Itä-Suomen piiri

Piirin esittely

Savon piiri on perustettu liiton viidentenä piirinä vapunpäivänä 1926 viiden seuran toimesta.
Vastaavasti neljä pohjois-karjalaista seuraa erkani Karjalan piiristä ja perusti Joensuun piirin joulukuussa 1938.
Savon piirin piirikokous muutti syksyllä 1994 piirin nimen Itä-Suomeksi ja Joensuun piirin seurat liittyivät siihen heti seuraavan vuoden alussa - siitä alkoi ITÄ-SUOMI.

Piirin kotipaikkana on alusta alkaen ollut Kuopio.  Piirin toimiston olemassaolosta voidaan puhua vasta vuoden 1984 keväästä alkaen, jolloin piiriin palkattiin ensimmäinen päätoiminen työntekijä - nykyään piirissä on kolme vakinaista työntekijää.

1.1.2015 alkaen piirimme toimialueeseen kuuluu kaikkiaan 35 kuntaa.  Jäsenseuroja on tällä hetkellä 61, joista neljä on erotuomarikerhoa  Kokonaan ilman jäsenseuraa on seitsemän kuntaa: Joroinen, Keitele, Pielavesi, Tervo, Tuusniemi, Valtimo ja Vieremä.  Lisäksi futiksen kilpailutoiminta on hiipunut Sonkajärvellä ja Vesannolla.

Pelipassien määrä vuonna 2014 yksi uuteen ennätykseen - 6503  Kun verrataan seurojen pelipassien määrä oman kunnan asukaslukuun, on jalkapalloilullisesti aktiivisimmaksi kunnaksi noussut Siilinjärvi - 2,89% kunnan asukasmäärästä omaa pelipassin.  Koko piirin osalta vastaava suhdeluku on vain 1,47%.  Piirin alueen kuntien asukasluku on viime vuosina vähentynyt vuosittain merkittävästi - Vuoden 2014 lopulla Itä-Suomen piirin alueella oli n. 441.700 asukasta.

Vuonna 2014 piirin alueella pelattiin reilut 2300 virallista ottelua:

Vuoden 2014 osalta piirin kilpailutoiminta käsitti yhteensä 45 sarjaa/pelimuotoa, joissa ratkaistiin järjestys - osa näistä sarjoista oli alueellista kilpailutoimintaa Kaakkois-Suomen ja Keski-Suomen piirin kanssa.

Itä-Suomen piiri on ollut edelläkävijä rajojen ylittävästä kansainvälisestä toiminnasta. Ensimmäisenä nämä rajat ylitti FK Sortavala vuonna 1995, päätyen sitten vuoden 1998 lopulla täydelliseen katastrofiin, jonka seurauksena joukkueelta rajat sulkeutuivat. Sen lisäksi piirin toimintaan on osallistunut ulkomaalaisista maahanmuuttajista muodostuneita joukkueita, joiden toimintakaudet ovat olleet värikkäitä mutta jääneet kestoltaan lyhyiksi.
Viime vuosien aikana ainoana venäläisenä joukkueena on hyväksytty mukaan enää ikämiessarjoissa pelaava Veterok.