Valitusvaliokunta muutti kurinpitovaliokunnan päätöstä – Valmentaja Tero Forssille yhden ottelun toimitsijakielto

Palloliiton valitusvaliokunta on käsitellyt valituksen koskien kurinpitovaliokunnan päätöstä 24.9.2022 pelatusta Naisten Kakkosen ottelusta KaaPo – TKT (102/2022). Ottelussa KaaPon valmentajana toimineelle Tero Forssille määrätään yhden ottelun toimitsijakielto.

Kuvituskuva.Kuva: Jyri Sulander

10.2.2023 klo 12:45

Alkuperäisen 6.10.2022 annetun kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan päätöksen (81/2022) mukaan KaaPon valmentajana tuolloin toimineelle Tero Forssille määrättiin kolmen ottelun toimitsijakielto rangaistusmääräysten rikkomisesta naisten Kakkosen ottelussa KaaPo – TKT. Asia palautui Palloliiton valitusvaliokunnalta kurinpidon käsittelyyn, joka lisänäytön perusteella perui aiemman päätöksensä ja Forssin toimitsijakielto poistettiin 30.12.2022 (102/2022).

Tapauksessa on kyse siitä, että kotijoukkueen valmentaja Tero Forssin epäillään käyttäytyneen epäurheilijamaisesti sekä rasistisesti ottelun erotuomaria kohtaan ottelun päätyttyä kenttäalueella. Kurinpitoelin on katsonut, ettei Forssin ole näytetty syyllistyneen rasistiseen tekoon eikä muuhunkaan rangaistavaan menettelyyn.

Ottelun erotuomari ja Turun Erotuomarikerho ovat vaatineet, että Forss tuomitaan rangaistukseen rasistisesta ja muusta epäasiallisesta käyttäytymisestä. Lisäksi valittajat ovat katsoneet, että kurinpitovaliokunta on menetellyt virheellisesti kuultuaan henkilöitä todistelutarkoituksessa puhelimitse eikä ottelun erotuomarille oltu hankittu tulkkia kuulemistilaisuuteen. Forss ei ole antanut vastinetta valitusten johdosta.

Valitusvaliokunnan päätös

Turun Erotuomarikerho ei ole asiassa asianosainen eikä sillä ole SPL:n rangaistusmääräysten 8 §:n mukaan muutoinkaan asiassa valitusoikeutta.

Henkilötodistelun vastaanottaminen puhelimitse on käytössä myös yleisissä tuomioistuimissa. Valittaja ei ole edes väittänyt, että kurinpitovaliokunnan kuulemisessa olisi kuultu muita kuin päätöksessä nimettyjä henkilöitä. Siten valittajan väite on merkityksetön. Ottelun erotuomari ei ole kurinpitomenettelyn aiemmissa vaiheissa ilmaissut tarvetta tulkin käyttämiseen. Valituksessa ei myöskään väitetä, että hän olisi pyytänyt tulkkia kurinpitovaliokunnan järjestämään kuulemistilaisuuteen. Valitusvaliokunta katsoo, että valittajan oma passiivisuus on poistanut mahdollisen puutteen asian käsittelyssä.

Kurinpitovaliokunta on järjestänyt asiassa suullisen käsittelyn, jossa on kuultu asianosaisten lisäksi viittä muuta henkilöä. Kurinpitovaliokunnan päätös on perusteltu erittäin yksityiskohtaisesti ja siinä on punnittu huolellisesti epäiltyä syyllisyyttä tukevaa ja sitä vastaan puhuvaa näyttöä. Kurinpitovaliokunta on johtopäätöksenään päätynyt siihen, ettei Forssin syyllistymisestä epäiltyyn rasistiseen menettelyyn ole ollut riittävää varmuutta. Valitusvaliokunta hyväksyy kurinpitovaliokunnan perustelut tältä osin.

Asiassa on riidatonta, että Forss on ottelun päätösvihellyksen jälkeen sanonut ottelun erotuomarille että ”ei tarvitse tulla tuomaroimaan meidän matsejamme enää ikinä”. Lisäksi Forss on samassa yhteydessä kätellyt molemmat ottelun avustavat erotuomarit, mutta jättänyt kättelemättä ottelun erotuomaria.

Valitusvaliokunta katsoo toisin kuin kurinpitovaliokunta, että Forss on menettelyllään syyllistynyt niin moitittavaan epäurheilijamaiseen käyttäytymiseen, että siitä on tuomittava rangaistus. Kurinpidollista varoitusta ei ole pidettävä riittävänä seuraamuksena. Valitusvaliokunta on arvioinut riittäväksi rangaistukseksi yhden (1) ottelun mittaisen toimitsijakiellon.

Päätöslauselma

Kurinpitovaliokunnan päätöstä muutetaan.
Tero Forssille määrätään yhden (1) ottelun toimitsijakielto.
Turun Erotuomarikerhon valitus jätetään tutkimatta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä