AIK:ssa luotetaan Saku Ylätupaan - Juha Malinen vieraili Tukholmassa

• Maajoukkueet

Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Juha Malinen vieraili keskiviikkona Tukholmassa tapaamassa AIK:n suomalaishyökkääjää Saku Ylätupaa sekä Ruotsin hallitsevan mestarijoukkueen päävalmentajaa.

Juha Malinen on pyrkinyt keväästä lähtien käymään mahdollisimman monessa paikassa, missä Pikkuhuuhkajien pelaajat pelaavat. Malinen on halunnut tutustua pelaajiensa toimintaympäristöön ja nähdä miten ja millaisissa oloissa he harjoittelevat seurajoukkueissa.

- Sitten minulla on aikaa keskustella pelaajien kanssa ihan eri tavalla, kun siinä ei ole taustalla muita velvoitteita, vaan saa jutella rauhassa hänen omalla työpaikallaan, Malinen selventää.

Toinen tärkeä syy vierailulle on keskustella valmentajan tai useamman kanssa ja saada suora kontakti. Eikä kontaktien luomisesta ole kuin hyötyä tulevaisuudessa.

Näiden seikkojen takia Malinen vieraili tällä viikolla Ruotsissa. Hän seurasi keskiviikkoaamuna AIK:n harjoituksia Friends Arenalla Tukholmassa.

AIK:ssa pelaa Suomen nuorisomaajoukkueiden vakiopelaajana tunnettu Saku Ylätupa, joka siirtyi seuraan tammikuussa Hollannin suurseurasta Ajaxista joulukuuhun 2022 asti ulottuvalla sopimuksella. Huuhkajissakin niin ikään tammikuun otteluleirillä debytoinut nuorukainen on jäänyt vähälle vastuulle Ruotsin mestarin riveissä tällä kaudella.

Malinen tapasikin keskiviikkona AIK:n päävalmentajan Richard Norling ja keskusteli tämän kanssa kattavasti mm. Ylätuvan tilanteesta.

- Käytännössä meidän kesäkuun Ruotsi-ottelumme jälkeen hän on taitanut pelata vain yhdessä pelissä. Joka tapauksessa tilanne on huono. Ei ole kuitenkaan missään nimessä kyse mistään kriisistä eikä se missään nimessä mene niin, että lähden neuvomaan valmentajalle jotain, vaan se menee kuten tänäänkin, Malinen selittää ja jatkaa:

- Keskustelimme Richardin kanssa ennen harjoituksia vähän ja heti harjoitusten jälkeen hän vei minut harjoituskeskukseen syömään. Sitten juttelimme yhdessä jalkapallosta ja tutustuimme, koska halusin tutustua hänen filosofiaansa ja hänkin oli todella kiinnostunut minun tekemisistä.

Valmentajat juttelivat keskenään siitä, miten näkevät Ylätuvan tilanteen. Sen lisäksi he pohtivat, millä toimenpiteillä pelaajan kehitystä voitaisiin tukea.

Malinen luonnehtii tapaamista hyväksi kehityskeskusteluksi.

- Tässä on kaksi kokenutta valmentajaa. Pyrimme, että voisimme kahdestaan tukea Sakun tilannetta. Jos löydämme yhteisiä asioita, joilla pystyisimme valjastamaan Sakun poikapelaajasta miesten pelaajaksi. Koska kaksykkösten pelaajat ovat juuri siinä vaiheessa, että poikapelit jäävät taakse ja monet menevät Veikkausliigan kautta miesten peleihin, jotkut menevät sinne jotain toista tietä. Nyt vaan se kynnys pitäisi saada tasoitettua.

Norlingin tapaamisen jälkeen Malinen tapasi Ylätuvan ja keskusteli tämän kanssa mm. niistä asioista, jotka olivat ilmenneet Norlingin tapaamisen yhteydessä.

Norlingin puheet Ylätuvasta olivat tulevaisuuden suhteen rohkaisevia.

- Hän sanoi minulle, että luottaa siihen, että Sakusta tulee heille hyvä pelaaja kolmen pelaajan keskikenttäryhmikköön, oletettavasti vasemmalle puolelle. Tämä oli myös peruste, kun Saku oli kysynyt, pitäisikö hänen mennä jonnekin lainalle. Hän (Norling) oli sitä mieltä, että ei, vaan heillä on se ajatus. Kuten on minullakin.

- Saku on ollut tietynlaisen taitopelaajan kuplassa. Ei ole välttämättä helppo askel mennä miesten peleihin, missä joutuu aika paljon ajattelemaan sitä, miten pallon kanssa on parasta toimia. Toinen juttu on, miten puolustuspeli hoidetaan silloin kun ollaan vastustajan kenttäpuoliskolla ja milloin ollaan matalammassa systeemissä, Malinen kertoo.

Norlingin AIK:ssa mietitään paljon puolustuspeliä, jonka ruotsalaisluotsi haluaa iskostaa kädestä pitäen pelaajilleen.

- Se vaatii tosi paljon toistoja ja ymmärrystä, ja hän valitteli sitä, että kun Saku tuli tuohon alussa, niin hän huomasi, ettei hän ole vielä valmis tähän. Eikä hänellä riittänyt aikaa opettaa sitä. Hän haluaa sen ajan, että pääsee opettamaan.

- Se oli se tärkein viesti, mikä lähti minulle ja Sakulle, että hän uskoo Sakuun. Heillä on neljän vuoden sopimus ja se on työstä kiinni ja nimenomaan yhteisestä työstä.

Malinen seuraa torstaina Tukholmassa AIK:n ja Sheriff Tiraspolin välistä Eurooppa-liigan kolmannen karsintakierroksen toista osaottelua. Jos avausosan vieraissa 2-1 voittanut AIK menee seuraavalle, kilpailun lohkovaihepaikan kannalta ratkaisevalle kierrokselle, joukkue jatkaa niin sanottua energiankulutuksen säästämistä harjoittelussa valmistautuen tärkeisiin otteluihin. Tällä hetkellä vaihdot joukkueen pelaavassa kokoonpanossa tulevat Malisen mukaan enemmän vain pakon sanelemana.

Europelien lisäksi AIK:lla on hoidettavana sarjapelit sekä ensi viikolla pelattava Ruotsin cupin ottelu. Pelejä riittää tiiviiseen tahtiin.

Malinen palaa Suomeen perjantaiaamuna ja matkustaa Turkuun tavatakseen Veikkausliigajoukkue FC Interin päävalmentajan José Riveiron ja seuran urheilutoimenjohtajan Vesa Mäen. Malinen on vieraillut Veikkausliigaseuroissa kesän aikana.

Malinen on kiinnostunut Riveiron tulon myötä Interissä muuttuneista joukkueen toimintatavoista. Sen lisäksi tarkoitus on keskustella ainakin turkulaisseuran pelaajsta Niilo Mäenpäästä, joka taistelee myös paikasta Pikkuhuuhkajien ryhmään.

• U21-maajoukkue