Alueelliset futsalkoulutusvastaavat valittu

• Futsal

Osa-aikaisesti oman toimensa ohella toimivat futsalkoulutusvastaavat on valittu, ja he aloittavat työssään virallisesti torstaina 1.4. Palloliiton futsalvalmentajakoulutuksesta (oto) vastaava Kerkko Huhtanen on tyytyväinen valittujen henkilöiden osaamistaustaan, ja myös valintojen ulkopuolelle jäi potentiaalisia hakijoita.

Alueellisten futsalkoulutusvastaavien tehtäviin tuli yhteensä 14 hakemusta. Hakijajoukon koulutustausta oli hyvin tehtävään sopivaa, ja suurimmalla osalla hakijoista oli myös kokemusta kouluttamisesta. Tehtäviin valitus henkilöt erottuivat kuitenkin edukseen valmentajakoulutuskokemuksella. Palloliiton futsalvalmentajakoulutuksen vastaava Kerkko Huhtanen uskoo, että juuri valmentajakoulutuskokemuksesta on hyötyä futsalvalmentajakoulutuksen uudelleenorganisoinnissa.

– Tehtäviin valituilla henkilöillä oli soveltuvan pohjakoulutuksen ohella hakijajoukosta selvästi eniten valmentajakouluttajakokemusta, jonka uskomme palvelevan heitä päätehtävässään eli alueellisen futsalvalmentajakoulutuksen uudelleenorganisoinnissa. Valitsematta jääneiden henkilöidenkin osalta pääsemme pohtimaan, miten heitä voisi tulevaisuudessa mahdollisesti osallistaa alueellisen futsalvalmennusosaamisen kehitystyöhön.

Tehtäviin valitut henkilöt ovat futsalin seuraajille tuttuja. Eteläisen alueen futsalkoulutusvastaavana aloittaa Kuurojen futsalmaajoukkueen sekä Ilves FS:n päävalmentajana tutuksi tullut futsalin monitaituri Matti Anttonen.  Itäisellä alueella vastaavassa pestissä aloittaa mm. SC Riverballin päävalmentajana toiminut Maru Grönroos. Pohjoisella alueella vastuun ottaa monipuolista valmentajakokemusta mm. Sievi FS:ssä, Örebro Futsal Clubissa ja Oulun Tervareissa hankkinut Jani Paananen. Lännen alueella futsalkoulutusvastaavina aloittavat niin ikään Sievi FS:n riveissä mestarivalmentajaksi kruunattu Kimmo Mattila (pohjoinen) sekä ACE:n päävalmentajana ja naisten futsalmaajoukkueen valmentajana tutuksi tullut Jussi-Pekka Penttinen (eteläinen).

Valittujen henkilöiden osaaminen tuo merkittäviä lisäresursseja alueelliselle futsalkoulutukselle. Huhtanen kuitenkin muistuttaa, että tehtävien osa-aikaisuus tulee ottaa huomioon. Alueellisten futsalkoulutusvastaavien työajaksi on määritelty noin 270 tuntia vuodessa. Samalla Huhtanen kuitenkin uskoo, että futsalkoulutusvastaavat tulevat olemaan alueidensa valmentajille merkittävä tuki arjen eri alueilla.

– Kentällä on tärkeää hahmottaa, että alueelliset futsalkoulutusvastaavat tulevat hoitamaan tehtäviään oto-pohjaisesti ja osa-aikaisesti, eli heidän käytettävissä oleva työaikansa alueellisen futsalvalmennusosaamisen kehittämiseen on lähtökohtaisesti rajallinen. Kuitenkin tämäkin resursointi tulee parantamaan nykytilannetta ja Palloliiton edellytyksiä tukea futsaltoimintaan osallistuvien seurojen ja valmentajien arkea eri alueilla.

• futsal