Huuhkaja- ja Helmaripäivät

Osittain entistä piirijoukkuetoimintaa korvaamaan/tehostamaan on käynnistetty yhdessä Palloliiton aluevalmennuksen kanssa Huuhkaja- ja Helmaripäivät.

Huuhkaja- ja Helmaripäivät ovat osa suomalaista pelaajapolkua, jotka järjestetään kustannustehokkaina, tiiviinä ja laadukkaina tapahtumina yhdessä seurojen kanssa.

Toiminta tulee jatkossa tukemaan entistä vahvemmin pelaajien päivittäistä, laadukasta arkiharjoittelua keskeisten toimijoiden yhteistyön tiivistämisellä. Samalla edistetään Palloliiton valmennuslinjan tärkeimpien teemojen tunnettuutta seuratasolla.

Huuhkaja- ja Helmaripäivät järjestetään Palloliiton pelaajakehityshenkilöstön ja seurojen yhteistyöllä. Tapahtumiin kutsuttavat seurajoukkueet pelaavat otteluita, joiden ympärillä kehitetään seuravalmentajien osaamista. Valmentajina toimivat seurajoukkueiden valmentajat ja valmennuspäälliköt. Tapahtumien organisointi sekä pelaajatarkkailu järjestetään Palloliiton toimesta.

Huuhkaja- ja Helmaripäivään kutsutaan alueen PSL-, ELL- sekä aluesarjajoukkueet ja/tai seurojen yhteisjoukkueita siten, että saadaan tasokkaita otteluja eritasoisille joukkueille. Lisäksi osaan tapahtumista kutsutaan piirisarjoista potentiaaliset pelaajat ja heidän mukanaan pelaajien omat valmentajat. Ajankohdat valitaan valtakunnallisesti mahdollisimman yhteneväisiksi kilpailukalenterit, koulunkäynti sekä valmennuskeskusten kehittymisen seuranta -tapahtumat huomioiden.

Huuhkaja- ja Helmaripäivissä ottelut kuvataan ja niiden tauoilla sekä päivän päätteeksi järjestetään koulutusta sekä annetaan palautetta päivästä.

Tapahtuman jälkeen jokainen valmentaja tekee päivän teemasta videoleikkeet oman joukkueensa osalta. Seuran valmentaja tai valmennuspäällikkö tarkastaa sisällön, ja videoleikkeet kerätään seuran koulutusmateriaaliksi sekä pelaajien että valmennusosaamisen kehittämiseen.

Poikien 2004-ikäluokalle ja tyttöjen 2003–ikäluokalle järjestetään valtakunnalliset Huuhkaja- ja Helmariturnaukset kesäkuussa Eerikkilän Urheiluopistolla. Turnauksen jälkeen ikäluokat tulevat aluevalmennuksen piiriin.