Iskikö futiskipinä? Katso täältä alueesi seurat!

Herättikö Huuhkajien urotyöt EM-viheriöllä jalkapallokipinän? Suomesta löytyy lähes 900 Palloliiton jäsenseuraa. Kurkkaa kartalta omasi ja liity mukaan jalkapalloperheeseen.

Futiskipinä - fiiliskuva

Jalkapallo liikuttaa vuosittain lähes puolta miljoonaa harrastajaa. Joukkueita löytyy kaikenikäisille ja kaikentasoisille aina nappuloista ikämiehiin- ja naisiin.

Katso tästä alueesi seurat ja liity mukaan

HUOM. Klikkaamalla kartan vasemman yläkulman kuvaketta, saat seurat esiin myös listana. Lisäksi voit hakea paikallista seuraa kunnan ja kaupungin perusteella myös tästä. Näet myös ko. seuran kohdalta tarkemmin, kenelle toimintaa tarjoavat.

5 FAKTAA - MIKSI JUURI JALKAPALLO?

Jalkapallo sopii jokaiselle.

Jalkapalloa voi pelata tosissaan huipulle tähdäten tai harrastaa hauskanpito edellä. Joukkueita löytyy kaiken tasoisille aina aloittelijasta kokeneempaan harrastajaan. Myös sarjoja on eritasoisia.

Jalkapallon pelaaminen ei myöskään katso ikää. Aloittaa voi jo 3-vuotiaana perhefutiksen parissa, ja turnauksia löytyy vaikka 70-vuotiaille. Yhä useammassa seurassa myös aikuiset voivat aloittaa pelaamisen.

Jalkapalloperheeseen ovat tervetulleita kaikki sukupuoleen katsomatta. Jalkapallon suosio naisten ja tyttöjen lajina on kasvussa ja jalkapallo on jo nyt naisten suosituin joukkuelaji.

Palloliiton missiona on, että jalkapallo on mahdollista kaikille. Pelaaminen ei katso myöskään tulotasoa, fyysisiä rajoitteita eikä asuinpaikkaa. Jokainen on tervetullut kentälle.

Jalkapallossa oppii arvokkaita elämäntaitoja.

Jalkapallo on joukkuelaji. Pelkkien lajitaitojen lisäksi harrastus kartoittaa äärimmäisen arvokkaita elämäntaitoja: toisten kunnioittamista ja auttamista, reilua peliä, yhteisten sääntöjen noudattamista, epäonnistumisten sietämistä...

Jalkapallo yhdistää.

Niin joukkueissa, seuroissa kuin kannattajakatsomoissakin luodaan merkityksellisiä yhteisöjä. Lajin parista voi löytää elinikäisiä ystävyyssuhteita ja verkostoja, joiden kautta voi avautua vaikka uusia työmahdollisuuksia.

Jalkapallo on terveydelle hyväksi.

Liikunnan harrastamisen terveydelliset hyödyt ovat kiistattomat: liikunnasta saa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Liikunnasta on tutkitusti hyötyä myös oppimiselle.  Lapsena aloitettu liikuntaharrastus ennustaa aktiivista elämää myös aikuisena.

Lapsen tulisi liikkua päivässä kolme tuntia, josta tunnin tulisi olla vauhdikasta fyysistä aktiivisuutta.

UEFA SROI:n mukaan >> jalkapallo tuo vuosittain suomalaiseen terveydenhuoltoon 349 miljoonan euron säästöt muun muassa alentamalla riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen, syöpään ja mielenterveysongelmiin.

Jalkapallo on kivaa!

Tärkeintä pelissä on hauskanpito. Ammattilaiset kertovat vielä kymmenien vuosien pelaamisen jälkeen, kuinka kivaa kentälle on mennä. Harjoituksissa tapaa säännöllisesti ystäviä, otteluissa saa kokea onnistumisen tunteita. Turnausmatkoilla oääsee tutustumaan uusiin paikkoihin ja saa uusia elämyksiä. Liity siis mukaan!

Tulevan futaajan vanhempi? Tutustu Palloliiton futisvanhemman starttipakettiin >>

Mitä seurasta kannattaa kysyä? 4 vinkkiä

Voinko tulla kokeilemaan jalkapalloa tai futsalia teidän seuraan?

Missä ja monelta?

Mitkä varusteet tarvitsen kokeilemiseen?

Mitä toiminta maksaa? Onko mahdollista kokeilla hetki ilman kustannuksia?