Turvapaikanhakijoiden ja turvapaikan saaneiden rekisteröinti

TURVAPAIKANHAKIJAT

Turvapaikanhakija voidaan rekisteröidä väliaikaisesti uutena pelaajana ilman kansainvälistä pelaajasiirtoa seuraavin ehdoin:

a) Pelaaja ei ole pelannut 30 kuukauteen virallisia pelejä ulkomailla. Pelaaja ja seura vastaavat tämän paikkansa pitävyydestä. Seuran vastuulla on muun muassa kertoa tämä pelaajalle. Mikäli myöhemmin ilmenee, että pelaaja onkin pelannut viimeisten 30 kuukauden aikana ennen rekisteröintiä virallisia otteluita tai ottelun, voidaan hänen katsoa pelanneen pelioikeudettomana Suomessa ja lisäksi hänen voidaan katsoa harhauttaneen kilpailunjärjestäjää.

b) Pelaaja voidaan rekisteröidä vain amatööriksi tai harrastepelaajaksi, toisin sanoen rekisteröinnin perusteella ei voi pelata

• jalkapallossa miesten kolmella ylimmällä tasolla eikä naisten kahdella ylimmällä tasolla
  • futsalissa rekisteröinnin perusteella ei voi pelata miesten eikä naisten kahdella ylimmällä tasolla

c) Pelaajaa rekisteröidessä uutena pelaajana pitää järjestelmään liittää todisteena turvapaikanhakijan statuksesta vastaanottokeskuksesta saatava ID-kortti, jossa on oltava ainakin henkilön kuva, nimi ja kansalaisuus. Mikäli tällaista ei ole saatavilla, voidaan harkinnan perusteella hyväksyä toisenlainenkin viranomaistodistus, josta käy ilmi edellä mainitut asiat.

d) Mikäli pelaajan turvapaikkahakemus hylätään, katsotaan hänet siitä lähtien pelioikeudettomaksi. Ennen päätöksen lainvoimaistumista voidaan painavista syistä hyväksyä pelaajan/seuran hakemuksesta, että hän voi edelleen pysyä pelikelpoisena siihen saakka, kunnes päätös on lainvoimainen.

e) Mikäli turvapaikanhakijalle myönnetään oleskelulupa, niin pelaajarekisteröinti voidaan muuttaa pysyväksi siten, että aiemmin järjestelmään liitetyn ID-kortin tilalle liitetään kopio passista tai vastaavasta viranomaisen myöntämästä henkilökortista. Kun pelaaja on tulossa Suomeen pelaamaan jostain muusta maasta, tulee hänen suomalaisen seuransa aloittaa kansainvälinen pelaajasiirto.

TURVAPAIKAN SAANEET PELAAJAT

Turvapaikan ja oleskeluluvan saaneille on Palloliitto määrittänyt kotoutumista helpottavia poikkeuslupakäytäntöjä.

Seura ottaa yhteyden omaan piiriinsä tai Pelipaikan tukipalveluun saadakseen asiasta lisäohjeita.

Mikäli turvapaikan ja oleskeluluvan saanut henkilö ei ole pelannut viimeiseen 30 kuukauteen virallisia pelejä ulkomailla, voidaan hänet rekisteröidä Suomeen. Tarvittaessa täyttäkää ystävällisesti seuraavasta linkistä avautuva dokumentti, joka liitetään asianmukaisesti täytettynä henkilötodistuksen oheen Pelipaikkaan pelaajaa rekisteröitäessä. Pelaaja saa pelata vain piirinsarjaa tämän perusteella eikä myöhemminkään voi siirtyä liiton sarjoja pelaamaan ilman erillistä käsittelyä.

Siirron korvaava vakuutus pelaamattomuudesta (jalkapallo)  >>

Siirron korvaava vakuutus pelaamattomuudesta (futsal) >>