Aluejoukkueiden uusi toimintakausi käynnistyi

• Maajoukkueet

Tyttöjen aluevalmentajien uusi kausi käynnistyi Eerikkilässä 22.-23. elokuuta nuorten akatemialeirin yhteydessä.

Alkavalle kaudelle tyttöjen aluevalmentajatoiminto uudistuu, ja jatkossa alueita on viisi, kun Uudenmaan ja Helsingin alueet yhdistyvät yhteiseksi Etelän alueeksi. Muut alueet ovat Itä-Suomi, Länsi-Suomi, Keski-Suomi ja Pohjois-Suomi.

Tyttöjen aluetoiminnassa joukkueilla on lähtökohtaisesti kuusi leiripäivää syksyllä ja neljä keväällä, jonka jälkeen aluetoimintakausi huipentuu neljäpäiväiseen alueturnaukseen Eerikkilän Urheiluopistolla 24. – 27. huhtikuuta. Etelän alueelta turnaukseen kootaan kaksi joukkuetta.

Uusina aluevalmentajina Etelän alueella aloittavat valmentajat Akan Okomoh (PK-35) ja Mari Savolainen (HJK). He liittyvät Etelän tiimiin Jonne Kunnaksen (HJK) ja Arttu Pitkäkankaan (VJS) tueksi. Myös Ilveksen talenttivalmentaja Mika Lahtinen on aluevalmentajana tuore kasvo, sillä hän aloitti tehtävässä huhtikuussa.

- Uusimaan ja Helsingin toimintojen yhdistämisen lähtökohtana on tarjota entistä laadukkaampaa toimintaa pelaajien laadukkaan arjen varmistamiseksi. Yhteisten leirien kautta valmentajien aikaa vapautuu pelaajien henkilökohtaisten kehityssuunnitelmien ja videoanalyysien syventämiseen. Muutos palvelee myös valmentajien kehittymistä, kun osaamista ja sitä kautta dialogia saadaan enemmän ja useammin yhteen, maajoukkuevalmentaja Marko Saloranta taustoittaa.

Aluevalmentajat seura-arjessa

Saloranta muistuttaa, että juuri aluevalmentajat ovat kriittisessä roolissa päivitetyn pelaajakoulutuslinjauksen jalkauttamisessa seura-arkeen.

- Aluejoukkuetoiminta (s. 2003) on lähtölaukaus nuorten maajoukkuetoimintaan, joten maajoukkueiden pelaajakoulutuslinjauksen ymmärrys ja omaksuminen ovat aivan keskeisiä vaatimuksia aluevalmentajiemme osalta.

- Aluetoiminnan ohella myös Helmaripäivät (s. 2004-2005) ovat tärkeitä tapahtumia pelaajakoulutuslinjauksen siirtämisessä seurojen ja pelaajien arkeen, Saloranta sanoo.

Aluevalmentajat työskentelevät arjessaan seuraympäristössä. He ovat linkki seura- ja maajoukkuetoiminnan välillä.

- Se on syy, miksi tahdomme hyödyntää aluevalmentajia myös eri maajoukkueiden apuvalmentajina, sillä kokemukset antavat heille kansainvälistä tietotaitoa vietäväksi suoraan seuratoiminnan arkeen, mikä helpottaa osaltaan pelaajakoulutuslinjausten onnistunutta jalkauttamista läpi pelaajapolun, Saloranta muistuttaa.

Laadukas arki on tekoja

Uutena Etelän aluevalmentajana aloittanut Mari Savolainen nostaa yhtenäisen pelaajakoulutuslinjauksen pelaajakehityksen avaintekijäksi.

- Yhtenäinen linja ja sovitut valmennuksen painopisteet luovat aluetoiminnan ytimen. Esimerkiksi Etelän alueella meitä on nyt neljä aluevalmentajaa, ja kun kaikilla on selvää mihin sisältöihin keskitymme aluejoukkueleireillä, alueturnauksessa, seuratyössä ja yksittäisten valmentajien ja pelaajien kanssa kentällä työskennellessämme, on selvää, että myös tulokset ovat tehokkaampia.

Seuravalmentajana Savolainen kuulee jatkuvasti puhuttavan pelaajan laadukkaasti arjesta. Hänen mukaansa puhumallakin maailma paranee, mutta valmentajilta edellytetään ennen kaikkea tekoja.

- Aluevalmentajan tehtävään kuuluvat kiinteästi seurakäynnit, pelaajien tarkkailu ja valmentajien sparraus ydinympäristössä eli harjoituksissa kentällä. Seurakäyntien lisäksi tarkkailemme pelaajia talvella pelattavassa B-ikäluokan SM-karsinnassa.

- Koko toiminnan lähtökohta on pelaajien kehittymisen edellytyksien parantaminen, ja sovittuihin teemoihin keskittymällä valmentamisen vaikuttavuus on suurempi, jolloin myös pelaajien mahdollisuudet kehittyä teeman mukaisissa asioissa paranevat. Pelaajien laadukas arki on meidän jokaisen valmentajan vastuulla, Savolainen sanoo.

Aluejoukkuevalmentajat >>

• Taluejoukkue