Uudistunut Suomen Cup luo tarinoita – edessä hieno finaaliviikonloppu

Miesten Suomen Cupin kilpailu-uudistus oli yksi Palloliiton kuluvan vuoden näkyvimmistä hankkeista. Suomen Cupista ja pääsarjoista vastaava kehityspäällikkö Tomi Leivo-Jokimäki kertoo päättyneen cup-kauden kokemuksista ja avaa naisten Suomen Cupin tulevaa uudistusta.

KuPS peittosi FC Interin jännittävässä cup-finaalissa.Kuva: Ⓒ SPL /Juha Tamminen

28.9.2022 klo 19:01

Miesten Suomen Cup huipentui viime viikon lauantaina, kun Kuopion Palloseura juhli Helsingin Olympiastadionilla toista peräkkäistä cup-mestaruuttaan. Tomi Leivo-Jokimäen mukaan ensimmäinen uudessa muodossa pelattu cup-kausi sujui toivotulla tavalla.

– Pääsääntöisesti olen erittäin tyytyväinen. Tämän uudistuksen eteen on tehty paljon töitä. Myös yhteistyökumppanit ja eri sidosryhmät ovat olleet innolla mukana. Yhden vuoden aikana on toteutettu paljon uusia juttuja, Leivo-Jokimäki sanoo.

Miesten Suomen Cupin logo uudistettiin viime talvena, ja kilpailun ilmeen uudistaminen jatkuu vielä kuluvan syksyn aikana. Merkittävin uudistus oli kuitenkin kilpailumuodon muuttuminen. Miesten Suomen Cupissa palattiin tällä kaudella perinteiseen pudotuspelimalliseen kilpailumuotoon.

– Sarjapeleissä yksittäistä huonoa tulosta voi paikata, mutta cup-kilpailuissa ei ole sitä mahdollisuutta. Suomen Cupissa yhden ottelun tulos ratkaisee. Sen vuoksi pelien intensiteetti on usein kovempi.

Tärkein onnistumisen mittari oli luonnollisesti Suomen Cupiin osallistuneiden joukkueiden määrä. Uudistunutta kilpailua markkinoitiin seurojen suuntaan todella aktiivisesti. Lopulta miesten Suomen Cupiin osallistui kaudella 2022 yhteensä 314 joukkuetta. Lukema oli korkein lähes kymmeneen vuoteen.

– Soitimme Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa läpi kaikki Suomen noin 900 alasarjaseuraa, joista tavoitimme 70–75 prosenttia. Esittelimme uudistuksen, ja toivotimme heidät tervetulleiksi Suomen Cupiin, Leivo-Jokimäki kertoo.

Uudistuksen myötä myös Suomen Cupin näkyvyyteen panostettiin aiempaa enemmän. Palloliiton viestintä ja markkinointi tekivät paljon töitä Suomen Cupin eteen. Myös kilpailupuolen panos oli merkittävä kilpailun onnistumiseksi. Lisäksi kaikki arvontatilaisuudet näytettiin ensimmäisestä kierroksesta lähtien suorina lähetyksinä VeikkausTV:llä.

– Se oli aikamoinen urakka. Ensimmäisessä lähetyksessä meillä oli tasauskierros huomioiden 284 arvontapalloa. Suorassa lähetyksessä ei ole varaa virheisiin, joten se vaati hyvää suunnittelua, Leivo-Jokimäki sanoo.

Arvontojen lisäksi myös jokaiselta ottelukierrokselta tuotettiin suoria lähetyksiä. Ruutu+ näytti eri sarjatasojen joukkueiden pelejä kattavasti ympäri Suomen. Olympiastadionilla pelattu loppuottelu kuvattiin peräti kahdeksalla kameralla. Neuvottelut ensi kauden televisioinnista ovat loppusuoralla, ja etenevät positiivisesti.

Leivo-Jokimäkeä ilahdutti etenkin se, että seurat olivat uudistuneeseen kilpailuun tyytyväisiä ja markkinoivat sitä aktiivisesti myös omissa kanavissaan. Kehityspäällikkö kiittelee myös seurojen yhteishenkeä.

– Aikataulujen sovittaminen on välillä tiukkaa ja etenkin kevättalvella vuorot voivat olla tiukassa, mutta kaikki ottelut onnistuttiin sopimaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Kaikki ymmärsivät, että ottelut pitää pelata tietyn aikaikkunan sisällä, koska kilpailu etenee koko ajan.

Arvonnat pyritään suorittamaan hyvissä ajoin, jotta seuroille jää riittävästi aikaa pelipäivien sopimiseen. Etenkin kevättalvella olosuhdeasiat vaativat ajoittain seuroilta yhteensovittamista.

Saman organisaatioiden kohtaamiset herättivät keskustelua päättyneellä cup-kaudella. Asettelu liittyy integriteettiin, jolla varmistetaan, ettei kilpailun voitosta pelattaessa nähdä eturistiriitatilanteita. Asetteluun tehdään muutoksia, ja sitä käytetään ainoastaan, mikäli on pakko. Saman organisaation eivät voi kohdata enää puolivälierissä. Lisäksi Suomen Cupiin tehdään tulevalle kaudelle pieniä kilpailuteknisiä viilauksia, mutta merkittäviä muutoksia ei ole luvassa.

Loppuottelun pelipäivä on vaihdellut usein. Esimerkiksi viime vuonna loppuottelu pelattiin vanhan formaatin myötä jo toukokuussa, mutta Suomen Cupin kehittämistyöryhmän näkemys oli, että kilpailun huipennus kuuluu syksyyn. Leivo-Jokimäen mukaan syyskuun loppupuoli on kansainvälisestä kilpailukalenterista johtuen käytännössä ainoa mahdollinen ajankohta.

Heinäkuusta joulukuun alkuun on paljon kansainvälisiä pelipäiviä sekä FIFA:n maajoukkueikkunoita. Veikkausliigassa on paljon rajoittavia tekijöitä pelipäivien suhteen, ja ne pitää ottaa tarkasti huomioon cup-kalenteria suunniteltaessa.

– Veikkausliigassa ja Ykkösessä pelataan jatkosarjat, joiden jälkeen ohjelmassa ovat vielä liigakarsinnat. Lisäksi meidän pitää ottaa huomioon se mahdollisuus, että suomalaisjoukkueita pelaa jatkossakin europelien lohkovaiheessa.

Vuonna 2023 miesten ja naisten loppuottelut pelataan Olympiastadionilla peräkkäisinä päivinä syys- ja lokakuun vaihteessa.

Tarinoiden Suomen Cup

Pudotuspelimuotoinen ja avoimeen arvontaan perustuva Suomen Cup eroaa luonteeltaan merkittävästi sarjamuotoisista kilpailuista. Tulos tai ulos -periaate luo kilpailuun ainutlaatuisen asetelman.

– Cupin hienous piilee siinä, että vain yksi joukkue voittaa kaikki ottelunsa, mutta kukaan ei häviä yhtä peliä enempää. Tällä kaudella KuPS selvisi ainoana tappioitta, ja loput 313 joukkuetta hävisivät vain kerran. Kukaan ei joudu Suomen Cupissa tappioputkeen, Leivo-Jokimäki naurahtaa.

Leivo-Jokimäen mukaan Suomen Cupissa on etenkin loppuhuipennuksen lähestyessä kova kilpailullinen ydin, kun kentillä taistellaan pokaalista ja europelipaikasta. Samalla hän kuitenkin painottaa tarinoiden merkitystä.

– Suomen Cupissa on kyse myös tarinoista. Suomea kiertäessäni on ollut hauskaa huomata, että melkein kaikilla jalkapalloihmisillä on joku väkevä muisto Suomen Cupista. Suurella osalla se on jopa vuosikymmenien takaa.

Vaikka vain yksi joukkue pääsee nostamaan kauden päätteeksi pokaalia, Suomen Cupissa on useita voittajia. Alemmissa sarjoissa pelaaville on luotu kannustimiksi uudistettu Regions´ Cup ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa pelattu Regions´ Roots Cup. Kahdeksan Suomen Cupissa parhaiten menestynyttä Kolmosen ja Nelosen joukkuetta jatkoi pelejään Regions´ Cupissa. Roots Cupiin sen sijaan osallistuivat kahdeksan parasta Vitosessa tai alempana pelaavaa joukkuetta. Molemmat kilpailut huipentuvat lokakuun alussa Olympiastadionilla.

Kaudella 2023 Regions´ Cupissa on jälleen jaossa paikka kansainvälisiin peleihin eli UEFA Regions´ Cupiin. Tänä vuonna Suomea edustaa kilpailussa viime vuoden voittaja Tampere United, joka matkustaa marraskuussa turnaukseen Turkkiin.

Arvontakorit ovat viidennelle kierrokselle asti alueellisia, mutta muilta osin arpa on vapaa. Esimerkiksi liigajoukkueet voidaan arpoa heti mukaan tullessaan vastakkain.

– Yksi Suomen Cupin erityispiirteistä on, että siinä pääsee kohtaamaan joukkueita, joita ei tavallisissa sarjapeleissä kohdata. Uudet vastustajat ja uudet kokemukset ovat iso osa cup-kilpailuja.

Suomen Cupissa alempisarjalaisilla on pitkään kotietu, millä pyritään mahdollistamaan hienoja tapahtumia myös pienemmille paikkakunnille. Veikkausliigan, Ykkösen tai Kakkosen joukkueiden vierailut ovat monelle alasarjaseuralle ikimuistoisia.

– Monessa ottelussa nähtiin paikallisesti isoja yleisömääriä. EPS sai kotiotteluunsa IFK Mariehamnia vastaan 900 katsojaa, MP–KuPS oli iso peli Mikkelissä, samoin HJS–Haka Hämeenlinnassa. Haminassa oli upea tapahtuma, kun FC Lahti vieraili siellä. 650 katsojaa oli todella iso juttu HaPKille. PK-35:n ja HIFK:n välinen puolivälierä oli loppuunmyyty, Leivo-Jokimäki luettelee.

– Lisäksi HyPS ja JäPS viettivät yhdessä 150-vuotisjuhlia, koska molemmat seurat täyttivät 75 vuotta. Mieleenpainuva hetki oli myös FC Lahden Loorents Hertsin tekemä kunnianosoitus Kuopion Elon valmennusryhmään kuuluvalle Atik Ismailille.

Välierissä nähtiin lopulta vain pääsarjajoukkueita, mutta Leivo-Jokimäki muistuttaa, että PK-35 ja JäPS olivat puolivälierissä lähellä yllätystä. Lähes jokaisella kierroksella nähtiin muutamia yllätystuloksia, ja kaksi alempisarjalaista onnistui pudottamaan jopa liigajoukkueen.

Naisten Cup uudistuu kaudelle 2023

Naisten Suomen Cupin huipennus on edessä ensi sunnuntaina, kun Åland United ja HJK kohtaavat Olympiastadionilla. Uuden kilpailukauden valmistelu on kuitenkin jo hyvässä vauhdissa. Myös naisten Suomen Cup palaa ensi vuonna perinteiseen cup-malliin.

Palloliitto teetti kyselyn kaikille aikuisten sarjoissa pelaaville naisjoukkueille. Osa kysymyksistä oli samoja, mutta kyselyn sisältöä oli myös räätälöity sarjatason mukaan. Naisten Suomen Cupin uudistustyössä on pyritty huomioimaan eritasoisten joukkueiden tarpeet. Esimerkiksi alasarjalaisia houkutellaan mukaan niin kutsutulla kahden pelin takuulla. Ensi kaudella naisten Suomen Cupin avauskierroksen häviäjät pelaavat vielä ylimääräisen kierroksen, jonka voittajat etenevät jatkoon.

Tänä vuonna naiset pelasivat vain yhtä valtakunnallista cup-kilpailua, mutta tulevalla kaudella niitä on yhteensä peräti neljä. Miesten tavoin myös naisten Suomen Cup saa rinnalleen Regions´ Cupin ja Roots Cupin. Neljä naisten Suomen Cupin parasta Kakkosen joukkuetta selviytyy uuden Regions´ Cupin välieriin ja neljä parasta Kolmosessa tai alempana pelaavaa joukkuetta Roots Cupin välieriin.

Naisten Suomen Cup 2023 käynnistyy maaliskuussa. Kahden ylimmän sarjatason joukkueet tulevat mukaan toukokuun puolivälissä. Ylempien sarjatasojen joukkueille halutaan tarjota kilpailullisia pelejä myös talvikaudella. Siihen tarpeeseen on luotu uusi Kansallinen Cup, johon voivat osallistua Kansallisen Liigan ja Kansallisen Ykkösen joukkueet. Kansallisen Cupin neljä parasta joukkuetta selviytyvät Suomen Cupissa suoraan viidennelle kierrokselle eli 16 parhaan joukkoon.

Kaudella 2022 naisten Suomen Cupiin osallistui 40 joukkuetta. Leivo-Jokimäen mukaan määrä kattaa hieman yli viidesosan kaikista Palloliiton sarjoissa pelaavista naisten joukkueista Vitoseen asti. Kaudella 2023 naisten Suomen Cupiin halutaan mukaan yhä enemmän alasarjajoukkueita. Myös T18-joukkueilla on osallistumisoikeus, mutta pelaaja voi pelata kilpailukauden aikana Suomen Cupia vain yhdessä joukkueessa.

Naisten sarjojen peliajat eroavat toisistaan, sillä Nelosessa peliaika on 2 x 35 minuuttia ja Vitosessa 2 x 30 minuuttia. Leivo-Jokimäen mukaan Suomen Cupin ensimmäisillä kierroksilla sovelletaan todennäköisesti jonkinlaista peliaikajoustoa. Naisten Suomen Cupin arvonnat toteutetaan alueellisesti neljännelle kierrokselle asti. Valtakunnalliseksi arvonta muuttuu, kun mukana on 16 joukkuetta.

– Alempisarjalaisen kotietu säilyy viidennelle kierrokselle asti, jolloin mukaan tulevat Kansallisen Cupin neljä parasta joukkuetta. Muut Kansallisen Liigan, Ykkösen ja Kakkosen joukkueet tulevat mukaan kolmannella kierroksella. Ajatuksena on saada Kansallisen Liigan ja Ykkösen joukkueiden pelejä myös pienemmille paikkakunnille, ja luoda sen myötä tärkeää kulttuuria, Leivo-Jokimäki tiivistää.

Regions’ Roots Cupin loppuottelu JaPS/M35 – TPS/M35 (13:00) ja Miesten Regions’ Cupin loppuottelu SexyPöxyt – HyPS (klo 19:00) pelataan Olympiastadionilla lauantaina 1. lokakuuta. Sunnuntaina on luvassa Åland Unitedin ja HJK:n välinen Naisten Suomen Cupin loppuottelu – liput kello 13:00 alkavaan finaaliin löydät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä