Nollatoleranssi

Jalkapalloilulle urheilulajina on aina ollut luonteenomaista reilu peli. Se tarkoittaa itse pelin, kanssapelaajien, valmentajien ja muiden taustahenkilöiden sekä yleisön keskinäistä kunnioittamista. Vakavan särön reilun pelin luonteeseen on viime vuosina iskenyt voimasanojen käyttö kentällä, jopa nuorten ja lasten otteluissa. Jokainen jalkapalloilussa mukana oleva on nyt vastuussa tämän ikävän ilmiön poistamisesta.

Erotuomarit ovat merkittävässä asemassa johtaessaan otteluja kentällä.
Heille on annettu ohjeet miten toimia, mikäli otteluissa ilmenee kiroilua, jota ei suoranaisesti pidetä
a) varoitusta edellyttävänä epäurheilijamaisena käytöksenä tai
b) kentältäpoistoa vaativana törkeänä epäurheilijamaisena käyttäytymisenä.

Nollatoleranssin toteuttamiseksi ITÄ-SUOMEN piirissä toimitaan kaikissa liiton nuorten sarjoissa sekä kaikissa piirin kilpailutoiminnan aikuisten sarjoissa (Kolmonen, Nelonen, Viitonen, JKKI, naiset) sekä kaikissa nuorten sarjojen ikäluokissa seuraavasti:

1. Kiroilun tapahtuessa ensimmäistä kertaa erotuomari puhuttelee pelaajaa pelikatkon aikana rikkomuksesta.
2. Jos saman joukkueen pelaaja kiroilee puhuttelun jälkeen, myös häntä puhutellaan, mutta samalla asiasta huomautetaan joukkueen vastaavalle johtajalle.
3. Huomautetun joukkueen pelaajan syyllistyessä kiroiluun tämän jälkeen, pelaajaa varoitetaan. Kumpaakin joukkuetta käsitellään erillisenä yksikkönä. Toisin sanoen, jos joukkue A on saanut kaksi huomautusta ja joukkue B:n pelaaja syyllistyy rikkomukseen ensimmäisen kerran, häntä huomautetaan rikkomuksesta.

Nollatoleranssiin kiinnitetään  huomiota myös LeikkiMaailmassa:

Pelinohjaajakoulutuksessa käydään läpi toimenpiteitä, millä tavalla kiroiluun puututaan ja miten sitä voidaan ehkäistä. Palloliitossa tehdään vihreitä kortteja, joissa on rehtiä käyttäytymistä tukevia viestejä. Tavoitteena on jakaa näitä kortteja kevätkauden peli-illoissa ennen LeikkiMaailman otteluja pelaajien toimesta katsojille, jotta sanoma menee perille myös lasten vanhemmille.