Futsal-Ykkönen

futsal_ykkonen.pngFutsal-Ykköstä on pelattu kaudesta 2002-2003 lähtien. Aluksi pelattiin kolmessa kuuden joukkueen lohkossa. Kaudeksi 2004-2005 lohkot laajenivat kahdeksanjoukkueisiksi. Kaudella 2008-2009 pelattiin kahdessa kymmenen joukkueen lohkossa samoin kuin kaudella 2009-2010, jonka päätteeksi etelälohkossa oli tosin vain kahdeksan joukkuetta. Kaudeksi 2010-2011 Ykkönen muuttui valtakunnalliseksi sarjaksi, johon osallistuu 15 joukkuetta ja vihdoin kaudella 2011-2012 alettiin pelata nykyisen kaltaista 12 joukkueen kaksikertaista sarjaa.

Osallistuvat seurat kaudella 2017 - 2018:
AS Moon, Raahe
FC Rauma, Rauma
FC Seinäjoki
Joutsan Seudun Pallo (JoSePa)
Jyväskylän Kylteriveljet (JKY)
Lohikosken Pallokerho (LPK), Jyväskylä
Palloseura Villa, (PS Villa), Hyvinkää
Sääksjärven Loiske (Loiske), Lempäälä

Tampereen teekkareiden JP-kerho (ACE)
Tervarit, Oulu
Turun Pallokerho (TPK)
Zenith Myllypuro (Zenith), Helsinki

Futsal-Ykkönen pelataan kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Sarjan sijalle 1 sijoittunut joukkue nousee Futsal-Liigaan kaudeksi 2018 – 2019.
Sarjan sijalle 2 sijoittunut joukkue karsii futsalliigapaikasta Futsal-Liigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla.
Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa futsalliigapaikan.

Jos yksittäinen karsintaottelu päättyy tasan, pelataan 2 x 5 minuutin jatko-ottelu ja jos ottelu senkin jälkeen on tasan, voittaja ratkaistaan rangaistuspotkupisteestä potkaistavilla potkuilla FIFA:n futsalsääntöjen mukaan.

Mahdollisten hallien varausvaikeuksien vuoksi karsintaottelut voidaan pelata myös muina kuin edellä mainittuina päivinä tai eri järjestyksessä seurojen niin keskenään sopiessa.

Sarjassa sijoille 10, 11 ja 12 sijoittuneet joukkueet putoavat alueelliseen Futsal-Kakkoseen.

Futsal-Ykköseen kaudeksi 2016-2017 noussut Turun Pallokerho luopui kaudella 2014-2015 Futsal-Liigan karsintavaiheessa FC Kemiä vastaan pelattavan karsintavaiheessa - kilpailumääräysten mukaan liiton kilpailuissa ei voi luovuttaa. Sen vuoksi Palloliiton futsalvaliokunta päätti sulkea seuran Futsal-Liigasta ja pudottaa sen pelaamaan Turun piirin futsalkilpailua - piirin päätöksellä TPK jatkoi Futsal-Kakkosessa.  Silloisten sääntöjen mukaan seura ei voi nousta eikä karsia Futsal-Liigaan ennen kuin kaudelle 2020-2021. Saman säännön mukaan seura kuitenkin saattoi nousta Futsal-Ykköseen.
Jos kuluvan kauden sarjataulukossa runkosarjan päättyessä TPK olisi nousu- tai karsijapaikalla, sitä ei huomioida, vaan tälle paikalle nousee TPK:n takaa seuraava seura.