Ansiomerkkisäännöt

Suomen Palloliitto palkitsee jalkapallon parissa ansioituneita toimijoita, yrityksiä ja yhteisöjä. Ansiomerkkisääntöjen mukaan Palloliiton tai sen piirien ja seurojen hyväksi suoritetusta toiminnasta voidaan palkita asianomaista seuraavilla kunnia-arvoilla ja ansiomerkeillä tai -esineillä:

- kunniapuheenjohtajan arvo
- kunniajäsenen arvo
- ainaisjäsenen arvo
- kultainen ansiomerkki
- hopeinen ansiomerkki
- kultainen ansiolevyke
- hopeinen ansiolevyke
- pronssinen ansiolevyke
- Frenckell-mitali

Kunniapuheenjohtaja

Palloliitto voi kutsua itselleen kunniapuheenjohtajan erityisistä ansioista suomalaisen jalkapallon hyväksi. Liitolla voi olla kerrallaan kaksi elossa olevaa kunniapuheenjohtajaa. Tällä hetkellä Palloliiton kunniapuheenjohtajana on Pentti Seppälä.

Kunniajäsenet

Kunniajäseneksi voidaan kutsua henkilö, joka merkittävällä tavalla on ansioitunut liiton toiminnassa ja/tai liiton lajien parissa. Myös ulkomaan kansalainen, joka on erittäin merkittävällä tavalla avustanut liittoa ulkomaisten suhteitten kehittämisessä, voidaan kutsua liiton kunniajäseneksi. Elossa olevien kotimaisten kunniajäsenten määrä ei saa ylittää kahtatoista.

Ainaisjäsenet

Ainaisjäseneksi voidaan kutsua 60 vuotta täyttänyt henkilö, joka on toiminut erityisen pitkään ja ansiokkaasti Suomen Palloliiton toiminnassa sen kaikilla toimintatasoilla; seura-, piiri- ja liittotasolla ja/tai kansainvälisesti merkittävässä jalkapallotoiminnassa. Kultaisen ansiomerkin myöntämisestä tulee olla kulunut vähintään viisi vuotta ennen ainaisjäsenyyden myöntämistä.

Frenckell-mitali

Frenckell-mitali voidaan myöntää järjestöperheen ulkopuolisille koti- tai ulkomaisille tahoille (henkilö, yritys tai yhteisö), jotka ovat merkittävällä tavalla edistäneet suomalaista jalkapalloa. Mitali voidaan myöntää myös yksittäiselle järjestöperheeseen kuuluvalle henkilölle, joka on tehnyt erityisen merkittävän jalkapalloteon. Pelaajalle, joka on pelannut 100 A-maaottelua, luovutetaan mitali.

Lisää ansiomerkeistä voit lukea ansiomerkkisäännöistä.

Suomen Palloliiton ansiomerkkisäännöt >> (pdf) / >> (word)
Suomen Palloliiton ansiomerkkianomus >> (pdf) / >> (excel)
Suomen Palloliiton seuratoimijan merkki, kriteerit >>
Suomen Palloliiton seuratoimijamerkkianomus >> (pdf)