Åland United on naisten Suomen Cupin mestari!

• Jalkapallosarjat

Suomen Cupin finaaliottelu eteni odotetusti PK-35 Vantaan pallonhallinnalla ja lyhytsyöttöpelillä. Åland United iski nopeasti tilanteenvaihdoista ja etenkin Cassandra Korhonen kyttäsi hanakasti pystysyöttöjä. PK-35 Vantaa siirtyi avausjakson lopulla johtoon Roosa Bröijerin maalilla. Toisen jakson alussa Åland Unitedin Pille Raadik tasoitti ottelun kulmapotkusta. Voittajaa ottelulle haettiin jatko-ottelulla, mutta maaleja ei peliajan puitteissa syntynyt ja mestari piti hakea rangaistuspotkukilpailun kautta. Åland Unitedin maalivahti Matilda Nurmi torjui kaksi rangaistuspotkua ja Sarah Troccoli pääsi ratkaisemaan mestaruuden toimittamalla pallon maalin kattoon.

PK-35 VANTAAN ROOSA BRÖIJER VEI PUNAMUSTAT JOHTOON AVAUSJAKSON LOPULLA

Heti ottelun alussa PK-35 Vantaan korkea prässi tuotti tulosta ja joukkueen kapteeni Sanna Saarinen pääsi laukomaan. Åland Unitedin veräjänvartija Matilda Nurmi torjui varmasti pienestä kulmasta suoraan syliin suuntautuneen laukauksen. PK-35 Vantaan korkea prässi aiheutti haasteita Åland Unitedin avauspelaamiselle ja PK-35 Vantaa sai riistettyä pallon hallintaansa päästen etenemään omalle pelityylilleen tunnuksenomaisesti hallituin syötöin hivutellen kohti maalintekoaluetta.

Åland Unitedin Cassandra Korhonen kärkkyi pystypalloja ja aiheutti uhkaa PK-35 Vantaan puolustukselle. Kun ottelua oli pelattu noin kymmenen minuuttia, Åland United sai omilla hyökkäyksillään luotua painetta Punamustien päätyyn, mutta laukaisupaikkoja joukkue ei onnistunut luomaan. Noin kolmentoista minuutin kohdalla Oona Sevenius esitteli taidokasta pallonhallintaansa kääntymällä vahvasti Åland Unitedin puolustajan edestä vapauttaen itsensä nopeaan nousuun kohti maalia. Sevenius laukoi, mutta vasemman jalan yritys kimposi ensimmäiseen edessä olleeseen pelaajaan. PK-35 Vantaa siirteli omissa rakenteluissaan palloa hallitusti ja hakeutui maltilla lähemmäksi maalintekoaluetta. Pallo pelattiin Wilma Forsblomille, joka lähti ennakkoluulottomasti kuljettamaan boksin edustalla ja laukoi vasemmalla jalallaan kaaren tuntumasta. Laukaus kimposi kuitenkin yläriman kautta maalin yli.

Avausjakson puolivälissä Åland United näytti vaarallisuuttaan erikoistilanteissa. Monica Hagström asettui antamaan kulmapotkun, jonka jälkitilanne toi vaaraa PK-35 Vantaan maalivahdin alueelle. PK-35 Vantaa ei saanut palloa kunnolla purettua ja pallo pelattiin uudelleen Monica Hagtrömille laitaan. Uusi keskitys lähti matalana kohti pilkkua ja Cassandra Korhonen pääsi laukomaan, mutta Sanna Saarinen oli laukauksen edessä. Pallo pysyi Åland Unitedilla ja Hagström pääsi tarjoilemaan kolmannen keskityksen, mutta maalivahti Pauliina Tähtinen pääsi korkeaan palloon taka-alueella ja PK-35 Vantaa sai tilanteen purettua. Åland Unitedin avausjakson parhain paikka syntyi, kun Dana Leskinen tarjoili todella tarkan syötön pystyyn Cassandra Korhoselle, joka pääsi laukomaan pilkun tuntumasta, mutta Korhosen laukaus kimposi ylärimaan.

Avausjakson loppupuolella Wilma Forsblom käsitteli palloa taidokkaasti Åland Unitedin boksin kulmalla todella ahtaassa tilassa ja sai jalkansa vapaaksi laukaukseen. Matala vasemman jalan laukaus meni kuitenkin selvästi etutolpan ohi. Toisessa päädyssä Åland United Monica Hagström laukoi boksin edustalta, mutta Pauliina Tähtinen torjui laukauksen jalallaan. Pallo kuitenkin palautui suoraan Mariana Jalecalle, joka laukoi nopeasti kohti takakulmaa, mutta pallo karkasi hieman maalin ohi.

Ottelun avausmaali syntyi ajassa 41’ PK-35 Vantaalle. Lyhytsyöttöpeli tuotti tulosta, kun Roosa Bröijer käytti syntynyttä tilaa hyödykseen ja syötti boksin kulmalle Wilma Forsblomille. Vartioituna ollut Forsblom sai pallon haltuunsa ja siirsi pelivälineen viereensä Eerika Appelqvistille, joka näki syöttönsä jälkeen kohti maalia liikkuneen Bröijerin. Appelqvist tarjoili tarkasti suoraan Bröijerin jalkaan etualueelle ja Bröijer siirsi pallon hallitusti vasemmalla jalallaan etuyläkulmaan.

Åland United tasoitti ottelun TOISEN JAKSON ALUSSA

Toisen jakson alussa PK-35 Vantaa sai kulmapotkun ja jatkosta ylärima kilahti jo kolmannen kerran. Åland United pääsi hyvin boksiin erityisesti vasemmalta puolelta Korhosen matalilla keskityksillä, mutta viimeistelijää ei maalin edustalta löytynyt. Ajassa 52' syntyi Åland Unitedin tasoitusmaali, kun Monica Hagström pääsi tarjoilemaan kulmapotkun. Pille Raadik liikkui taitavasti palloa kohti ja sai hieman hankalasta asennosta puskettua pallon taka-alakulmaan. Heti seuraavasta omasta hyökkäyksestään PK-35 Vantaan pirteitä otteita esitellyt Netta Kosolle tarjoutui tilaa boksin edustalta ja sisäkierteinen laukaus lähti kohti takakulmaa. Matilda Nurmi venyi tilanteessa upeaan torjuntaan ja vauhdikas ottelu jatkui 1-1-tasatilanteessa.

Ottelu eteni hetken lähestulkoon päädystä päätyyn, kun molemmat joukkueet pääsivät antamaan vaarallisia keskityspalloja boksien sisään. PK-33 Vantaa sai tilanteita kuitenkin rahoitettua ja onnistui luomaan pitkiäkin pallonhallinnan jaksojaan. Paine oli Åland Unitedin päädyssä, mutta Åland piti keskustan tiiviinä, eivätkä Punamustat päässeet linjojen väleihin. Åland Unitedin maalin edustalle pyrittiin keskityksillä, joille ei kuitenkaan löytynyt kunnollisia jatkoja. Oona Sevenius toi pallon vahvalla kuljetuksella ylös ja pelasi laitaan Suomelalle, mutta Forsblom ei aivan ylettynyt keskitykseen maalin edessä. Muutama minuutti myöhemmin Toivanen murtautui vasemmalta keskittämään, mutta Åland Unitedin puolustus pääsi väliin.

Toisen jakson loppupuolella Monica Hagström vapautti Dana Leskisen puolittaiseen läpiajoon, mutta PK-35 Vantaan Anna Olmala ehti väliin, eikä Leskinen saanut kunnollista laukausta aikaiseksi. Tilanteesta seurasi kuitenkin kulmapotku, jonka Hagström toimitti vitosen sisään. Anna Wersterlund haki puskua, mutta ei yltänyt pallolle. Hetken hallinta pysyä Åland Unitedilla, mutta aivan huipuille maalintekopaikoille joukkue ei päässyt. Vielä ottelun lisäajalla Åland United sai kulmapotkun, jonka jälkitilanteesta ahvenanmaalaiset taistelivat pallosta ja Korhonen pääsi laukomaan vasemmalta, mutta laukaus painui maalin ohi.

ratkaisu EI löytynyt JATKO-OTTELUN AIKANA

Heti jatko-ottelun ensimmäisellä minuutilla PK-35 Vantaalle sattui heikko purku boksin sisällä ja pallo pyöri suoraan Sarah Troccolille. Troccoli laukoi hyvästä paikasta, mutta viimeistely-yritys meni selvästi maalin yli. Omassa hyökkäyksessään PK-35 Vantaan Oona Sevenius taisteli pomppivasta pallosta kuudentoista rajalla ja onnistui vapauttamaan jalkansa laukaukseen, mutta kova matala laukaus viuhui hieman tolpan ohi.

PK-35 Vantaa pyrki boksiin edelleen keskityspalloilla, mutta Åland Unitedille ei keskityspallojen puolustamisessa ollut vaikeuksia. Åland United sai rakenneltua vaarallisesti matalia syöttöjä pelaajalta toiselle PK:n maalin edessä, mutta lopulta kukaan ei päässyt yrittämään viimeistelyä. Jatkotilanteesta pallo pomppi Mariana Jalecalle, joka laukoi, mutta laukaus suuntautui suoraan Tähtisen käsiin. Jatko-ottelun ensimmäisen jakson lopulla PK-35 Vantaa sai vielä luotua painetta Åland Unitedin päätyyn, mutta yhtä katkaistua keskitystä lukuun ottamatta vaaraa ei aiheutunut.

Jatko-ottelun toisella puoliajalle mentäessä ottelun intensiteetti oli laskenut selvästi ja molemmat joukkueet välttelevät virheitä. Pelissä oli finaalihengen mukaisesti kovia kontakteja ja tunnetta. PK-35 Vantaa pääsi boksiin aivan maalin edustalle, jossa pallo pyöri ruuhkan keskellä ja pysyi pelattavana, mutta laukojaa ei löytynyt ja tilanne kuivui kasaan. Loppuhetkillä PK-35 Vantaa pyrki keskityspalloilla maalintekopaikoille. Oona Sevenius keskitti oikealta pilkun tuntumaan Karoliina Autiolle, joka pääsi puskemaan, mutta pusku suuntautui aivan liian ylös. PK-35 Vantaa sai vielä kulmapotkun, kun ottelua oli pelattu 120 minuuttia. Åland United pääsi väliin kuitenkin ja pallo toimitettiin nopeasti Korhoselle pystyyn. PK onnistui kuitenkin purkamaan pallon Korhosen jalasta sivurajan yli. Jatko-ottelussa ei maaleja päästy näkemään ja Cupin mestaruus piti lähteä ratkomaan rangaistuspotkuilla.

Cup-mestaruus ratkottiin rangaistuspotkukilpailulla

Åland United ratkaisi mestaruutensa itselleen rangaistuspotkukilpailussa. Ahvenanmaalaisten maalivahti Matilda Nurmi venyi kahteen torjuntaan, joten kahden PK-35 Vantaa pelaajan epäonnistuttua ratkaisuun riitti neljännessä parissa pallon taakse asettuneen Troccolin kova laukaus keskelle riman alle.

Lopulta rangaistuspotkuissa onnistuivat PK-35 Vantaalta Tia-Maria Jaakonsaari ja Wilma Forsblom, Åland Unitedilta Dana Leskinen, Cassandra Korhonen, Monica Hagström ja Sarah Troccoli.