Helsingin piiri

Edustusoikeus

Edustusoikeudella tarkoitetaan pelaajan oikeutta edustaa tiettyä seuraa virallisessa ottelussa (edellyttäen lisäksi, että hänellä on pelioikeus). Toisaalta se tarkoittaa myös, että seuralla on oikeus asettaa ehtoja pelaajan pelioikeudelle toisessa seurassa.

Ulkomailta tulevaan pelaajaan, joka haluaa rekisteröityä liiton jäsenseuraan, sovelletaan kilpailumääräysten 20 §:n määräyksiä. Kansainvälisen pelaajasiirto tulee yleensä olla sekä lähtö- että tulomaan kansallisten liittojen hyväksymä. Kansainväliset siirrot hoidetaan aina Palloliiton välityksellä (kts. vasemmalta).

HUOM!! Mikäli pelaajalla ei ole ollut pelipassia edellisellä eikä kuluvalla kaudella, siirto pitää tehdä aina ensin ja pelipassi tulee siirtolaskulle kun uusi seura hyväksyy siirron.

Määräaikainen siirto

Edustusoikeus voidaan muuttaa myös määräajaksi. Määräajan on oltava vähintään 15 vuorokautta ja määräaika voi kestää korkeintaa saman vuoden 16.11 asti, eikä se saa päättyä 3.9-15.11 välisenä aikana. Määräaikaisia muutoksia koskevat kaikki tavallista edustusoikeuden muttamista koskevat ohjeet, maksut ja määräykset.

Ohjeita määräaikaiseen siirtoon täältä

Edustusoikeuden muutokset tehdään sähköisesti Pelipaikassa

Pelaajan vaihtaessa seuraa tulee siirto aina rekisteröidä SPL:n kilpailumääräysten mukaisesti. Tämä on käytäntö myös nuorimpien junioreiden kohdalla. Pelaaja on vanhan seuran puolesta vapaa siirtymään, mikäli kaikki velvoitteet seuraan on hoidettu. Pelaajan edustusoikeus siirtyy uuteen seuraan, kun siirron kirjaamismaksu on maksettu. Siirto on maksuton, jos pelaajalla ei ole ollut edellisellä eikä kuluvalla kaudella pelipassia, tai jos pelaajalla on Kortteli- tai Harrastepassi.

Pelaajasiirroissa on huomioitava, että ajanjaksolla 3.9-15.11 ei voi siirtyä. Tämä ei koske leikkimaailmaikäisiä (alle 12v).

Futsal
Pelaaja saa edustaa futsalissa eri seuraa kuin kesän sarjoissa. Näin ollen myös jalkapallon ja futsalin siirrot ovat täysin omat, eli siirtotapahtumat tehdään erikseen ja maksut suoritetaan erikseen. Piirin sarjoissa pelaajan edustusoikeuden muutoksen voi tehdä 15.2. saakka.

Jos pelaajalla on jo aktiivinen rooli futsaliin, mutta se on eri seurassa kuin missä hän pelaa, niin pelaajalle tulee tehdä normaali futsal-pelaajasiirto.

Futsal rooli tulee uusia joka vuosi. Kun pelaajalla on voimasssa oleva pelipassi on uusiminen maksuton. Huom!! Pelipassin pitää näkyä maksettuna pelipaikassa kun passi näkyy maksettuna tämän jälkeen voi uusia roolin.

Edustusoikeudet Pelipaikassa
Seurakäyttäjä voi itse tarkistaa pelaajiensa edustusoikeudet Pelipaikasta

Edustusoikeuden muutos Pelipaikassa

Sähköinen edustusoikeuden muutos lyhyesti:

• Uusi seura aloittaa pelaajasiirron
  • Vanha seura saa sähköpostitse ilmoituksen että muutos odottaa hyväksyntää
  • Vanha seuran pääkäyttäjä kirjautuu Pelipaikkaan ja avaa muutospyynön omista tehtävistään
  • Vanhan seuran pääkäyttäjä täyttää vanhan seuran osuuden tiedoista ja hyväksyy, tai hylkää muutospyynnön
  • Uusi seura saa sähköpostitse ilmoituksen että muutos odottaa hyväksyntää
  • Uuden seuran pääkäyttäjä kirjautuu Pelipaikkaan ja avaa muutospyynön omista tehtävistään
  • Uuden seuran pääkäyttäjä täyttää uuden seuran osuuden tiedoista ja hyväksyy, tai hylkää muutospyynnön
  • Uuden seuran pääkäyttäjä siirtyy maksamaan edustusoikeuden muutoksen maksua.
  • Piiritoimisto tai Palloliiton toimisto saa edustusoikeusmuutoksen hyväksyttäväkseen kun se näkyy maksettuna

KIRJAUDU PELIPAIKKAAN TÄSTÄ