Piirin esittely

Mira Pyhälä
kilpailupäällikkö
mira.pyhala(a)palloliitto.fi
Kilpailutoiminta, kurinpito, säännöt, määräykset ja poikkeusluvat

Malla Rautava
jäsenpalvelu / kilpailusihteeri
malla.rautava(a)palloliitto.fi
Jäsenpalvelu, pelipaikkaneuvonta, maksuliikenne

Klaus Kulju
erotuomarivastaava, oto
klaus.kulju(a)palloliitto.fi
Erotuomariasiat, -koulutus ja –asettelu

Esko Hakola
erotuomariasettelija, oto
esko.hakola(a)palloliitto.fi
Erotuomariasiat, -koulutus ja asettelu Oulu, Futsal

PIIRIN SYNTYHISTORIA

Pohjois-Suomen piiri on perustettu 1934, tuolloin Pohjois-Suomen piiri osallistui Palloliiton kilpailutoimintaan yhdessä Helsingin, Hämeen, Karjalan, Kymeenlaakson, Länsi-Uusimaan, Satakunnan, Savon, Turun, Waasan sekä Viipurin piirin kanssa. Piirin ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Br. Vuorivirta.

Pohjois-Suomen piirin ensimmäiset rekisteröidyt seurat Palloliiton virallisessa kilpailutoiminnassa 1936 olivat KePS, OPS ja KaPa. KaPa toimi tuolloin Savon piirin alueella. Tiettävästi tuolloin virallisena jäsenseurana lisäksi toimi OLS, joka oli Palloliiton alaisuuteen kuuluvana Jääpalloseurana mukana toiminnassa.

Myöhemmin Pohjois-Suomen piiri jakaantui Lapin ja Oulun piiriin. Lapin ja Oulun piiri on rekisteröity 29.12.1950. Uudelleen Pohjois-Suomen piiri yhdistyi virallisesti 1.1.1995. Perustava kokous pidettiin hotelli Cumuluksessa 30.11.1994. Tuolloin kokouksessa läsnä olivat: pj Pentti Puro, sihteeri Helena Mattlar, Lapin piiristä Kimmo Arstio, Timo Hiukka, Oskari Jänkälä, Kari Kalkkinen, Pekka Oksala, Mika Timonen ja Matti Tuisku sekä Oulun piiristä Raimo Heino, Pekka Heikkinen, Matti Hinkkanen, Juhani Kurtti, Matti Pikkarainen ja Pekka Toropainen.

Pohjois-Suomen piirin alueella järjestetty Pohjois-Suomen nappulamestaruusturnaus nykyisin Kaleva Cup on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty jalkapalloturnaus, joka on vuonna 2019 järjestysnumeroltaan 50. turnaus. Pohjois-Suomen nappulamestaruusturnaus järjestettiin siis ensimmäistä kertaa 22-23.8.1970. Ensimmäisen turnauksen voittajajoukkue oli Oulun Kärpät. Kyseisessä joukkueessa myöhemmin jääkiekkopiireissä tunnetuksi tulivat Kari Jalonen ja Reijo Ruotsalainen. Seuraavana vuonna OTP:n mestarijoukkueessa pelasivat mm. Juha Annunen, Raimo Kauppi sekä Juha Pulkkinen.

Tilastoja vuodelta 2016

Vuonna 2016 Pohjois-Suomen piirissä oli rekisteröityjä seuroja 82, joista laatujärjestelmässä oli mukana 23 seuraa. Piirin alueella kilpailutoiminnassa mukana oli virallisissa sarjoissa 382 jalkapallojoukkuetta ja Futsalissa 102. Virallisia piirisarjan otteluita pelattiin jalkapallossa 2778 ja Futsalissa 493. Piirin rekisteröityjen pelaajien määrä oli 11 026 ja erotuomareiden määrä 481. Päätoimisia työntekijöitä piirin jäsenseuroissa oli 55 ja piirissä 5. Piirin alueelle rakennettujen hallien, tekonurmien ja jalkapallonurmien määrä oli 43.

PIIRIN TOIMINTA-ALUE

Pohjois-Suomen piiriin kuuluvat Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnat kuitenkin siten, että Raahen, Siikalatvan ja Pyhännän eteläpuoliset kunnat kuuluvat Keski-Pohjanmaan piiriin.

PIIRIN TEHTÄVÄ

Suomen Palloliitto ry:n Pohjois-Suomen piiri ry vastaa omalla toiminta-alueellaan organisoidusta jalkapallo- ja futsal -toiminnasta. Piirin tarkoituksena on johtaa, valvoa ja ohjata alueellaan jalkapalloilun ja futsalin kehitystä yhteistyössä liiton ja muiden piirien kanssa sekä toimia jäsenseurojensa tukena ja yhdyssiteenä.

PIIRITOIMINNAN PÄÄMÄÄRÄ

Jalkapallon ja Futsalin suosion lisääminen ja Fair Play hengen levittäminen kaikille toiminnan tasoille sekä liiton ja piirien aseman vahvistaminen suomalaisessa urheiluelämässä.