Erotuomarikoulutus

Tule erotuomariksi

Erotuomarin ura alkaa peruskurssista. Peruskurssiin kuuluvat teoreettinen opetus ja kenttäkoulutus. Luento-osassa keskitytään jalkapallosääntöihin sekä liiton ja piirin ohjeisiin. Pelikentällä tapahtuvassa käytännön kenttäkoulutuksessa opetellaan sekä erotuomarin että avustavan erotuomarin käyttämät käsimerkit ja pyritään antamaan käsitys kentällä tapahtuvista todellisista tilanteista.

Peruskurssille voidaan ottaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Peruskurssin läpäistyään erotuomari ei ole läheskään valmis, vaan vasta oikeutettu harjoittelemaan yksin kentällä. Erotuomarille osoitetaan aluksi nuorten otteluja ja hänen kehittymistään seurataan mahdollisuuksien mukaan tarkkailulla, jolla tuetaan vahvuuksia ja kehitetään heikkouksia.

Peruskurssin jälkeen erotuomarin ura jatkuu vuotuisilla jatkokursseilla. Jatkokurssin käyminen en edellytys erotuomarina toimimiselle. Vuosittain on suoritettava hyväksytysti myös sääntö- ja kuntotesti, jotta voi tuomita tiettyillä sarjatasoilla.

Kaikkien erotuomariharrastuksen aloittavien tarkoitus ei kuitenkaan ole uralla eteneminen, vaan jalkapalloerotuomaritoiminta voi olla tapa viettää aikaa rakkaan lajin parissa tai keino huolehtia omasta fyysisestä kunnosta. Tällöin oiva vaihtoehto on keskittyä toimimaan piirin erotuomaritehtävissä palvelemassa ruohonjuuritason jalkapalloa sekä junioriotteluita, joissa usein tarvitaan isällistä ohjausta enemmän kuin huipputason otteluissa tarvittavaa pelinjohtajuutta. Tällöin erotuomarilta vaadittavat ominaisuudetkin ovat toisenlaiset.

Jalkapalloerotuomarina toimimalla annat sadoille jopa tuhansille ihmisille mahdollisuuden harrastaa hienoa lajia.