Ajankohtaista tietoa koronatilanteen vaikutuksista jalkapalloon ja futsaliin

• Jalkapalloharrastus
  • Jalkapallosarjat
  • Seuratoiminta
  • Futsal
  • Alueuutiset

Aluehallintovirastoilta on tullut runsaasti uusia rajoituksia. Koronarajoitukset ovat aluekohtaisia, joten toimijoiden on tärkeää tarkastaa oman alueen määräykset ja suositukset Aluehallintoviraston sivuilta >>

Rajoitukset koskevat yleisötilaisuuksia (kokoontumisrajoitukset), sisätilojen käyttöä ja koronapassin käyttömahdollisuutta rajoituksista vapautumiseen.

Valtioneuvosto on rajoittanut koronapassin käyttöä määräaikaisesti (30.12.2021–20.1.2022) siten, että koronapassia ei voi käyttää yleisötilaisuuksissa ja asiakastiloissa vaihtoehtona alueellisille rajoituksille. Tätä poikkeusta sovelletaan leviämisvaiheen tunnusmerkit täyttävien sairaanhoitopiirien alueilla. Asetus koskee kaikkia yleisötilaisuuksia ja asiakastiloja, joihin kohdistuu voimassa olevia rajoituksia. Lue lisää >>

Tilojen käyttörajoitukset koskevat vain sisätiloja eli toiminta ulkotiloissa on edelleen mahdollista kaikilla ikäryhmillä.

Ammattiurheilu

Ammattiurheilu jää rajoitustoimenpiteiden ulkopuolelle. Palloliiton ja Olympiakomitean tulkinnan mukaan ammattiurheilua koskeva rajaus tarkoittaa käytännössä ammattiurheilun rajaamista huippu-urheiluun kattaen palloilulajeissa kaksi ylintä kansallista aikuisten sarjatasoa, ylimmän nuorten kansallisen sarjatason, aikuisten A-maajoukkuetoiminnan sekä kansallisen lajiliiton valintajärjestelmän kautta kansainvälisiin arvokilpailuihin valmistautuvat urheilijat.

Ammattiurheilun käsitteen piiriin kuuluvat lisäksi Olympiakomitean tukiohjelmiin kuuluvien lajien nuorten maajoukkuetoiminta ja harjoittelu aikuisten tai nuorten kansainvälisiin arvokilpailuihin (EM- tai MM-kisat tai seuraavat kesä- tai talviolympialaiset) sekä jalkapallon kolmanneksi ylimmät kansalliset sarjatasot (jalkapallossa miesten Kakkonen), joissa pelaajat ovat kirjalliseen pelaajasopimukseen perustuen ammatinharjoittajia.

Muuta huomioitavaa

Joillain alueilla on viranomaisten toimesta päätetty, että vain alle 18-vuotiaiden (vuonna 2004 syntyneet ja sitä nuoremmat) toiminta on edelleen mahdollista myös sisällä, eli näiden ikäryhmien kilpailujen osalta ei ole tarvetta tehdä muutoksia otteluohjelmiin ja harjoittelua ei tarvitse keskeyttää.

Aikuisten alueellisten futsalsarjojen osalta, joissa tiukentuneet rajoitukset aiheuttavat tarvetta otteluohjelmien muutoksiin, annetaan seuroille ohjeita viikolla 1.

Koronarokotukset

Palloliitto suosittelee kaikille pelaajille, valmentajille ja taustahenkilöille täyden rokotussuojan hankkimista tartuntojen ehkäisemiseksi, terveysturvallisuuden varmistamiseksi ja toiminnan jatkamiseksi.

Seuraa THL:n ohjeita kolmannesta koronarokotuksesta >>

Lisätietoa ja ajantasaiset rajoituspäätökset, ohjeistukset, suositukset ja määräykset koronavirusepidemiasta Valtioneuvoston, THL:n, AVI:n sivuilta.

Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista urheiluun Olympiakomitean sivuilla >>

• korona