Huuhkaja- ja Helmaripäivät

Toiminta tulee jatkossa tukemaan entistä vahvemmin pelaajien päivittäistä, laadukasta arkiharjoittelua keskeisten toimijoiden yhteistyön tiivistämisellä. Samalla edistetään Palloliiton valmennuslinjan tärkeimpien teemojen tunnettuutta seuratasolla.

Huuhkaja- ja Helmaripäivät järjestetään Palloliiton pelaajakehityshenkilöstön ja seurojen yhteistyöllä. Tapahtumiin kutsuttavat seurajoukkueet pelaavat otteluita, joiden ympärillä kehitetään seuravalmentajien osaamista. Valmentajina toimivat seurajoukkueiden valmentajat ja valmennuspäälliköt. Tapahtumien organisointi sekä pelaajatarkkailu järjestetään Palloliiton toimesta.

Huuhkaja- ja Helmaripäivään kutsutaan alueen PSL-, ELL- sekä aluesarjajoukkueet siten, että tasokkaita otteluja järjestetään eritasoisille joukkueille. Lisäksi osaan tapahtumista kutsutaan piirisarjoista potentiaaliset pelaajat ja heidän mukanaan pelaajien omat valmentajat. Ajankohdat valitaan valtakunnallisesti mahdollisimman yhteneväisiksi kilpailukalenterit, koulunkäynti sekä valmennuskeskusten kehittymisen seuranta -tapahtumat huomioiden.

Huuhkaja- ja Helmaripäivissä ottelut kuvataan ja niiden tauoilla sekä päivän päätteeksi järjestetään koulutusta sekä annetaan palautetta päivästä.

Tapahtuman jälkeen jokainen valmentaja tekee päivän teemasta videoleikkeet oman joukkueensa osalta. Seuran valmentaja tai valmennuspäällikkö tarkastaa sisällön, ja videoleikkeet kerätään seuran koulutusmateriaaliksi sekä pelaajien että valmennusosaamisen kehittämiseen.

Käynnistyy loka-marraskuussa

Huuhkaja- ja Helmaripäivät jatkuvat loka-marraskuun vaihteessa 2017 siten, että pelaajaa kohti tapahtumien maksimimäärä on vuoden aikana neljä. Tytöissä ensin aloittavat ikäluokat 2003–2004 ja pojissa taas tapahtumat alkavat ikäluokasta 2004. Tammikuussa alkaen 2018 tulevat mukaan sekä tytöissä että pojissa vuonna 2005–syntyneet. Tyttöjen 2003–ikäluokalle sekä poikien 2004–ikäluokalle järjestetään valtakunnallinen alueturnaus kesäkuussa Eerikkilän Urheiluopistolla. Turnauksen jälkeen ikäluokat tulevat aluevalmennuksen piiriin.

Huuhkaja- ja Helmaripäivät ovat osa suomalaista pelaajapolkua, jotka järjestetään kustannustehokkaina, tiiviinä ja laadukkaina tapahtumina yhdessä seurojen kanssa.