Ansiomerkkien hakeminen

Suomen Palloliitto palkitsee jalkapallon parissa ansioituneita toimijoita, yrityksiä ja yhteisöjä.

Suomen Palloliiton, sen seurojen tai jalkapallon hyväksi suoritetusta toiminnasta voidaan palkita asianomaista seuraavilla kunnia-arvoilla ja ansiomerkeillä tai -esineillä:

-   kunniapuheenjohtajan arvo
-   kunniajäsenen arvo
-   ainaisjäsenen arvo
-   kultainen ansiomerkki
-   hopeinen ansiomerkki
-   pronssinen ansiomerkki
-   kultainen ansiolevyke
-   hopeinen ansiolevyke
-   pronssinen ansiolevyke
-   Frenckell-mitali
-   timanttinen seuratoimijamerkki
-   kultainen seuratoimijamerkki
-   hopeinen seuratoimijamerkki
-   pronssinen seuratoimijamerkki

Suomen Palloliiton jäsenseurat voivat hakea ansioituneille toimijoilleen ansiomerkkejä ja muita tunnustuksia Suomen Palloliitolta alla olevin esityspohjin. Ansiomerkki- sekä seuratoimijanmerkkisäännöistä löytyvät kriteerit ansiomerkkeihin. Hakemukset tulee toimittaa sähköpostitse tai postitse Suomen Palloliittoon. Yhteystiedot sivun alareunassa.

OKM:n tunnustuspalkinnot ja ansiomerkit
Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää tunnustuspalkintoja suomalaisille urheilijoille tunnustuksena merkittävästä urheilu-urasta tai huomattavasta urheilusaavutuksesta, voit hakea niitä täältä >>

Suomen Palloliiton ansiomerkkisäännöt >> (pdf) / >> (word)
Suomen Palloliiton ansiomerkkiesitys >> (pdf) / >> (excel)
Suomen Palloliiton seuratoimijamerkkisäännöt >> (pdf)
Suomen Palloliiton seuratoimijamerkkianomus >> (pdf)
OKM:n tunnustuspalkinnot ja ansiomerkit >>

Lisäksi Suomen Palloliitto itse palkitsee ansioituneita seuraavin tunnustuksin:

Kunniapuheenjohtaja
Palloliitto voi kutsua itselleen kunniapuheenjohtajan erityisistä ansioista suomalaisen jalkapallon hyväksi. Liitolla voi olla kerrallaan kaksi elossa olevaa kunniapuheenjohtajaa. Tällä hetkellä Palloliiton kunniapuheenjohtajana on Pentti Seppälä.

Kunniajäsenet
Kunniajäseneksi voidaan kutsua henkilö, joka merkittävällä tavalla on ansioitunut liiton toiminnassa ja/tai liiton lajien parissa. Myös ulkomaan kansalainen, joka on erittäin merkittävällä tavalla avustanut liittoa ulkomaisten suhteitten kehittämisessä, voidaan kutsua liiton kunniajäseneksi. Elossa olevien kotimaisten kunniajäsenten määrä ei saa ylittää kahtatoista.

Ainaisjäsenet
Ainaisjäseneksi voidaan kutsua 70 vuotta täyttänyt henkilö, joka on toiminut erityisen pitkään ja ansiokkaasti Suomen Palloliiton toiminnassa seura- ja liittotasolla ja/tai kansainvälisesti merkittävässä jalkapallotoiminnassa. Kultaisen ansiomerkin myöntämisestä tulee olla kulunut vähintään viisi (5) vuotta ennen ainaisjäsenyyden myöntämistä.

Frenckell-mitali
Frenckell-mitali voidaan myöntää järjestöperheen ulkopuolisille koti- tai ulkomaisille tahoille (henkilö, yritys tai yhteisö), jotka ovat merkittävällä tavalla edistäneet suomalaista jalkapalloa. Mitali voidaan myöntää myös yksittäiselle järjestöperheeseen kuuluvalle henkilölle, joka on tehnyt erityisen merkittävän jalkapalloteon. Pelaajalle, joka on pelannut 100 A-maaottelua, luovutetaan mitali.

Lisätietoja:
Suomen Palloliitto