Itä-Suomen piiri

Piirin esittely

Savon piiri on perustettu liiton viidentenä piirinä vapunpäivänä 1926 viiden seuran toimesta.
Vastaavasti neljä pohjois-karjalaista seuraa erkani Karjalan piiristä ja perusti Joensuun piirin joulukuussa 1938.
Savon piirin piirikokous muutti syksyllä 1994 piirin nimen Itä-Suomeksi ja Joensuun piirin seurat liittyivät siihen heti seuraavan vuoden alussa - siitä alkoi ITÄ-SUOMI.

Piirin kotipaikkana on alusta alkaen ollut Kuopio.  Piirin toimiston olemassaolosta voidaan puhua vasta vuoden 1984 keväästä alkaen, jolloin piiriin palkattiin ensimmäinen päätoiminen työntekijä - nykyään piirissä on kolme vakinaista työntekijää.

1.1.2017 alkaen piirimme toimialueeseen kuuluu kaikkiaan 35 kuntaa.  Jäsenseuroja on tällä hetkellä 60, joista neljä on erotuomarikerhoa  Kokonaan ilman jäsenseuraa on kahdeksan kuntaa: Joroinen, Keitele, Tervo, Tohmajärvi, Tuusniemi, Valtimo, Vesanto ja Vieremä.

Pelipassien määrä vuonna 2016 ylsi uuteen ennätykseen – 6694.  Piirin alueen kuntien asukasluku on viime vuosina vähentynyt vuosittain merkittävästi - Vuoden 2016 lopulla Itä-Suomen piirin alueella oli n. 440.000 asukasta.

Vuonna 2016 piirin alueella pelattiin reilut 2600 virallista ottelua: jalkapallossa 2330 ja futsalissa 287.

Itä-Suomen piiri on ollut edelläkävijä rajojen ylittävästä kansainvälisestä toiminnasta. Ensimmäisenä nämä rajat ylitti FK Sortavala vuonna 1995, päätyen sitten vuoden 1998 lopulla täydelliseen katastrofiin, jonka seurauksena joukkueelta rajat sulkeutuivat. Sen lisäksi piirin toimintaan on osallistunut ulkomaalaisista maahanmuuttajista muodostuneita joukkueita, joiden toimintakaudet ovat olleet värikkäitä mutta jääneet kestoltaan lyhyiksi.
Viime vuosien aikana ainoana venäläisenä joukkueena on hyväksytty mukaan enää ikämiessarjoissa pelaava Veterok.