Erotuomarit

Futsal-erotuomarikoulutus käynnistyi Suomessa syksyllä 1997, kun ensimmäisen SM-lopputurnauksen yhteydessä järjestettiin erotuomarikoulutustilaisuus. Palloliitto pyysi FIFA:lta apua kurssin järjestämiseksi ja FIFA lähettikin Jyväskylässä järjestettyyn tilaisuuteen luennoitsijaksi hollantilaisen Tom van der Hulstin. Luento-osuuden jälkeen van der Hulst seurasi turnauksen otteluita ja antoi kehittävää palautetta.

Tämän tilaisuuden jälkeen Palloliitto on järjestänyt vuosittain ennen futsal-kauden alkua koulutustilaisuuden ja kauden jälkeen palautetilaisuuden, jossa on keskusteltu kauden aikana ilmenneistä puutteista ja kehittämistä vaativista seikoista.

Kaudella 2002 - 2003 aloitettiin uusi sarjataso, Futsal-ykkönen, joka samalla vaati sitä, että futsalin valioerotuomarimäärää kasvatettiin.

Valioerotuomareiden toimintaa seuraavat valiotarkkailijoiden lisäksi kokeneimmat valioerotuomarit ja futsal-erotuomarikoulutusryhmän jäsenet. Tarkkailijapula on olemassa, vaikka uransa lopettaneita ja mukana toiminnassa pysyneitä erotuomareita on jo olemassa. Myöskään valmennus-, pelaaja- tai joukkueiden toimihenkilöpuolelta ei ole ollut riittävästi tarjokkaita erotuomaritarkkailupuolelle.

Tosiasia kuitenkin on, että jokainen futsalista näkemystä ja kokemusta hankkinut on tervetullut toimimaan myös erotuomaripuolella, vaikka sitten tarkkailijana.