E-jalkapallolla tarkoitetaan digitaalisten jalkapallopelien kilpapelaamista. Tällaisia pelejä ovat EA Sports FIFA 21 sekä Konamin eFootball PES 2021 Season Update -pelit. Palloliitto vastaa lajin maajoukkuetoiminnasta Suomessa ja osallistuu FIFA:n ja UEFA:n alaisiin turnauksiin, kuten FIFAe Nations Cupiin ja UEFA eEURO 2021 -turnaukseen.

Lue alla liitteenä olevasta esityksestä, että miksi Palloliitto järjestää e-jalkapallotoimintaa ja kuinka Suomen Cup -turnaus toimii.
E-jalkapallon Suomen Cup -esitys (PDF)

E-jalkapallon Suomen Cup

Palloliitto järjestää e-jalkapallon Suomen Cupin, johon voivat osallistua kaikki Palloliiton jäsenseurat. Suomen Cupissa pelinä toimii  EA SPORTS™ FIFA 21 ja sitä pelataan Sony PlayStation 4 -konsolilla. Turnauksen voittaja pääsee edustamaan Suomea FIFA eNations Cupissa.

Turnaukseen ja e-jalkapalloon liittyvää uutisointia voi seurata täältä.

Turnaukseen ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu Palloliiton jäsenseurojen kautta. Seura saa itse valita pelaajat ja ilmoittaa haluamansa määrän joukkueita kilpailuun. Joukkueiden ilmoittautuminen aukeaa Tasoon 21.12.2020 ja päättyy 21.1.2021. Lisäksi pelaajat tulee olla rekisteröity seuraan Pelipaikassa.

Tarkempi uutinen ja video-ohjeet ilmoittautumiseen löytyy täältä.

Pelaajia varten on luotu myös lomake, jossa voi ilmoittautua seuraa hakevaksi. Palloliitto auttaa lomakkeen täyttäneitä löytämään itselleen joukkueen. Lomakkeeseen pääset tästä.

Mitä osallistujilta vaaditaan?
E-jalkapallon Suomen Cupiin osallistuvilta vaaditaan EA Sports FIFA 21 -peli sekä Playstation Plus -jäsenyys. Joukkueessa on oltava vähintään kaksi pelaajaa. Yksi pelaaja voi edustaa vain yhtä joukkuetta. Osallistujien tulee olla täyttänyt 13 vuotta ennen ensimmäistä ottelua.

Turnauksen pelitapa
Turnauksen kaksi ensimmäistä kierrosta pelataan 1v1 -peleinä, niin että yksi pelaaja saa pelata kaksiosaisesta ottelusta ainoastaan toisen puoliskon. Ensimmäisen ja toisen kierroksen lohkovaiheessa pelataan kaksinkertainen sarja.

Toisen kierroksen pudotuspelivaihe pelataan paras kolmesta -periaatteella.

Kolmannen kierroksen lohkovaiheessa pelataan yksinkertainen sarja. Kansalliseen liigaan (eFutisliiga) osallistuvat joukkueet pääsevät automaattisesti mukaan kolmannelle kierrokselle. Tähän vaiheeseen pääsee alueellisten karsintojen kautta 20 joukkuetta.

16 parasta joukkuetta osallistuu kaksipäiväiseen finaalitapahtumaan 13.-14.3. Joukkueet jaetaan neljään lohkoon. Kunkin lohkon kaksi parasta etenevät pudotuspelivaiheeseen, joissa pelataan puolivälierät, välierät sekä finaali.

Turnauksen kulku
Ensimmäisen ja toisen kierroksen lohkovaihe: kaksinkertainen sarja

• Ensimmäisen ja toisen kierroksen pelipäivät ovat torstai ja perjantai (sunnuntai varalla)
  • Ensimmäisellä ja toisella kierroksella pelataan oman lohkon jokaista vastustajaa vastaan kaksi ottelua ja yhtä vastustajaa vastaan pelataan molemmat ottelut peräkkäin
  • Ensimmäisellä ja toisella kierroksella kohdataan pääsääntöisesti kaksi vastustajaa per pelipäivä ja näin ollen otteluita tulee iltaan neljä

Toisen kierroksen pudotusottelut: paras kolmesta

• Toisen kierroksen pudotusottelut pelataan paras kolmesta periaatteella eli kahdella voitolla etenee seuraavalle kierrokselle

Kolmannen kierroksen lohkovaihe: yksinkertainen sarja

• Kolmannella kierroksella kohdataan lohkon jokainen joukkue vain yhden kerran ja pelipäivänä otteluita tulee 2-4

Turnauksen aikataulu
Turnaus pelataan 29.1.-14.3. välisenä aikana. Päivitetyn turnausaikataulun löydät täältä.

Turnaussäännöt
Turnauksen tarkemmat säännöt löytyvät täältä.

UEFA eEURO 2021
Suomi osallistuu UEFA eEURO 2021 -turnaukseen! - Finland deltar i UEFA eEuro 2021-turneringen

Suomen e-jalkapallon maajoukkue osallistuu UEFA eEURO 2021 -turnaukseen, jossa 55 eurooppalaista jalkapalloliittoa tavoittelee paikkaa 16 maan lopputurnaukseen.

Kilpailu on jatkoa viime kaudella järjestettyyn UEFA eEURO2020 -turnaukseen, jossa pelinä toimii eFootball PES 2021 Season Update. Kaikki turnauksen ottelut pelataan Sony PlayStation 4 -konsolilla. Suomen lopullinen kisajoukkue valitaan keväällä ennen nettikarsintoja. Lisää turnauksesta voit lukea UEFA:n nettisivuilta.