EU:n tietosuoja-asetus (GDPR)

Tällä sivulle kootaan tietoa EU:n tietosuoja-asetuksesta (GDPR) ja sen vaikutuksista seuratoimintaan

Mikä GDPR?

• The General Data Protection Regulation (GDPR) = EU:n tietosuoja-asetus
  • Asetus, ei direktiivi, eli kaikkien jäsenmaiden on pakko noudattaa
  • Astuu voimaan 25.5.2018
  • Sakot rikkomuksista jopa 20 miljoonaa euroa tai 4 % liikevaihdosta

Ohjeita

Palloliiton yleisohje seuroille (PDF)
Pelipaikka-ohje (PDF)
Oikeusministeriön ja tietosuojavaltuutetun toimiston opas Miten valmistautua EU:n tietosuoja-asetukseen? (PDF)

DOKUMENTTIPOHJIA

Suostumus henkilötietojen käsittelyyn (PDF)
Tietosuojaseloste - mallipohja (TULOSSA)
Tietojenkäsittelysopimus - mallipohja (TULOSSA)
Salassapitosopimus - mallipohja (TULOSSA)

Lisätietoja ja yhteydenotot: tietosuoja@palloliitto.fi

Pelipaikka

Kauden 2018 pelipassien ja vakuutuksien myynti alkaa 7.12.2017.

EU:n tietosuoja-asetuksen myötä jäseniltä tulee kerätä henkilökohtainen (alle 16-vuotialilta vanhemman/huoltajan) suostumus tietojen käsittelyyn. Henkilö voi tehdä tämän sähköisesti Pelipaikassa 7.12.2017 alkaen. Katso ohje sähköisen suostumuksen antamiseen täältä. Vaihtoehtoisesti seura voi kerätä suostumuksen paperisena ja lisätä järjestelmään yksittäisen rekisteröinnin yhteydessä.

Huom. nippu-uudistaminen on sallittua kohtuullisen siirtymäajan puitteissa (vähintään 25.5.2018 asti), vaikka suostumusta ei olisi vielä saatu pelaajalta. 7.12. alkaen suostumus on pakollinen dokumentti ammattilaisilta ja sopimuksellisilta amatööreilta ennen uutta rekisteröintiä.

Henkilötunnusta ei kerätä enää yksilöivänä tietona 7.12.2017 alkaen henkilöiltä Pelipaikassa. Aiemmin järjestelmään tallennetut henkilötunnukset poistetaan järjestelmästä 1.1.2018.