Anna Signeul: ”Pelinopeus on Ranskaa vastaan avainasemassa”

• Maajoukkueet

Suomi avaa omalta osaltaan Tournoi de Francen turnausemäntä Ranskaa vastaan myöhään keskiviikkoiltana Le Havressa. Vastustajasta on päävalmentajan mukaan lupa odottaa teknistä ja suoraviivaista.

Ranskan Normandiassa 16.-22. helmikuuta pelattava neljän maan turnaus alkaa Helmareille nopealla valmistautumisella. Joukkue on saanut maanantaina ja tiistaina alleen kahdet jalkapalloharjoitukset, joissa oman puolustus- ja hyökkäyspelin lisäksi on ehditty käymään läpi Ranskan pelitapaa.

– Ranskan päävalmentaja Corinne Diacre on tehnyt nuorennusleikkauksen joukkueeseen ja siis korvannut useamman kokeneen pelaajan nuorella lupaavalla pelaajalla. On mielenkiintoista, miten hän on muovannut ryhmää.

– Ranskalla on hyvää taitavia yksilöitä, tilannenopeutta ja teknisyyttä joka tilanteeseen. Heillä on aina ollut erinomaiset laitapelaajat, jotka pystyvät kattamaan peliä boksista boksiin. Jokaiselle pelipaikalle on hyviä vaihtoehtoja.

Helmareiden ryhmää täydennettiin vastikään uudella pelaajalla, kun Umeå IK:n Katariina Kosola sai kutsun joukkueeseen. Kosola matkustaa Ranskaan keskiviikkona, eikä siis ole kokoonpanossa vielä illan ottelussa.

Päävalmentaja Signeul näkee turnauksen hyvänä mahdollisuutena tuoda nuoria pelaajia sisään joukkueeseen sekä peluuttaa tiiviissä ottelutahdissa useampaa pelaajaa.

– Leirityksen alku on ollut intensiivinen. Osa pelaajista on pelannut vastikään viikonloppuna seuroissaan, ja he ovat matkustaneet eri aikoina. Olemme siis yksilöineet hieman rasitusta ja harjoituksia. Aiomme myös käyttää mahdollisuuden antaa monelle pelaajalle peliaikaa tässä ottelurupeamassa.

Vastassa yksilötaitava Ranska

Signeul odottaa Ranska-ottelusta erinomaista haastetta sekä joukkueelle että pelaajille henkilökohtaisesti. Grace Geyoron, Marie-Antoinette Katoton ja Delphine Cascarinon kaltaisia tähtipelaajia vastaan pelaaminen antaa tuntumaa siitä, minkälaista taitorepertuaaria Helmareille on vastassa myös ensi heinäkuussa.

Yksilöiden lisäksi Ranskasta on ennalta tiedossa muun muassa joukkueen tapa hyökätä suoraviivaisesti ja luoda nopeita tilanteita laita-alueille. Signeulin mukaan Suomelle voi aueta mahdollisuus hyville hyökkäyksille, mikäli joukkue pitää tietyt asiat mielessä.

– Pystymme olemaan hyviä, mikäli olemme taktisesti organisoituneita, hyvin keskittyneitä Ruotsi-ottelun tapaan, kollektiivisesti tietoisia ja että tunnistamme pelinaikaiset uhat ja mahdollisuudet. Meidän tulee olla enemmän sinut pallon kanssa ja liikuttaa sitä yhdellä tai kahdella kosketuksella.

– Meillä on tekninen ja taktinen osaaminen, mutta niitä pitää pystyä toteuttamaan kovassa vauhdissa. Ruotsia vastaan näytimme, että joukkueella on tarvittava intensiteetti ja energia, mutta saimme ne kestämään 75 minuuttia. Tarvitsemme niitä täydet 90 minuuttia.

Helmarit pääsee pelaamaan jälleen tuhatpäisen yleisön eteen, sillä Ranska-Suomi-otteluun on myyty yli 5 300 lippua. Reilut 25 000 katsojaa vetävällä Stade Oceanella saadaan siis varmasti hyvä tunnelma.

– On mahtavaa, että näinkin monet tulevat katsomaan otteluamme. Ranskalaisissa katsomoissa on aina hyvä meininki!

EM-lopputurnauksen jäljitelmä

Kevään MM-karsintaan ja erityisesti kesän EM-kisoihin valmistava Tournoi de France tarjoaa hyvän mahdollisuuden jäljitellä lopputurnausolosuhteita monellakin tavalla. Tiukan otteluohjelman lisäksi Ranska, Hollanti ja Brasilia edustavat muun muassa tasoltaan Suomen alkulohkoa EM-kisoissa.

– Tämä on hieno mahdollisuus pelaajille nähdä, minkälaisella tasolla meidän tulee olla kesällä. Voimme oppia todella paljon näistä otteluista. Siksi olemme täällä.

– Emme valmistaudu ainoastaan EM-lopputurnaukseen, vaan myös kahteen erittäin tärkeään MM-karsintapeliin huhtikuussa. Haluamme niistä kuusi pistettä.

Yle välittää turnauksen kaikki ottelut kotikatsomoihin. Suomen ensimmäinen ottelu Ranskaa vastaan ja turnauksen päättävä Brasilia-ottelu näytetään suorana lähetyksenä Yle TV2:ssa. Hollantia vastaan pelattava ottelu sen sijaan näytetään Yle Areenassa.

16.2. klo 22.10 Ranska–Suomi, Stade Océane, Le Havre (Yle TV2)
19.2. klo 19.00 Suomi–Hollanti, Stade Océane, Le Havre (Areena)
22.2. klo 19.30 Brasilia–Suomi, Stade Michel d’Ornano, Caen (Yle TV2)

Ajat Suomen aikaa.