Helsingin piiri

Kyky- ja taitokoulut

Kykykoulut ovat seurojen organisoimaa pelaajakoulutustoimintaa 12-15 -vuotiaille tytöille ja pojille. Niiden tärkeimpänä tavoitteena on tukea nuorten pelaajien kehittymistä korostamalla omaehtoisen harjoittelun merkitystä, tarjoamalla tukea henkilökohtaisten taitojen kehittämiseen sekä pyrkiä mahdollistamaan jalkapalloharjoittelu osana koulunkäyntiä.

Helsingin kykykoulut:

Taitokoulutoiminta on sinivalkoisen tien ensimmäinen osa ja se on suunnattu 8-11-vuotiaille lapsille. Tavoitteena on tarjota innokkaimmille ja lahjakkaimmille mahdollisuus harjoitella laadukkaassa ohjauksessa myös joukkueharjoitusten lisäksi. Taitokouluikävuodet ovat taidon oppimisen kulta-aikaa. Keskeisenä tavoitteena on myös innostaa lapset omatoimiseen harjoitteluun.

Seuroissa järjestettävän toiminnan laadun varmistamiseksi, taito- ja kykykouluille on laadittu kriteerit. Seurat voivat hakea taito- ja kykykoulustatusta Palloliiton sivuilta löytyvällä lomakkeella.
Taitokoulukäsikirja valmistui vuonna 2006. Se on suunnattu auttamaan seuroja taitokoulujen perustamisessa. Kirjaan on koottu mm. malleja taitokouluista, opetussisällöistä, oppimisen herkkyyskausista sekä taitokoulun hakuprosessista. Kirjasta löytyvät myös taitokoulukriteerit. Se on vapaasti tulostettavissa ylläolevasta linkistä.