Erotuomarikoulutus

Pelinohjaajakoulutus

Kaikki Pelaa -ohjelmaan kuuluvaa pelinohjaajakoulutusta järjestetään 14-15-vuotiaille junioripelaajille sekä lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloittaville henkilöille. Kurssin kesto on noin neljä tuntia. Koulutus valmistaa toimimaan pelinohjaajana 7-8-vuotiaiden lasten otteluissa. Samalla kurssi tuo osallistujat lähemmäs erotuomaritoimintaa kouluttamalla jalkapallosääntöjä ja käytännön toimintaa oikeudenjakajan roolissa. Moni jatkaakin seuraavana vuonna erotuomarin peruskurssille. Pelinohjaajana olet aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden futaajat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa.

Peruskoulutus

Jalkapalloerotuomarin ura alkaa peruskurssista. Koulutus johdattaa osallistujat jalkapallon sääntöhin, jotka ovat yksinkertaisia, mutta samalla monimuotoisia - kuten itse pelikin. Kurssissa on kolme osaa: luentokoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toimintaa harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Kaikkiaan koulutus kestää noin 16 tuntia. Kursseja järjestävät Palloliiton piirit ja niille voivat hakeutua jalkapallosta ja erotuomaritoiminnasta kiinnostuneet.

Jatkokoulutus

Kaikki erotuomarit käyvät vuosittain jatkokoulutuksen, jolla varmistetaan tietojen ajantasaisuus sekä käydään läpi muuttuneet ja painotettavat tulkinnat. Vuosittain on lisäksi suoritettava liiton tai piirin määräämä teoreettinen koe ja tasosta riippuen kuntotesti (Kilpailumääräykset 2012, 23§). Lisäksi järjestetään syventävää jatkokoulutusta valituista aiheista.

Talenttierotuomarikoulutus

Piirit järjestävät mahdollisuuksiensa mukaan pienempiä kursseja urallaan eteenpäin menossa oleville erotuomareille. Koulutusta voidaan järjestää turnausten yhteydessä, kohdennettuna koulutuksena tai leireinä.

Palloliitto järjestää maanlaajuisen kykyerotuomarikurssin Piirijoukkuecupin yhteydessä kesäkuussa, mihin piirit esittävät erotuomareitaan. Erotuomarit saavat kattavaa palautetta ottelusuorituksistaan ja koulutusta valituista aiheista. Koulutusta järjestetään myös syksyllä Urheiluoppilaitosten turnauksen yhteydessä. keskitytään heidän tapahtumanaikaisten otteluidensa analysointiin.tarkasti käsittelemään osallistujan toimintaa

Kolmosen erotuomarikurssi

Miesten Kolmonen on korkein piirien hallinnoima sarja ja tämän tasoisille erotuomareille järjestetään tyypillisesti oma kurssi keväällä. Monesti piiriyhteistyönä toteutettava viikonloppukurssi käsittelee koulutusaiheita syvällisemmin ja sisältää myös lajiharjoitteita.

Kakkosen erotuomareiden koulutus

Kakkosen erotuomarit kokoontuvat viikonlopuksi ennen kauden alkua sekä kesän koulutustilaisuuteen. Heille järjestetään myös kauden aikaista koulutusta mm. Skypen välityksellä. Kakkosen erotuomareita käytetään myös Veikkausliigassa neljänsinä erotuomareina.

Naisten liigan erotuomareiden koulutus

Palloliitto kutsuu Naisten Liigassa toimivat naiserotuomarit sekä avustavat erotuomarit koulutukseen kevään kurssin lisäksi kauden puolivälissä. Heille järjestetään myös kauden aikaista koulutusta mm. Skypen välityksellä.

Veikkausliigan ja ykkösen erotuomareiden koulutus

Valioerotuomarit kokoontuvat vuosittain noin neljä kertaa. Kauteen valmistaudutaan viikon mittaisella harjoitusleirillä Espanjassa. Leiri toimii Veikkausliiga-erotuomareiden ja avustavien erotuomareiden pääkoulutustapahtumana. Niille, jotka eivät osallistu Espanjan leirille, järjestetään koulutusviikonloppu Eerikkilässä maaliskuussa. Ohjelmassa oli päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä. Kauden aikana erotuomarit saavat erotuomaritarkkailijoilta palautetta otteluistaan, minkä lisäksi erotuomarivaliokunta seuraa heidän suorituksiaan. Heinäkuussa kokoonnutaan analysoimaan alkukauden suorituksia ja tilanteita sekä suorittamaan kuntotestit.