AC Oululle pelaaja- ja valmentajasopimuksia

• Jalkapallosarjat

AC Oulu on hankkinut riveihinsä japanilaisen Fugo Segawan, 21. Vasemman laitapuolustajan tontilla viihtyvä Segawa on Laivastonsinisten seurahistorian ensimmäinen japanilaispelaaja.

Edellisen kauden Segawa pelasi Rovaniemen Palloseurassa, jossa vyölle kertyi yhteensä 14 ottelua Veikkausliigassa ja Suomen Cupissa. Eurooppaan Segawa muutti alunperin Japanista 15-vuotiaana käydäkseen koulua ja pelatakseen jalkapalloa stipendillä Brittein saarilla Windsorissa, FAB Academy joukkueessa. Kolmen vuoden jälkeen puolustaja kävi mutkan Espanjassa ennen kuin siirtyi 2016 Ruotsiin neljännellä sarjatasolla pelaavaan Ånge IF -seuraan.

Suomeen Segawa muutti jo kaudella 2017, kun Kakkosessa pelaava PEPO Lappeenrannasta hankki pelaajan riveihinsä. Japanilaisen debyyttikausi Suomessa oli menestys, kun kauden päätteksi Segawa äänestettiin pelaajien toimesta Kakkosen A-lohkon parhaaksi puolustajaksi.

Tulevalla kaudella juoksuvoimaiselta laitapuolustajalta odotetaan vahvaa panosta Laivastonsinisten alakerrassa. Hänen vahvuudet ovat pallollisessa pelissä. Päävalmentaja Mika Lähderinne haluaa vasemmalle puolelle vasenjalkaisen pelaajan ja on siksi todella tyytyväinen sopimukseen.

- Fugo on korkean työmoraalin omaava, juoksuvoimainen vasen laitapuolustaja. Hänen esitykset pistivät silmään jo pari vuotta sitten. Hän on nöyrä joukkuepelaaja, joka on viime vuosina (PEPO, RoPS) varmasti erittäin hyvin valmennettu. Omaa todella ison potentiaalin kehittyä entisestään, joten on erittäin hyvä palanen meidän kokonaisuuteen, Lähderinne kertoo oululaisten sivuilla.

AC Oulun valmennus- ja taustaryhmä kaudelle 2019 on kasassa. Uutena miehenä Mika Lähderinteen apuvalmentajana nähdään Marko Kurikka. Jani Luukkonen jatkaa maalivahtivalmentajana, Pasi Moilanen joukkueenjohtajana ja Pekka Juntunen huoltajana. Hieronnasta vastaa edelleen MOKU:n Arttu Siira ja seuran lääkäri on puheenjohtaja Ville Puukka. Fysioterapiasta vastaan yhteistyökumppani Terveystalon Ari Korkala.

Uusi kasvo AC Oulun valmennustiimissä on Marko Kurikka. Edustusjoukkueen apuvalmentajan pestin lisäksi hän aloittaa myös seuran akatemiajoukkueen apuvalmentajana. Kurikka on Kuopion Palloseuran kasvatti, jonka oma pelaajaura kului Pohjois-Savon eri seuroissa kuten Kingeissä, Kufu-98:ssa, PK-37, WJK:ssa ja KuKi:ssa. Valmentajauran kannuksia löytyy edustusjoukkuetasolta Kakkosesta ja Kolmosesta, mutta yhteys Ouluun tulee päävalmentaja Mika Lähderinteen kautta - Kurikka on toiminut "Diegon" aisaparina KuPS:n A- ja B-junioreissa.

- Hienoa tulla mukaan AC Oulun perheeseen. Itsellä on kova halu kehittyä valmentajana ja Oulu on siihen tällä hetkellä paras paikka. Seurassa on todella hyvä meininki päällä ja se on näkynyt jo joulukuun harjoitusjaksolla. Uskon, että vuosi 2019 tullaan muistamaan Oulussa hienona vuotena, Kurikka kommentoi seuran sivuilla.

Luukkonen pelasi aikoinaan AC Oulun tolppien välissä kunnioitettavat 106 ottelua. Tämän jälkeen "Jantsa" on kuulunut AC Oulun valmennusryhmään jo vuosien ajan. Vastuu kokonaisvaltaisesta valmennuksesta on kasvanut vuosi vuodelta.

Moilanen tunnetaan kentän reunalta herrasmiehenä, jonka temperamenttinen luonne tulee aika ajoin esiin. Joukkueenjohtajana jatkava Moilanen on edustanut seuraa kaudesta 2006 alkaen.

Juntunen tuli seuraan vapaaehtoisena kaudelle 2013 ja on siitä saakka vastannut joukkueen huoltajan tehtävistä. Juntunen toimii jatkossa myös akatemiajoukkueen huoltajana ja uuden työsopimuksen myötä tuo työpanosta myös seuran toimistolle - Juntunen on hoitanut joulukuussa mm. seuran asuntovuokraustoimintaa.

• AC Oulu