E-K Korttelijalkapallo

E-K Korttelijalkapallon säännöt >>

Ilmoittautuminen
Syyskierrokselle voi uutena joukkueena ilmoittautua 15.6. mennessä. Kevääksi ilmoittautuneet ovat automaattisesti mukana syksyn sarjoissa. Mikäli joukkue jää pois syksyn sarjasta tulee siitä ilmoittaa piiriin 15.6. mennessä. Ilmoittautuminen tehdään TASO järjestelmässä. Ohjeet uuden joukkueen ilmoittautumiseen löytyvät alla olevasta linkistä.
https://www.palloliitto.fi/kaakkois-suomi/piiri-ja-aluesarjat/jalkapallosarjat-2017/sarjailmoittautuminen >>

Jos joukkueella on estepäiviä (esim. muita turnauksia) on niistä ilmoitettava ilmoittautumisen yhteydessä, niin ne pyritään huomioimaan tapahtumia päätettäessä ja ohjelmia laadittaessa. Korttelisarjan ottelut pelataan aikavälillä 2.5. – 17.9. Ajanjaksolle 3.7. – 23.7. ei  asetella tapahtumia.

Kevätkierroksen otteluohjelmat julkaistaan huhtikuun loppuun mennessä ja syyskierroksen heinäkuun puolessa välissä. Isompien tapahtumien otteluohjelmat julkaistaan tapahtuman perään ikäluokittain.

Sarjat
- P11-10 (2006-07) 5v5
- P9 (2008) 5v5
- P8 (2009) 5v5
- P7 (2010) 5v5
Mikäli tyttöjoukkueita tulee riittävästi, voidaan heille järjestää oma sarja, mutta lähtökohtaisesti tytöt ovat mukana poikien sarjoissa ja heille asetellaan ohjelmissa enemmän keskinäisiä otteluita.

Kevätkierros (2.5. – 2.7.) - KAIKKI OHJELMAT >>
- La 6.5. IPS P7-, P8- ja P9 Otteluohjelmat - P7EKK >> , P8EKK >>, P9EKK >>
- La 20.5. PEPO P7-, P8- ja P9 Otteluohjelmat - P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>
- To 25.5. (helatorstai) LAUTP P7-, P8- ja P9 Otteluohjelmat - P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>
- La - Su 10.-11.6. Kultsu P7-, P8- ja P9 Otteluohjelmat - P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>

Syyskierros (24.7.-17.9.)
- La 5.8. Kultsu P7 ja P8, IPS P9 >> P7&P8EKK >> , P9EKK >>
- La 12.8. IPS P7-, P8- ja P9 >> P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>
- Su 20.8. PEPO P7-, P8- ja P9 >> P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>
- La 26.8. StU P7-, P8- ja P9 >> P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>
- La 2.9. LAUTP P7-, P8- ja P9 >> P7EKK >> , P8EKK >> , P9EKK >>

Tapahtumärjestäjäksi ilmoittautuminen
Jos haluatte järjestää jossakin ikäluokassa korttelitapahtuman, jossa pystytään pelaamaan vähintään neljällä 5v5 kentällä samanaikaisesti, ilmoittakaa tiedot (järjestävä seura, yhteyshenkilö, ikäluokka, kenttä, kenttävuoro) kilpailupäällikölle sähköpostitse (timo.valkeapaa(a)palloliitto.fi) . Kevätkierroksen tapahtumista on ilmoitettava 12.4. mennessä ja syyskierroksen 22.6. mennessä. Ensimmäisenä tietyn päivän ilmoittanut saa tapahtuman ko. päivälle. Isompi tapahtuma voidaan järjestää joko viikolla tai viikonloppuna. Jos joukkueilla ei ole esteitä, on lähtökohtana että isoihin tapahtumiin asetellaan otteluita kaikille ko. ikäluokan joukkueille. Minimiaika yhden ikäluokan kenttävuorolle on 3,5h.

ETELÄ-KARJALAN KORTTELIJALKAPALLON SÄÄNNÖT JA OHJEET 2017

HUOM! Sääntöihin voidaan piirin ja kaikkien seurojen suostumuksella tehdä muutoksia.

IKÄRAJAT / SARJAT:
- P11-10 1.1.2006 tai sen jälkeen syntyneet pojat HUOM! Yhdistetty P11- ja P10- sarja
- P9 1.1.2008 tai sen jälkeen syntyneet pojat
- P8 1.1.2009 tai sen jälkeen syntyneet pojat
- P7 1.1.2010 tai sen jälkeen syntyneet pojat

Noudatetaan Suomen Palloliiton Kaikki Pelaa sääntöjä seuraavin täydennyksin
-Yksittäinen tyttöpelaaja saa pelata yhtä vuotta nuorempien po ikien joukkueessa
- Pelkästään eri-ikäisistä tytöistä kootut joukkueet voivat osallistua 2 vuotta nuorempien sarjaan.

PELIAIKA:
- 2 x 20 minuuttia tai isommissa tapahtumissa jos otteluita tulee vähintään 4 / joukkue 1 x 25.
- Tapahtumakohtaisesti voidaan päättää myös muusta peliajasta.

PELAAJAMÄÄRÄ:
- Pelaajamäärä on kaikissa sarjoissa 5v5 (1+4) pelaajaa.
- Vaihtopelaajien määrä on rajoittamaton. Ottelun maksimipelaajamäärä on kymmenen (10)

PELIPALLO:
- P7-, P8- ja P9-ikäluokassa käytetään 3 koon ja P11-10-ikäluokassa 4 koon palloa.
- Myös erityispallojen jotka ovat kokoa 5, mutta 3 tai 4 painoisia voi keskinäisellä sopimuksella käyttää.
- Suositellaan että pelataan kolmella pelipallolla, eli molempien maalien viereen sijoitetaan myös pallot ja maalien taakse nimetään henkilöt palloja hakemaan. Näin peliaikaa ei kulu maalivahdin hakiessa palloa.

KENTTÄ:
- Suosituskoko 40 m x 30 m

MAALIT:
- P11-10 sarjassa on käytettävä 2x5 m maaleja
- P9-, P8- ja P7 -sarjoissa ja kaikissa tyttöjen sarjoissa käytettävä 2x5m tai 2x3m maaleja.

PELAAJAVAIHDOT:
- Vaihdettaessa koko ”kentällinen”, suositellaan vaihto tehtäväksi pelikatkon aikana silloin kun omalla joukkueella on oikeus pelinjatkamiseen (maalipotku, vapaapotku tms.).
- Yksittäinen pelaajavaihto voidaan tehdä ns. lentävänä vaihtona pelin ollessa käynnissä.
- Vaihdot on suoritettava aina keskirajan tuntumasta samalta puolen kenttää.
- Vaihtopenkkien välittömässä läheisyydessä (tekninen alue) ei saa olla muita kuin joukkueeseen kuuluvia ja esimerkiksi vanhemmat ja muut katsojat ohjataan seuraamaan ottelua toiselle puolelle kenttää.

PAITSIO:
- Paitsio- tai paitsioaluesääntö ei ole voimassa missään sarjassa.

KULMAPOTKU:
- Kulmapotku potkaistaan kentän kulmasta. Jos kenttä on leveämpi kuin suosituskoko, potkaistaan kulma suosituskoon mukaiselta etäisyydeltä.

RAJASYÖTTÖ/-KULJETUS
- P8- ja P7 -sarjoissa rajaheiton tilalla on rajasyöttö tai kuljetus peliin.
- Rajasyötössä tai kuljetuksessa pallo on lähtötilanteessa viivan päällä.
- Rajasyötöstä ei voi tehdä suoraan maalia.
- Vastustajajoukkueen on oltava vähintään 5 metrin etäisyydellä suorituspaikasta.
- Pelaaja voi syötön sijasta lähteä itse kuljettamaan.

MAALIPOTKU- JA HEITTO/VETÄYTYMINEN:
- 5v5 – pelimuodossa pelin voi avata mistä tahansa osasta rangaistusaluetta potkaisemalla maasta tai heittämällä.
- Pelissä olevan (esim. torjunnan jälkeen) pallon maalivahti saa potkaista käsistään
- P8- ja P7-ikäluokissa käytössä on myös puolustavan joukkueen vetäytyminen
- Maalipotku tai -heitto suoritetaan normaalisti mistä tahansa rangaistusalueelta potkaisemalla tai heittämällä
- Prässi on vapaa kun maalipotku tai -heitto on suoritettu
- Maalipotkun tai -heiton saa suorittaa myös ennen kuin kaikki puolustavan joukkueen pelaajat ovat ylittäneet puolirajan
- Vetäytyminen on pakollista vain maalipotku- tai -heittotilanteissa, esim. torjunnan jälkeisessä maalivahdin avauksessa sitä ei ole pakko tehdä.

MUURI:
- Joukkueen antaessa aloitus-, vapaa-, rangaistus-, kulma- tai maalipotkua on vastustajan oltava vähintään 5.5 m etäisyydellä pallosta.

MUITA SÄÄNTÖJÄ:
- Korttelijalkapallossa ohjataan oikeisiin suorituksiin eli mahdollisesti virheellisen suorituksen tehneelle selvitetään oikean suorituksen edellytykset (esim. suorittaa rajaheiton/-syötön) ja annetaan hänen uusia suorituksensa vähintään kerran. Samoin toimitaan esim. maalipotkujen ja vetäytymisen kanssa eli ohjataan pelaajat toimimaan säännön mukaan ja annetaan korjata virheellinen suoritus.

PELAAJALUETTELO:
- Pelaajaluettelo lisätään tasoon, ottelupöytäkirjaa ei tarvitse ottelukohtaisesti täyttää. Näin mm. joukkueen pelipassikontrolli helpottuu
- Otteluohjelmat julkaistaan TASO järjestelmässä ja joukkueet ovat velvollisia lisäämään ottelutiedot Tasoon kotitapahtumien osalta. Ohjeistetaan otteluohjelmien julkaisun yhteydessä.

OTTELUILMOITUKSET:
- Kotijoukkueen (tapahtuman järjestäjäjoukkue) on ilmoitettava ottelupaikka ja alkamisaika vastustajille vähintään 7 vrk ennen ottelua
- Ilmoituksen voi tehdä puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä tai sähköpostilla ja siitä on pyydettävä kuittaus
- Ilmoituksen yhteydessä on hyvä ilmoittaa myös peliasun väri, ja muut joukkueet voivat vastata esim. sähköpostiin ilmoittamalla oman pelipaitansa värin niin että kaikki osaavat varautua esim. liiveillä jos joukkueilla on samanvärisiä asuja. Joukkueiden kannattaa pitää aina pelitapahtumissa liivejä mukana tämän varalle.

TULOKSET
- Ottelutuloksia ei kerätä.

OTTELUSIIRROT:
- Mikäli joukkue haluaa siirtää ottelutapahtuman, tulee sen sopia siirrosta kaikkien ko. tapahtumaan osallistuvien joukkueiden kesken.
- Muutoksia ohjelmiin voi tehdä koko kauden ajan. Muutokset on kuitenkin tehtävä vähintään 14 vrk. ennen uutta pelipäivää ja/tai ohjelmassa olevaa peliajankohtaa.
- Kun muutoksista on sovittu muiden joukkueiden kanssa, on ne ilmoitettava piiritoimistoon kilpailupäällikölle ottelusiirtolomakkeella. >> https://www.palloliitto.fi/ottelusiirtolomake

LUOVUTUKSET:
- Mikäli joukkue luovuttaa osallistumisensa johonkin tapahtumaan, peritään siltä 200 euron luovutusmaksu. Mikäli joukkue luovuttaa toisen kerran pelikauden aikana, suljetaan se sarjasta.

PELINOHJAAJA:
- Kotijoukkue järjestää otteluun Pelinohjaajan (erotuomarin), joka ei mielellään saa olla ko. joukkueen toimintaan osallistuva henkilö ja jolla on riittävä sääntötuntemus
- Otteluissa on käytettävä mahdollisuuksien mukaan koulutettuja pelinohjaajia tai erotuomareita. Uudet tuomarit löytyvät piirin internetsivuilta löytyvillä erotuomarilistoilla merkinnällä u
- Pelinohjaaja/Erotuomari voi laskuttaa tehtävästä max 10 euroa + matkakulut. Enintään 20 euron yksittäisestä satunnaisesta suorituksesta ei tarvitse pidättää ennakonpidätystä, mutta kaikki palkkiot ovat saajalleen veronalaista tuloa ja ne on ilmoitettava verottajalle lopullisessa verotuksessa.

PELIPASSIT JA VAKUUTUKSET:
- Jokaisella pelaajalla tulee olla pelikauden 2017 voimassa oleva Palloliiton Kortteli- tai Pelipassi sekä vakuutusturva, joka on joko erillinen tai peli-/korttelipassin yhteydessä hankittu
- Korttelisarjaan osallistuvan joukkueen yksittäinen pelaaja voi halutessaan osallistua seurajoukkueen piirisarjaotteluihin edellyttäen, että hänen pelipassi- ja vakuutusturvansa oikeuttaa viralliseen kilpailutoimintaan (=Pelipassi).

YLI-IKÄISYYSLUVAT:
- Vuotta vanhemmalle pelaajalle voidaan anoa yli-ikäisyyslupaa piirin YI -määräysten mukaisesti. Säännöt ja anomuslomake löytyvät piirin verkkosivulta >> ”Pelitoiminta” >> ”Ohjeet, säännöt ja määräykset”
- Vähintään kaksi (2) määräyskohtaa on täytyttävä, jotta lupa voidaan myöntää
- Luvat julkaistaan piirin internetsivuilla. Erillisiä lupalappuja ei toimiteta pelaajille tai joukkueille ja käsittelymaksu (25 e) laskutetaan seuralta yhdessä kaikkien muiden seuran joukkueiden anomien poikkeuslupien kanssa
- Anottava keväällä 14.5. mennessä, käsittelyaika 7 päivää. Tämän jälkeen lupa voidaan myöntää vain erilliskäsittelyssä, jonka käsittelymaksu on 45 euroa. Keväällä anotut luvat ovat voimassa koko kauden
- Jos syyskierrokselle anotaan uusia YI- lupia, tulee ne anoa viimeisen kevätkierroksen tapahtuman jälkeen ja 9.7. mennessä
- YI -lupien määrää joukkuetta kohden ei ole rajoitettu, mutta 5v5 pelimuodossa saa kentällä olla vain yksi (1) yli-ikäinen pelaaja/joukkue.

SPL Kaakkois-Suomen piiri ry:
- vt. kilpailupäällikkö Timo Valkeapää, 050 530 9763, timo.valkeapaa@palloliitto.fi