Anna Signeul: ”Opimme tänään paljon”

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkue kärsi Cyprus Cupin toisessa ottelussaan 0-4 (0-1)-tappion Sveitsille.

Ottelun ensimmäinen puoliaika oli varsin tasainen, mutta ainoan maalin teki Sveitsi 18. minuutilla. Päävalmentaja Anna Signeul oli pettynyt tulokseen, mutta katsoi lukemien taakse.

- Opimme tänään paljon. Pelasimme ensimmäisen puoliajan hyvin, mutta maali oli hieman naiivisti pelattu meiltä. Meidän on parannettava vastaavissa tilanteissa. Toisella puoliajalla emme pelanneet niin hyvin, Signeul kommentoi.

Signeul teki toisella puoliajalla viisi vaihtoa, kuten harjoitusturnauksen luonteeseen kuuluu.

- Saimme monille peliaikaa ja se on hyvä asia. Tällaisissa peleissä on erilaisia prioriteetteja. Tunnelma joukkueessa oli tauolla todella hyvä, vaikka olimme maalin perässä. Olimme oppineet ensimmäisestä ottelusta Walesia vastaan. Päästimme kuitenkin toisen maalin heti kun toista puoliaikaa oli pelattu kuusi minuuttia ja sen jälkeen teimme vaihtoja.

Sveitsi teki kaikki maalinsa erikoistilanteista. Joukkue oli hävinnyt turnauksen ensimmäisen pelinsä Italialle 0-3 ja Suomi tiesi saavansa vastaansa ärsytetyn ryhmän.

- Se, että päästimme maalit erikoistilanteista johtuu osaltaan keskittymisen puutteesta sekä siitä, ettemme voittaneet tarpeeksi kaksinkamppailuja. Sveitsillä oli keskikentällä Lia Wälti ja Lara Dickenmann, jotka ovat tällä hetkellä Bundesliigan parhaita pelaajia. Meidän on kuitenkin ehdottomasti oltava tulevaisuudessa parempia molempien päiden rangaistusalueilla.

- Useampi pelaajamme sai kokea, millainen taso kansainvälisissä peleissä on. Se on yksi tämän turnauksen tarkoituksista.

Suomi kohtaa lohkovaiheen viimeisessä pelissään maanantaina Italian, joka on voittanut tähän mennessä sekä Sveitsin että Walesin 3-0-lukemin.

- Haluamme todella parantaa tekemistämme Italia-peliin. Meidän täytyy luottaa itseemme. Ei ole koskaan mukavaa päästää neljää maalia, mutta emme voi masentua tästä. Pelasimme hyvin ensimmäisellä puoliajalla, mutta emme edelleenkään ole tarpeeksi vaarallisia rangaistusalueella. Emme pystyneet pitämään tasoamme toisella jaksolla.

- Opimme tästä paljon, sekä me valmentajat että pelaajat. Ja kuten sanoin pelaajille ottelun jälkeen, vain me itse voimme muuttaa tilanteemme. Vain meillä on siihen mahdollisuus ja niin me aiomme tehdäkin, Signeul päätti.

• Helmarit