Seuran perustaminen

SEURAN PERUSTAMISEEN ON LAADITTU OHJEISTUS, JOKA AUTTAA SEURAN PERUSTAMISVAIHEESSA OTTAMAAN HUOMIOON YHDISTYSLAIN, VAADITTAVAT MAKSUT SEKÄ TOIMITETTAVAT ASIAKIRJAT.

Yhden joukkueen seurojen perustamisen sijaan on suositeltavaa selvittää joukkueen mahdollisuus liittyä jo toimivaan seuraan. Näin uusi joukkue säästää huomattavasti kustannuksissaan. Piiristä voi tiedustella alueen lähiseurojen yhteystietoja.

Jalkapalloseuran perustaminen tehdään yhdistyslain mukaisesti. Seuran tulee tehdä perusilmoitus yhdistysrekisteriin (Patentti- ja rekisterihallitus) seuran rekisteröimistä varten. Lisäksi seuran tulee liittyä Suomen Palloliiton (SPL) jäseneksi. Seuran kotipaikkakunnan perusteella määräytyy piiri johon seura liittyy.

Piirille toimitettavat asiakirjat
- seuran säännöt,
- SPL:n jäsenanomuslomake,
- ilmoitus yhdistysrekisteriin hyväksymisestä.

Maksut
Piiri laskuttaa kertaluonteisena maksuna SPL:n liittymismaksun 120 €. Lisäksi laskutetaan 800 €:n takuumaksu, joka palautetaan, kun seura eroaa, erotetaan tai lopettaa toimintansa. Takuumaksumääräys tullut voimaan 20.9.2011 ja koskee sen jälkeen vireille laitettuja jäsenyyksiä. Lisäksi vuosittain seuralta laskutetaan:
- piirin jäsenmaksu, 200 € (v. 2017), vahvistetaan piirin syyskokouksessa,
- sarjojen osallistumismaksut,
- muut mahdolliset maksut (kenttä- ja hallivuokrat, erotuomaripalkkiot ja -matkakulut, asettelumaksut, ottelusiirtomaksut, luovutusmaksut, turnausluvat ym.).

Pelaajan velvoitteet
Jokaisella joukkueen virallisiin sarjaotteluihin osallistuvalla pelaajalla tulee olla henkilökohtainen pelipassi. Lisäksi pelaajan edustusoikeus tulee olla siinä seurassa, jonka otteluissa hän pelaa. Vakuutuksen voi hankkia Palloliiton kautta tai erikseen vakuutusyhtiöstä. Junioripelaajalla vakuutus on pakollinen.

Lue lisää seuran perustamisesta Palloliiton sivuilta