Vaasa on Palloliiton kymmenes kaupunkikumppani

Perinteinen jalkapallokaupunki Vaasa ja Palloliitto allekirjoittivat kaupunkikumppanuuden aiepöytäkirjan perjantaina (26.8.). Kumppanuuksista on nyt sovittu kymmenen kaupungin kanssa ja jatkoa seuraa jo syksyn aikana. Tavoitteena on allekirjoittaa kaupunkikumppanuuden aiepöytäkirja kaikkien C22 kaupunkien kanssa.

Vaasa on Palloliiton uusin kaupunkikumppani.

26.8.2022 klo 13:44

Vaasassakin jalkapallo ja futsal kantavat vastuuta lasten ja nuorten liikuttamisen sekä harrastusolosuhteinen lisäksi myös laajemmin yhteiskunnassa. Yhteistyö eri toimijoiden välillä on keskeistä ja kunnat ovat yksi jalkapallo- ja futsalperheen tärkeimmistä kumppaneista.

- Konkreettisesti kumppanuudessa tavoitellaan ennen kaikkea säännöllistä yhteydenpitoa seurojen, Palloliiton ja kaupungin välillä. Näin yllätyksiltä puolin ja toisin vältytään ja ”tulipalojen sammuttamisesta” siirrytään suunnitelmallisempaan tekemiseen, huomioi Palloliiton Läntisen alueen aluepäällikkö Jouni Koivuniemi.

- Mahtavaa, että nyt Vaasakin on mukana, jatkaa Koivuniemi.

Vaasan kaupunki, vaasalaiset jalkapallo- ja futsalseurat sekä Palloliitto istuvat jatkossa yhteisen pöydän ääreen vähintään kerran vuodessa tarkastelemaan aiepöytäkirjaan kirjattujen asioiden etenemistä.

Dokumenttiin on kirjattu asioita mm. kouluyhteistyöstä ja harrastamisesta koulupäivän yhteydessä, harrastamisen hinnasta (ml. kenttä- ja salivuokra-asiat) sekä seura-avustuksista. Myös syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kotouttamiseen liittyvät yhteistoimet ovat keskusteluissa säännöllisesti mukana.

Jalkapallon ja futsalin olosuhdeasiat ovat seurojen arkea, ja ne noussevat Vaasassakin jokaisessa kumppanuuskeskustelussa esiin.

- Vaasa on myös merkittävä tapahtumakaupunki. Yhteistä tekemistä seurojen turnaus-, ottelu- ja muissa tapahtumissa kuin myös Palloliiton järjestämissä tapahtumissa pohditaan jokaisessa tapaamisessa jatkossa, toteaa Jouni Koivuniemi.

- Vaasassa jalkapallo ja futsal ovat erittäin merkittävä lasten, nuorten ja aikuisten liikuttaja. Eri sarjoissa pelaavia pelaajia on yhteensä n. 2500, joista n. 2000 on juniori-ikäisiä. Lajin lippulaiva on miesten liigassa pelaava Vaasan Palloseura. Futsal-liigassa pelaavat miehissä FC Kiisto ja naisissa FC Sport.  Naisten Ykköstä pelaavat Vasa IFK ja FC Sport, muistuttaa Vaasan liikuntatoimenjohtaja Mika Lehtonen.

- Vaasan kaupungin strategiassa liikuntaohjelman toteuttaminen on merkittävässä roolissa. Liikuntaohjelmassa eri liikuntapaikkojen kehittäminen ja laajentaminen on keskiössä niin kuntalaisliikunnan kuin urheilu- ja huippu-urheilunkin näkökulmasta. Eri lajeille pyritään järjestämään riittävät ja soveltuvat harjoitus- sekä kilpailu-/otteluolosuhteet. Vaasan 2016 valmistunut Elisa Stadion on yksi länsirannikon merkittävimmistä urheilupyhätöistä, ja sen tekonurmi uusittiin juuri tänä kesänä. Voidaan sanoa, että Vaasassa olosuhteet edustustason jalkapallossa ovat erinomaisella tasolla, kertoo Lehtonen.

- Vaasan kaupunki pitää erittäin tärkeänä jatkuvaa ja hyvän vuoropuhelua ja yhteistyötä Suomen Palloliiton kanssa. Näin pystytään parhaiten edistämään lajien asioita, päättää Mika Lehtonen.

Lisätiedot:

Mika Lehtonen
Vaasan liikuntatoimenjohtaja
mika.lehtonen(a)vaasa.fi

Jouni Koivuniemi
SPL Läntisen alueen aluepäällikkö
jouni.koivuniemi(a)palloliitto.fi

Vaasan kaupungin ja Palloliiton kumppanuuden allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana Vaasan liikuntatoimenjohtaja Mika Lehtonen, Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Palloliiton hallituksen jäsen Joakim Strand, Vaasan sivistystoimenjohtaja Christina Knookala sekä Palloliiton Läntisen alueen aluepäällikkö Jouni Koivuniemi.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä