huippumaiden turnaus.

Suomi osallistuu Ranskan jalkapalloliiton järjestämään Tournoi de Franceen 16.–22. helmikuuta. Turnaus järjestetään vasta toista kertaa, sillä vuoden 2021 turnaus jouduttiin perumaan koronaviruksen vuoksi. Vuoden 2020 turnauksen voitti emäntämaa Ranska, jonka lisäksi mukana olivat Brasilia, Hollanti ja Kanada.

Valmistautumista EM-kisoihin ja MM-karsintoihin

Tournoi de France on erittäin kovatasoinen turnaus, sillä Helmareiden vastustajiksi asettuvat Ranska, Hollanti ja Brasilia. FIFA:n virallisesta maailmanrankingista avausvastustaja Ranska löytyy sijalta 4, Hollanti sijalta 5 ja turnauksen viimeisessä ottelussa vastaan asettuva Brasilia sijalta 7.

- Turnaus tulee olemaan haastava, ja odotan, että nämä kolme ottelua tulevat testaamaan puolustustamme. Myös laadukkaan hyökkäyspelaamisen rakentaminen tulee olemaan haaste, mutta odotamme sitä innolla. Toivon, että pystymme hyviin suorituksiin, jotta saamme tunteen siitä, että olemme oikealla polulla, päävalmentaja Anna Signeul kertoi.

Signeulin mukaan Helmareiden pelaamisen rakenteellisten asioiden haastamisen lisäksi Tournoi de France toimii erinomaisena valmistautumisena kevään ja kesän huipputärkeisiin ja haastaviin otteluihin.

- Mielestäni tämä turnaus on meille loistava tilaisuus valmistautua EM-kisoihin, jossa meillä on todella kova lohko. Tämä on myös tärkeää valmistautumista huhtikuuta ajatellen, jolloin pelaamme tärkeät MM-karsintaottelut Slovakiaa ja Georgiaa vastaan. Tällä turnauksella on siis monia tarkoituksia joukkueelle, Signeul sanoi.

Kovaa kilpailua pelipaikoista ja kuormituksen tarkkailua

Päävalmentaja Signeul nimesi tiistaina pidetyssä etätiedotustilaisuudessa joukkueeseen 22 pelaajaa, jotka voit katsoa Palloliiton sivuilla julkaistusta uutisesta. Joukkuetta tullaan täydentämään vielä lähipäivien aikana kolmella pelaajalla.

- Ryhmä näyttää tällä hetkellä todella hyvältä ja kilpailu joukkueen sisällä on kovaa. Meillä on nyt mukana 25 pelaajaa, mutta kesän EM-kisoissa määrä tulee olemaan 23 pelaajaa, joten kilpailu tulee kovenemaan kuukausi kuukaudelta, Signeul sanoi.

Tournoi de Francen osalta ylimääräistä haastetta aiheuttaa lyhyt palautumisaika, sillä esimerkiksi kesän EM-kisoihin verrattuna otteluiden välillä on yksi päivä vähemmän.

- Meidän pitää ottaa pelaajien kuormitus tarkasti huomioon, joka sopii meille erinomaisesti, sillä sitä kautta pystymme antamaan mahdollisimman monelle pelaajalle peliaikaa näitä kovia vastustajia vastaan, Signeul kommentoi.

Oman lisämausteensa pelaajien kuormituksen tarkkailuun tuo se, että eri maissa kaudet ovat täysin eri vaiheessa. Siinä missä Espanjassa, Italiassa ja Englannissa on jo ylitetty kauden puolivälin krouvi, on Pohjoismaissa kaudet vasta käynnistymässä kevään aikana.

- Meillä on paljon pelaajia, jotka pelaavat Suomessa tai Ruotsissa, eli heillä on nyt harjoituskausi käynnissä. He ovat siis melko raskaalla kuormituksella tällä hetkellä ja peluuttamalla pelaajia liikaa kasvatamme vain heidän loukkaantumisriskiään, Signeul korostaa.

Helmareiden maalivahtiosastolla nähdään edelliseen ryhmään verrattuna yksi muutos, kun kapteeni Tinja-Riikka Korpela ja Paula Myllyoja saavat seurakseen Tukholman AIK:ta edustavan Milla-Maj Majasaaren. Loukkaantumisen vuoksi sivuun jääneen Anna Tammisen paikalle nimetty Majasaari oli edellisen kerran mukana Helmareiden ryhmässä lokakuussa 2020, kun Suomi kaatoi Skotlannin Helsingissä pelatussa EM-karsintaottelussa.

- Milla-Maj pelasi todella vahvan kauden viime kaudella ja hän oli yksi Damallsvenskanin parhaista maalivahdeista. Hänelle tämä on loistava mahdollisuus, Signeul sanoi.

Kaikki Suomen ottelut suorina lähetyksinä

Suomen osalta turnauksen kaksi ensimmäistä ottelua pelataan Le Havressa Stade Océanella ja turnauksen päättävä Brasilia-ottelu Caenissa Stade Michel d’Ornanolla.

Yle välittää turnauksen kaikki ottelut kotikatsomoihin. Suomen ensimmäinen ottelu Ranskaa vastaan ja turnauksen päättävä Brasilia-ottelu näytetään suorana lähetyksenä Yle TV2:ssa. Hollantia vastaan pelattava ottelu sen sijaan näytetään Yle Areenassa.

16.2. klo 22.10 Ranska–Suomi, Stade Océane, Le Havre (Yle TV2)
19.2. klo 19.00 Suomi–Hollanti, Stade Océane, Le Havre (Areena)
22.2. klo 19.30 Brasilia–Suomi, Stade Michel d’Ornano, Caen (Yle TV2)

Ajat Suomen aikaa