Erotuomaritoiminta

VIDEOT
Erotuomaripromovideo >>
EROTUOMARIKOULUTUS
Ilmoittautuminen piirin koulutuksiin >> Jos koulutus perutaan, niin otamme yhteyttä ilmoittatuneisiin erikseen!
Erotuomarikoulutuskalenteri >>
Koulutuksiin ilmoittautuneet >>

EROTUOMARIkoulutus

Piirit vastaavat erotuomarikoulutuksesta, joissa koulutetut tuomarit toimivat piiritason kilpailuissa ja liiton nuorten kilpailuissa, naisten Ykkösessä sekä miesten Kakkosen ja pyydettäessä naisten Liigan avustavina erotuomareina.

Aloittava erotuomari osallistuu aina peruskurssille, jonka kaikki osiot on käytävä, jotta voi osallistua erotuomaritoimintaan. Peruskurssi muodostuu sääntöjä ja muita ohjeita käsittelevästä teoriaosuudesta sekä kenttäkoulutuksesta, jossa käydään läpi mm. tuomarin apuvälineiden kuten pillin, lippujen ja korttien käyttöä, sijoittumista ja käsimerkkejä.

Kursseja järjestetään kaikilla isoilla paikkakunnilla. Pienemmillä paikkakunnilla kurssit järjestetään, jos osallistujia on vähintään kymmenen. Varsinaista alaikärajaa ei ole, mutta on suositeltu, että aloittava erotuomari olisi vähintään 15-vuotias. Sitä nuorempien ottelut rajataan leikkimaailmaan (E11 tai nuoremmat) tai ohjataan seurojen tilaamille pelinohjaajakursseille.

Tuomari, joka on tuominnut vähintään yhden kauden, osallistuu vuosittain jatkokurssille, jossa tiedot ja uudet säännöt päivitetään.

Henkilöiden, jotka ovat aikaisemmin olleet erotuomarina mutta pitäneet taukoa, kannattaa ottaa yhteyttä piiriin. Erotuomarivastaava ratkaisee tapauskohtaisesti, aloittaako erotuomaritoimintaan palaava henkilö peruskurssilta vai riittääkö jatkokurssin käyminen.

Futsalissa on vastaavanlaiset, omat erilliset kurssinsa. Futsalissa liitto vastaa miesten liigan ja Ykkösen tuomareista. Muut sarjat sekä cupien alkukierrokset ovat piirien vastuulla.

Näiden kurssien lisäksi kerhoilla voi olla omaa täydennyskoulutusta tai erikseen muodostetuilla ryhmillä, esimerkiksi Kolmosen erotuomareilla, omat koulutuksensa, joihin tuomarit kutsutaan erikseen.

YHTEYSTIEDOT
Erotuomareiden yhteystiedot >>
Pelinohjaajien yhteystiedot >>
Palautteet
Erotuomarikysely 2018 >>
Erotuomaritoiminnon palaute seuroille >>
SÄÄNTÖJÄ JA OHJEITA
Taso-ohje tuomareille >>
Asetteluaikataulu >>
Piirin erotuomareiden erillimääräykset >>
Erotuomaripalkkiot ja matkakorvaukset >>
Valtakunnalliset kilpailutoiminnan säännöt ja määräykset >>
Piirin erillismääräykset 2018 >>
Piirin erillismääräykset futsal 2019 >>
Puolen Suomen Liiga 2018 säännöt >>
Kaikki Pelaa -säännöt 2018 >>
Kaikki Pelaa -säännöt 2018 tiivistelmä >>
EROTUOMARI INFOT
Info erotuomareille 1/2018 >>
Info erotuomareille 2/2018 >>

EROTUOMARIRAPORTTI

Erotuomarin tekemä raportti tehdään suoraan Taso ohjelmaan

Erotuomarin on lähetettävä raportti kilpailun järjestäjälle ottelua seuraavaan päivään klo 12:00 mennessä. Sekä erotuomari että avustava erotuomari kirjoittavat omat raporttinsa aina kun erotuomari poistaa pelaajan kentältä avustavan erotuomarin kertoman perusteella. Raportti kirjoitetaan aina minä-muodossa.

Ohje raportin kirjoittamiseen Tasossa >>