Pelaajakehitys - Tampere

Huuhkaja- ja Helmaripäivät kaudella 2018

Toiminta tukee pelaajien päivittäistä, laadukasta arkiharjoittelua keskeisten toimijoiden yhteistyön tiivistämisellä. Samalla edistetään Palloliiton valmennuslinjan tärkeimpien teemojen tunnettuutta seuratasolla. Huuhkaja- ja Helmaripäivät järjestetään Palloliiton pelaajakehityshenkilöstön ja seurojen yhteistyöllä.

Tapahtumissa pelataan otteluita, joiden ympärillä kehitetään seuravalmentajien osaamista. Valmentajia tutoroidaan ja pelaajia tarkkaillaan. Tapahtumat tarjoavat seurojen valmennuspäälliköille toimintaympäristön, jossa on hyvä tukea seuravalmentajien kehittymistä. Seurasta on siis hyvä olla paikalla joukkueen toimihenkilöiden lisäksi valmennuspäällikkö tai muu kyseisten valmentajien tutoroinnista vastaava henkilö. Jos valmennuspäällikkö on estynyt, niin yritämme järjestää tutoroinnin ja laskutamme tarvittaessa seuraa tutorkuluista. Palloliiton ja piirin puolesta paikalla on pelaajatarkkailija, valmentajakouluttaja ja videoanalyytikko. Ottelut videoidaan ja materiaali jaetaan joukkueille käytettäväksi pelaajakehityksen tukena.

Pelaajatarkkailua tehdään alue- ja maajoukkuevalmentajien toimesta mahdollisuuksien mukaan myös sarjapeleissä, SHA-tapahtumissa sekä SPL -Nuorten turnauksissa

Käynnistyy marraskuussa

Toiminta alkaa SPL Tampereen alueella marraskuun lopussa. Löydät tarkemmat tiedot ikäluokittain alta. Tytöissä toimintaa on 2003-/2004- ja 2005-/2006 -syntyneille. Pojissa toimintaa on 2004- ja 2005 -syntyneille. Pelimuodot ovat C-junioreilla 11v11 ja D-junioreilla 8v8.

Toimintaan kutsutaan lähtökohtaisesti Etelä-Länsi -liigassa ja Alueliigassa pelaavat joukkueet sellaisenaan tai yhteisjoukkueina, sekä muista joukkueista koottuja yhteisjoukkueita. Myös näiden pelaajien valmentajat kutsutaan tapahtumiin. Aluevalmentajat valitsevat kutsuttavat joukkueet piirin nuorisopäällikön kanssa. Tyttöjen 2003–ikäluokalle sekä poikien 2004–ikäluokalle järjestetään valtakunnallinen turnaus kesäkuussa Eerikkilän Urheiluopistolla. Turnauksen jälkeen ikäluokat siirtyvät aluevalmennuksen piiriin.

Kustannukset

Joukkueen osallistuminen Huuhkaja- ja Helmaripäiviin maksaa noin 150 euroa per tapahtuma (tarkentuu joukkuemäärän mukaan). Hinta sisältää tilat, erotuomarit ja videokuvauksen. Lisäkustannusta tulee lounaista pelaajamäärän mukaan, noin 8,50 e per henkilö.

Pelaajatarkkailu

Joukkueiden nimilistat pelinumeroineen tulee toimittaa aluevalmentajalle sähköisesti ennakkoon. Pojat teemu.eskola(at)palloliitto.fi, tytöt ollipekka.ojala(at)ilves.fi. Tapahtumassa tehdään pelaajatarkkailua erityisesti kesäkuussa pelattavaa turnausta silmällä pitäen sekä pelaajien kehityksen tukemiseksi (yhteinen näkemys joukkuevalmennuksen kanssa pelaajien vahvuuksista ja kehityskohteista).

Poissaolot koulutusta

Jokainen pelaaja anoo itse poissaolon koulusta Wilman tai muun vastaavan järjestelmän kautta. Pelaaja on kutsuttu Palloliiton pelaajakehitystapahtumaan, jota voi käyttää anomuksen perusteena. Voit käyttää tätä lomakepohjaa.

Toiminta ikäluokittain

Joukkueisiin ja seuroihin ollaan yhteydessä lokakuun aikana.

Toiminta on joustavaa. Kutsuttuja joukkueita, YJ-joukkueiden kokoonpanoja, lohkojakoja yms. voidaan muuttaa talven aikana. Tavoitteena on yhdessä seurojen kanssa saada innokkaat ja kyvykkäät pelaajat mukaan toimintaan, huomioida heitä parhaalla mahdollisella tavalla ja pelata tasaisia otteluita.

Kaikki joukkueet ovat YJ-joukkueita. Muiden seurojen pelaajat mukaan yhteistyöseurojensa joukkueisiin. Jokainen seuran voi valita, mihin joukkueeseen/seuraan ottaa yhteyttä. SPL Tampereen nuorisopäällikkö auttaa tarvittaessa.

Vuotta vanhempien pelaajien käyttäminen on mahdollista. Periaatteena esim. myöhemmin kehittyvän pelaajan kehityksen tukeminen, joukkueen tason nostaminen mahdollisimman tasaisten/kehittävien pelien tavoittelemisen näkökulmasta. Ota asiassa yhteyttä nuorisopäällikköön.

Vuotta nuoremmat pelaajat aina mukaan, jos se tukee pelaajan kehittymistä.

T15-14, (2003-2004)

Joukkueet ja lohkot vahvistetaan ELL- ja AL -sarjoihin ilmoittautumisten (ilm. viim. 13.11.) jälkeen.

Lohko A: Ilves, TPV, HJS
Lohko B: FC Nokia, YIlves/LeKi-futis YJ, Ilves 2
Muiden seurojen pelaajia esim. Apassit, Tuisku, Pato, Haka-j.

Yksittäisiä pelaajia voi esittää nuorisopäällikölle mikko.tulonen(at)palloliitto.fi.

Sami Hyypiä Akatemiassa mukana oleville joukkueille (Ilves, HJS) on kolme tapahtumaa, muille neljä. Lisäksi kaksi leiripäivää ennen Helmariturnausta.

ke 13.12. lohko A
ma 18.12. lohko B
ke 17.1. lohko A
ke 24.1. lohko B
ke 21.2. lohko B
ke 14.3. lohko B
ke 18.4. lohko A => siirretään alueturnauksen vuoksi 25.4. keskiviikolle
ke 16.5. leiripäivä => valinnat
ti 12.6. leiripäivä joukkue Helmariturnaukseen

T13-14 (05-06)

4.12. aloitustapahtumaan kutsutaan seuraavat joukkueet: Ilves, HJS, TPV, YIlves, FC Nokia, Tuisku, LeKi-futis, Pato
Keskustellaan valmentajien kanssa jatkosta ja päätetään joukkueet seuraaviin tapahtumiin.

ma 4.12. aloitustapahtuma
ke 10.1. lohkot a ja B
to 22.2. lohkot A ja B
ke 28.3. lohkot A ja B, Ilves ja HJS pois tästä

P14 (04)

Lohkot ja joukkueet on päätetty. Piirinsarjajoukkueista voi esittää pelaajia yhteistyöseuraan tai SPL Tampereen nuorisopäällikölle.

Lohko A: Ilves, TPV, HJS, FC Haka-j./LeKi-futis YJ
Lohko B: Ilves 2, TPV 2, TaFA, YIlves/NoPS YJ

Sami Hyypiä Akatemiassa mukana oleville joukkueille (Ilves, HJS, TPV) on kolme tapahtumaa, muille neljä.

Ohjelma saattaa muuttua.
14.12. lohko A (siirretty perjantailta 24.11.)
30.11. lohko B (vanha päivä 27.11.)
15.12. lohko B ja FC Haka-j./LeKi-futis YJ (vanha päivä 14.12.)
7.2. lohko A
8.2. lohko B
23.3. lohko B ja FC Haka-j./LeKi-futis YJ (vanha päivä 21.3.)
28.4. valitut joukkueet/pelaajat, Lännen alueen turnaus Turussa

P13 (05)

Lohkot ja joukkueet on päätetty. Piirinsarjajoukkueista voi esittää pelaajia SPL Tampereen nuorisopäällikölle. Näistä pelaajista valitaan katsastusten perusteella Huuhkaja United joukkue. United-joukkueen paikka on annettu YIlvekselle.

Lohkoa A: Ilves, TPV, HJS, FC Haka-j.
Lohko B: NoPS, LeKi-futis, Ilves 2, YIlves

Sami Hyypiä Akatemiassa mukana oleville joukkueille (Ilves, HJS, TPV) on kaksi tapahtumaa, muille kolme.

29.11. lohko B ja FC Haka-j., Huuhkaja United katsastus
14.2. lohko A
12.2. lohko B
4.4. lohko A
5.4. lohko B

Ohjeita seuralle pelaajien ehdottamiseen

Valittavan pelaajan tulee olla pelilliseltä tasoltaan Etelä-Länsi -liigan tasoa tai vähintään hyvää alueliigatasoa. Hänen tulee suhtautua jalkapalloon innokkaasti ja hän harjoittelee ahkerasti. Omassa joukkueessaan hän on ehdoton vastuunkantaja, joka pelaa isossa roolissa ottelusta toiseen. Harjoitusmäärät ovat/tai niitä viedään suunnitelmallisesti kohti liiton linjaa, ks. taulukko alla.

Myös pelaajan perhe on sitoutunut toimintaan (esim. kuljettaminen päivätapahtumiin). Pelaaja on valittu seuran kykykoulutoimintaan tai vastaavaan lisäharjoitteluryhmään ja seura haluaa panostaa hänen kehittymiseensä (järjestää lisäharjoittelumahdollisuuksia ja mahdollistaa harjoitusmäärien saavuttamisen). Pelaajan perustaidot riittävät taitomerkin suorittamiseen.

Valmennuslinjan nuorten vaiheen harjoittelusta lisää täällä >>

U12-U13

U14-U15