Palkitseminen

Jalkapallotoiminnassa mukana olevia voidaan palkita eri tavoin...

PIIRIN PALKINTOGAALA

- Piiri palkitsee esim. ansioituneita seuroja, seuratoimijoita, pelaajia ja tuomareita vuosittain järjestettävässä piirin palkintogaalassa. Palkintogaala järjestetään vuosittain helmikuussa palkiten edellisen vuoden ansioituneita juhlallisessa tilaisuudessa. Piiri tiedottaa seuroja meilitse sekä valtakunnallisessa tapahtumakalenterissa tulevista tilaisuuksista...

PIIRIN RESPECT HUOMIO

Piirin Respect -huomion voi saada ansiokkaasti vapaaehtoistyössä seuroissa tai jalkapallotoiminnassa toimiva henkilö. Piiri valitsee tulleiden hakemusten perusteella palkittavia ja palkitsee aika-ajoin Respect huomioitavan avec illallisella.

- Hakemus perusteluineen julkaistavan kuvan kera lähetetään piirijohtajalle sähköpostitse osoitteeseen esa.saajanto@palloliitto.fi.

SEURATOIMIJAN MERKIT

Seuratoimijan merkki on tarkoitettu annettavaksi Suomen Palloliittoon  kuuluvien seurojen jalkapalloilun parissa toimineille vapaaehtoistyöntekijöille ja muille toimijoille.

Seuratoimijan merkin saaminen edellyttää säännöllisesti toistuvaa työskentelyä seuran hyväksi.

Esimerkkinä seuratoiminnasta ovat seuran hallintotehtäviin, valmennus-, joukkueenjohto- tai huoltotehtäviin osallistuminen sekä seuran erilaisiin tapahtumiin osallistuminen eri tehtävissä.

Myöskin seuran julkaisujen tekemiseen osallistuminen luetaan seuratoiminnaksi.

I Seuratoimijan perusmerkki.

Merkin saamisen edellytys on vähintään kahden vuoden toiminta seuran vapaaehtoistyöntekijänä.

II Seuratoimijan hopeinen merkki

Merkin saamisen edellytys on vähintään 10 vuoden toiminta seuran/seurojen  vapaaehtoistyöntekijänä.

Seuratoimijan perusmerkin ja seuratoimijan hopeisen merkin myöntää seuran johtokunta/hallitus ja jakaa seuran omassa tilaisuudessa.

III Seuratoimijan kultainen merkki

Merkin saamisen edellytys on vähintään 25 vuoden toiminta seuran/seurojen vapaaehtoistyöntekijänä

Seuratoimijan kultaisen merkin myöntää SPL:n ansiomerkkivaliokunta seuran/piirin tai luotettavan jalkapallotoimijan esityksestä. Merkki jaetaan seuran tai piirin tilaisuudessa.

IV Seuratoimijan timanttinen merkki

Merkin saamisen edellytys on vähintään 50 vuoden toiminta seuran/seurojen vapaaehtoistyöntekijänä.
Seuratoimijan timanttisen merkin myöntää SPL:n ansiomerkkivaliokunta seuran/piirin tai luotettavan jalkapallotoimijan esityksestä. Merkki jaetaan liiton tai piirin tilaisuudessa tai seuran juhlatilaisuudessa.

Seuratoimijan perus- tai hopeinen merkki tilataan Palloliiton osoittamasta paikasta. Timanttisen merkin kustantaa SPL, muut merkit kustantaa merkin hakija.

SPL:n 100-vuotisjuhlavuonna 2007 seuratoimijan perusmerkki voidaan myöntää kaikille juhlavuonna aktiivisesti seuratoiminnassa mukana oleville henkilöille ja vuodesta 2008 alkaen toimitaan hyväksyttyjen sääntöjen mukaisesti.

PALLOLIITON ANSIOMERKIT JA ANSIOLEVYKKEET

- Suomen Palloliitto palkitsee myös seurojen ja kerhojen aloitteesta jalkapallon parissa ansioituneita toimijoita, yrityksiä ja yhteisöjä. Ansiomerkkisääntöjen mukaan Palloliiton tai sen piirien ja seurojen hyväksi suoritetusta toiminnasta voidaan palkita asianomaista seuraavilla kunnia-arvoilla ja ansio-merkeillä tai -esineillä:

• kunniapuheenjohtajan arvo
  • kunniajäsenen arvo
  • ainaisjäsenen arvo
  • kultainen ansiomerkki
  • hopeinen ansiomerkki
  • kultainen ansiolevyke
  • hopeinen ansiolevyke
  • pronssinen ansiolevyke
  • Frenckell-mitali

Palloliiton ansiomerkeistä lisätietoa ja hakemuskaavakkeet löytyvät täältä

OKM:n liikunnan ja Urheilun ansiomerkit

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain (26.2.) liikunnan ja urheilun ansiomerkkejä suomalaisen liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille.

Ansiomerkkiehdotukset toimitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöön jakovuotta edeltävän 31.10. mennessä. Valtion liikuntaneuvosto käsittelee ehdotukset ja antaa niistä lausunnot opetus- ja kulttuuriministeriön päätöstä varten.

Ansiomerkit ovat:
1. ansioristi kultaisena ARK
2. ansioristi AR
3. ansiomitali kullatuin ristein AMKR
4. ansiomitali AM

Maksullisia ansiomerkkejä ovat ansioristi kultaisena ARK (390 euroa) sekä ansioristi AR (350 euroa).