C+ 2018 -koulutus

Liikunnan ammattitutkinto ja lasten jalkapallovalmentaminen

Palloliitto ja Eerikkilän Urheiluopisto järjestävät koulutuksen lasten valmennukseen erikoistuville valmentajille (SPL C+ ja LAT). Tavoitteena on saada seuratoimintaan lisää alle 12-vuotiaiden lasten jalkapallovalmennuksen erityisosaajia ja liikunnan ohjaamisen ammattilaisia. Koulutus valmistaa samalla liikunnan ammattitutkinnon tai sen osan suorittamiseen.

Koulutus soveltuu lasten jalkapallovalmentajille, junioripäälliköille ja valmennusryhmien tutoreille. Seuroissa on kasvava määrä työpaikkoja henkilöille, joilla on laaja-alainen ammattitaito eri kohderyhmien ohjaamiseen esimerkiksi seuran, koulun ja päiväkotien välisessä yhteistyössä.

Koulutuksen pääteemat:
​- valmentajan itsensä kehittämisen taidot
​- kokonaisvaltainen jalkapallovalmennus ja sen käytännön toteutus
​- pelaajien osallistaminen, motivointi ja kasvatusyhteistyö kodin ja eri toimijoiden kanssa
​- valmentajan ja pelaajan välisen vuorovaikutuksen kehittäminen
​- syvennettyä tietoa lapsen/nuoren kasvusta ja kehityksestä kokonaisvaltaisen valmennuksen näkökulmasta
- liikkumaan ohjaaminen terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden näkökulmasta

Valmennusosaamisen erityinen painopiste on jalkapallon teknis-taktisten valmiuksien kehittäminen ja pelin ymmärryksen opettamisprosessi. Lisäksi koulutuksessa korostuvat turvallisuus, tapahtumien järjestämisen osaaminen, terveysliikunta ja liikuntataitojen ohjaaminen.

Lasten jalkapallovalmennusosaamiseen painottuva liikunnan ammattitutkinto koostuu seuraavista osista:

Pakolliset tutkinnon osat:
​1. Liikunnan ammattilaisena toimiminen
​2. Liikkumaan ohjaaminen

Valinnaiset tutkinnon osat (C+):
​3. Liikuntataitojen ohjaaminen
​4. Tutkinnon osa muusta ammattitutkinnosta à Lasten valmentaminen (valmentajan ammattitutkinnosta)

Koko tutkinnon suorittava (kaikki tutkinnon osat) saa pätevyyden toimia lasten valmennuksen ja eri kohderyhmien liikunnan ohjaamisen ammattilaisena. Koko tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella. Koulutukseen valittu voi halutessaan valita vain valinnaiset tutkinnon osat (3 ja 4) ja saa koulutuksen sekä tutkintotilaisuudet hyväksytysti suoritettuaan Palloliiton C+ todistuksen sekä osatutkintotodistukset.

Koulutuksen pääsyvaatimukset:
Koulutettavalla tulee olla vähintään Palloliiton C -koulutus suoritettuna. Oma jalkapallotausta on hyvä olla. Jos hakijalla on jo liikunnanohjaajan/liikuntaneuvojan/opettajan koulutus, niitä osia voidaan lukea hyväksi tutkinnon osissa. Lisäksi koulutukseen valittavan on toimittava lapsivaiheen seuravalmentajana koulutuksen aikana.

Koulutuksen ajankäyttövaatimukset:
Pääosa koulutuksen osioista suoritetaan vuoden 2018 aikana. Koulutukseen kuuluu lähipäiviä Eerikkilässä  sekä alueellisissa pienryhmissä. Osa kohtaamiskoulutuksista suoritetaan omassa seuraympäristössä. Koko ammattitutkinnon suorittavien lähiopetuspäivien määrä on noin 20. C+ koulutuksen (valinnaiset tutkinnon osat) suorittavien tulee varautua noin 17 kohtaamispäivään, joista noin puolet ovat arkisin. Näiden lisäksi koulutettaville tulee kirjallisia ja toiminnallisia välitehtäviä.

Koulutuksen kustannus:
Hinta sisältää koulutuksen, tutkinnon tai sen osien suorittamisen sekä majoitukset ja ruokailut Eerikkilän lähijaksoilla. Jokainen vastaa omista matkoista koulutuksiin.
Koko tutkinto 2150€, valinnaiset tutkinnon osat / C+ 1650€. Lisäksi maksettavaksi tulee Opetushallituksen näyttötutkintomaksu 58€.

Koulutuksen voi suorittaa myös oppisopimuksella.
Oppisopimus tehdään työnantajan ja oppisopimuskeskuksen välille. Oppisopimuksesta saa lisätietoa oman paikkakunnan oppisopimuskeskuksesta. Oppisopimusopiskelijan kustannuksista (valmistava koulutus ja tutkintotilaisuudet) vastaa oman paikkakunnan oppisopimuskeskus. Tutkintomaksun 58 e opiskelija maksaa itse. Oppisopimusopiskelijan maksettavaksi tulee lähijaksojen majoitus ja ruokailut.

Koulutuksen aikataulu:
Koulutus järjestetään ajanjaksolla 1.2.-11.12.2018 Eerikkilässä.
Koulutusvuoden alustava aikataulu on alla. Koko tutkinnon suorittajien tulee varautua näihin kontaktipäiviin (~21) ja osatutkinnon suorittajilla koulutuspäivien määrä on pienempi (~18).

​1. Eerikkilä 1. lähijakso 1.-4.2.2018
​2. Eerikkilä 2. lähijakso 4.-7.3.2018
​3. Alueellinen pienryhmä – maalis – huhtikuu
​4. 1v1 omassa seurassa – toukokuu
​5. Eerikkilä 3. lähijakso 22.-23.5.2018
​6. KV-ottelut U19 EM-kisoissa Seinäjoki, Vaasa 16.-18.7.2018
​7. Eerikkilä 4. lähijakso 16.-17.8.2018
​8. Alueellinen pienryhmä syys – lokakuu
​9. 1v1 omassa seurassa – syys – lokakuu
​10. Eerikkilä 5. lähijakso 10.-11.12.2018
Muutokset aikatauluun mahdollisia.

Haku vuoden 2018 Eerikkilän koulutukseen on päättynyt.

Lisätietoa koulutuksesta:
Marko Viitanen, p. 045 139 3800 marko.viitanen@palloliitto.fi  – koulutuksen kokonaisuus
Olli-Pekka Hakala, p. 0400 725 213, olli-pekka.hakala@eerikkila.fi  – tutkintoon liittyvät asiat ja oppisopimuskysymykset