AC Oulu innostuneena Hongan kimppuun – Honka ei sorru aliarviointiin

• Jalkapallosarjat

AC Oulu ja FC Honka iskevät yhteen lauantaina Suomen Cupin neljännesvälieräottelussa Heinäpään jalkapallohallissa kello 15.30 alkaen.

AC Oulu ja FC Honka ovat historian saatossa kohdanneet virallisissa otteluissa 14 kertaa. Neljä kertaa kohtaaminen on ollut Veikkausliigan ottelussa, yhdeksän kertaa Ykkösen ottelussa ja kerran on kamppailtu edesmenneen Liigacupin merkeissä. Historia on tasainen sillä AC Oulu on voittanut otteluista neljä, Hongan viittä vastaan. Viisi kertaa on pelattu tasapeli.

Lauantaina AC Oulu saa vastaansa Veikkausliigajoukkueen. Viime kaudella nousijajoukkueena esiintynyt Honka oli todella lähellä mitalia, sillä Kuopion Palloseura oli tasapistein parempi maalieron turvin. Loistava kausi ei siis aivan saanut kruunua. Espoossa ei jääty harmittelemaan, sillä joukkue on vahvistunut kovaa tahtia. Joukkueen nimimiehiä on turha edes laittaa listalle, sillä se olisi pitkä kuin nälkävuosi. Sen sijaan voidaan todeta, että joukkue voitti kivikovan Suomen Cupin alkulohkonsa jättäen mm. viime kauden Cup-mestarin Interin ja kotimaan kenttiä dominoineen HJK:n taakseen.

Joukkuetta valmentaa Vesa Vasara, jota voidaan ehdottomasti pitää uuden sukupolven tähtivalmentajana. Joukkueiden pelitavoissa on havaittavissa paljon yhtäläisyyksiä ja siksi onkin mielenkiintoista nähdä myös valmentajien Vasaran ja Mika Lähderinteen yhteenotto.

- Hieno päivä tulossa ja innolla tätä on odotettu. Vastassa on yksi mestarisuosikeista, joka on jo talvella näyttänyt olevansa valmiina lunastamaan odotuksia. Heillä on valtava määrä laatua joukkueessa, mutta me lähdemme taistelemaan omilla aseilla kotiyleisön eteen - voitolla jatkoon on ajatuksena, Lähderinne kertoo oululaisten sivuilla.

AC Oulun kokoonpanosta puuttuvat varmuudella pienistä vaivoista kärsivät Jere Aallikko ja Aleksi Gullsten.

Honka kaatoi viimeisessä lohko-ottelussaan FC Interin 2-0 ja eteni näin ollen jatkopeleihin A-lohkon voittajana. Lohkovaiheen otteluissa koko Hongan joukkue suoritti tasaisesti. Vastuuta jaettiin runsaasti myös nuorille lupauksille, kaksi maalia HIFK:ta vastaan iskeneen Arlind Sejdiun johdolla. Joukkue on vahvistunut hieman Inter-ottelun jälkeen, kun hyökkääjä Luis Silva, sekä viime kaudelta tuttu keskikenttäpelaaja Javi Hervas saapuivat Espooseen.

- Meillä on joukkueessa paljon uusia pelaajia, ja vie aikansa, että kaikki oppivat tuntemaan toisensa. Pelillisesti meillä ei mielestäni ole tällä hetkellä mitään suuria ongelmia. Jatkamme työntekoa, ja uskon, että se vie meidät vielä pitkälle, tähän saakka kaikissa Suomen Cupin otteluissa Hongan maalia vartioinut Tim Murray kommentoi.

AC Oulu pelaa sarjatasoa alempana, joten moni saattaa ajatella Hongan lähtevän otteluun ennakkosuosikkina. Keltamustat eivät kuitenkaan aliarvioi lauantain vastustajaa lainkaan.

- Emme ota lisäpaineita ennakkosuosikin asemasta. Katsojat saattavat ajatella, että meidän täytyy voittaa, sillä pelaamme korkeammalla tasolla. Keskitymme kuitenkin vain omaan peliimme. Suomen Cupin otteluissa kaikki on aina mahdollista, joten emme voi lähteä otteluun takki auki, Murray sanoo.

Valmistautuminen lauantaihin ei Murrayn mukaan ole juurikaan poikennut normaalista.

- Olemme harjoitelleet samalla tavalla kuin ennenkin ja keskittyneet vahvasti niihin asioihin, joita meidän täytyy vielä parantaa jotta menestymme, hän summaa.

Hongalta sivussa ottelusta ovat varmasti Jonas Levänen, Saku Heiskanen, sekä Javi Hervas.

• AC Oulu
  • FC Honka Miehet