Pelaajakehitys - Kaakkois-Suomen piiri

Laadukkaampi pelaajakehitys edellyttää, että yksilön ominaisuudet tunnistetaan. Pelaajalähtöinen, yksilöllinen valmennus ja pelin ymmärrys nousevat valmennustyön ydinasioiksi kaikessa pelaajakehitystyössä.

Yksilökeskeisen valmennuksen tavoitteena on löytää parhaat mahdolliset pelaajat ja antaa heille paras mahdollinen tuki yksilölliset tarpeet huomioiden. Lahjakkuuksien osalta yksilökeskeistä valmennusta tehdään intensiivisesti pelaaja - valmentaja - perhe kokonaisuudessa. Tämä valmennustapa vaatii paljon aikaa ja sitoutumista kaikilta osapuolilta. Toisaalta yksilökeskeisen valmennuksen oikeus kuuluu jokaiselle jalkapalloa harrastavalle lapselle ja nuorelle. Perusharrastajan osalta yksilökeskeisen valmennuksen keinoista on käytössä vain osa ja aikaa käytetään kunkin osapuolen resurssien ja motivaation mukaan.

Tavoitteena on nostaa joukkuepelaaminen paremmalle tasolle paremman yksilöosaamisen kehittymisen ja pelin ymmärtämisen kautta.

Tavoitteen toteuttaminen edellyttää merkittävää muutosta koko suomalaisen jalkapallokulttuurin orientoitumisessa, sen valmentajakoulutuksessa, päivittäisessä seuratoimintakulttuurissa kuin yhteistyössä kotien, koulujen ja omien toimintatapojemme ja rakenteidemme muutoksessakin.