Kaksoisedustussäännöt

Kaksoisedustusanomuksen voi tehdä ainoastaan seura, jossa pelaajalla on edustusoikeus – seuran puolesta asian voi hoitaa seuran hyväksymän käytännön mukaisesti nimenkirjoitusoikeuden omaava tai muu seuran valtuuttama henkilö.

Kaksoisedustuksen anomus >>>>>

Myönnetyistä kaksoisedustusluvista peritään 20 €:n kirjaamismaksu.

Pelaajan kaksoisedustuksen pohjalta ei voida anoa pelipäivän siirtoa.

Kaksoisedustuksia ei myönnetä vuosittain enää sen jälkeen kun kilpailumääräysten mukainen vapaa siirtoaika on päättynyt.

A. Kaksoisedustus voidaan piirin päätöksellä hyväksyä piirin kilpailutoimintaan tai alueellisiin kilpailuihin, joissa kyseinen erillisoikeus on voimassa.
B. Kaksoisedustuksen piiriin tulevat pelaajat tulee aina etukäteen hyväksyttää piirissä - on tehtävä kirjallinen anomus - hyväksytyt peliluvat löytyvät piirin sivuilta
C. Kaksoisedustus hyväksytään vain kahden seuran välille.
D. Kaksoisedustuksen piiriin hyväksytyistä ei tarvitse tehdä edustusoikeuden muutosta.

- Kaksoisedustukset eivät ole voimassa sarjoissa, joissa karsitaan liiton kilpailuihin.
- Pelaajalle voidaan pääsääntöisesti kahden vuoden ajan myöntää kaksoisedustus siihen seuraan, josta hän siirtyi esim. liiton/alueelliseen kilpailuun osallistuvaan seuraan.
- Kaksoisedustusoikeuden omaavilla pelaajilla ei ole mitään pelipäiväkarensseja.

1. pelaajan omassa seurassa ei ole pelaajan ikäluokan mukaista joukkuetta
-
pelaaja voi pelata toisen seuran oman ikäluokan mukaisessa joukkueessa
- pelaaja voi edustaa omaa alkuperäistä seuraansa ylemmissä ikäluokissa
- poikkeus edustusoikeuden siirtoon:
   mikäli pelaaja menee pelaamaan liiton sarjan joukkueeseen, täytyy hänen siirtää edustus-oikeutensa ko seuraan ja hän voi kaksoisedustuksella ilman edustusoikeuden muutosta pelata alkuperäisessä seurassa em. tavalla

2. seuralla on ikäluokassa vain pienkenttäjoukkue
-
pelaaja voi pelata oman ikäluokan toisen seuran ison kentän joukkueessa

3. seuran edustusjoukkueessa on juniori-ikäinen pelaaja ja seuralla ei ole ko. ikäluokan joukkuetta
-
pelaaja voi pelata toisen seuran oman ikäluokan joukkueessa

4. juniori-ikäisen pelaajan pelaaminen toisen seuran aikuisten joukkueessa
-
mikäli juniori-ikäinen pelaaja ei pelaa oman seuran aikuisten joukkueessa, hänelle voidaanmyöntää kaksoisedustus toisen seuran aikuisten joukkueeseen
- tällaisia pelaajia voi olla enintään (3) joukkueen kokoonpanossa

5. pelaaminen toisen seuran juniorijoukkueessa vanhemmassa ikäluokassa
-
juniori-ikäinen pelaaja voi pelata toisen seuran vanhemmassa ikäluokassa pelaavassa joukkueessa ja samalla jatkaa alkuperäisessä seurassaan omassa ikäluokassaan

6. pelaaminen samassa nuorten ikäluokassa kahdessa eri seurassa
-
jos pelaaja siirtyy sarjaan/kilpailuun, jossa ei hyväksytä edustusoikeuksille poikkeuksia - hänelle voidaan myöntää kaksoisedustus samassa ikäluokassa pelaavaan alkuperäisen seuran piirisarjajoukkueeseen

7. juniori-ikäisen maalivahdin pelioikeus kahdessa eri seuran aikuisten joukkueessa
(pelaajan seuralla ei ole tarjolla juniorijoukkuetta)
- juniori-ikäiselle maalivahdille voidaan myöntää kaksoisedustus toiseen ylemmällä tai alemmalla sarjatasolla pelaavaan aikuisten joukkueeseen.

8. Naisten pienkenttäpeli
Naisten pienkenttäpeliin voidaan aikuisikäiselle pelaajalle myöntää kaksoisedustus hänen siihen edelliseen seuraansa, josta pelaaja siirtyi toiseen seuraan silloin kun tässä pelaajan edellisessä seurassa on ollut tarjolla vain pienkenttäpelin joukkue.

9. seuran perusteltu erillisanomus

Liiton kilpailumääräykset 14 § 2 mon.
Nuori pelaaja voi pelata seuran saman ikäluokan joukkueessa ylemmällä sarjatasolla pelaavassa joukkueessa pelatun virallisen ottelun jälkeen seuraavana päivänä alemmalla sarjatasolla pelaavan joukkueen ottelussa ja seuraavana päivänä ylemmän sarjatason joukkueessa alemmalla sarjatasolla pelatun ottelun jälkeen.  Ylemmällä sarjatasolla pelaavista joukkueista voi kuitenkin kerrallaan siirtyä alempaan joukkueeseen enintään neljä kyseisten joukkueiden edellisessä virallisessa ottelussa pelannutta pelaajaa.

Liiton kilpailuissa sekä alueellisissa sarjoissa tämän säännön kohdalla on otettava huomioon rajoittavina päivämäärinä 31.5. ja 2.9. - kyseiset siirtymistä rajoittavat päivämäärät eivät ole piirin kilpailuissa voimassa.

Sääntötulkinta
Jos seuralla on joukkue samassa ikäluokassa liiton kilpailussa/alueellissa sarjassa sekä piirin kilpailussa ja joukkueet muodostuvat suurelta osin samoista pelaajista – joukkueet katsotaan samaksi joukkueeksi, eikä pelaajien käyttöä joukkueiden välillä rajoiteta.

Puolen Suomen Liiga
Pelaajalla tulee olla edustusoikeus seurassa, jota hän näissä kilpailuissa edustaa. Poikkeuksena on tilanne, jossa pelaaja pelaa liiton tai piirin kilpailussa vanhempien sarjassa toisessa seurassa. Tällöin hänellä voi olla kaksoisedustuslupa oman ikäisten C15- ja Cn14-nuorten toisen seuran PSL:n joukkueeseen, jos pelaajan omalla seuralla ei ole ko ikäluokassa 11v11 joukkuetta ja D13-ikäluokassa, jos seuralla ei ole tämän ikäluokan joukkuetta.

Tee kaksoisedustusanomus >>>>>