Alueelliset futsalsarjat alkamassa – Palloliitto suosittelee täyden koronarokotussuojan hankkimista

• Futsal

Suosittelemme koronarokotteen ottamista, jotta futsalin jo käynnistyneet pääsarjat ja pian alkavat alueelliset sarjat päästään pelaamaan ohjelman mukaisesti ja terveysturvallisissa olosuhteissa.

Palloliitto suositteli täyden koronarokotesarjan hankkimista jo elokuussa. Nyt kun alueelliset futsalsarjat ovat käynnistymässä, haluamme muistuttaa suomalaista futsal- ja jalkapalloväkeä rokotteen tärkeydestä.

Hyvä rokotekattavuus antaa futsalin ja jalkapallon harrastajille sekä katsojille mahdollisuuden nauttia pelistä terveysturvallisesti.

THL:n mukaan täysi rokotesarja (2 rokotetta) antaa hyvän suojan koronavirustautia vastaan ja suoja vakavaa tautimuotoa vastaan on hyvä. THL suosittelee koronavirusrokotusta Suomessa tällä hetkellä kaikille 12 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille. Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton.

THL:n mukaan koronarokotus vähentää koronaviruksen erittymistä merkittävästi ja ehkäisee viruksen tarttumista ihmisestä toiseen. Rokotus ei kuitenkaan estä tartuntoja kokonaan. Siksi on tärkeää, että noudatat varotoimia, kun tapaat rokottamattomia ihmisiä tai ihmisiä, joilla on suurentunut riski saada vakava koronavirustauti.

Yhdessä muiden torjuntatoimien kanssa rokotukset auttavat merkittävästi niin paikallisten epidemioiden kuin koko maailmanlaajuisen pandemiankin torjumisessa. Jokaisella päätöksellä ottaa rokote on merkitystä.

Toinen rokoteannos on tärkeä, jotta rokotteen suojateho vahvistuu sekä koronaviruksen kantamuotoa että virusmuunnoksia vastaan. Toinen annos myös varmistaa, että suoja kestää mahdollisimman pitkään. Kaikki Suomessa tällä hetkellä käytettävät koronarokotteet annetaan kahtena annoksena.

Lisätiedot:

THL >>