Unelmasiirto vei Oona Seveniuksen italialaisjätti AC Milaniin

HJK tiedotti viime lauantaina, että 18-vuotias hyökkääjä siirtyy milanolaisseuran riveihin. Sevenius mätti Klubille kauden 2022 aikana komeat 16 liigamaalia.

Sevenius on toiminut U19-maajoukkueen kapteeninaKuva: Ⓒ Rob Casey - SNS Group

17.1.2023 klo 19:51

– Olen edelleen vähän hämilläni siirrosta. Tämä on minulle loistava mahdollisuus kehittyä pelaajana ja kasvaa ihmisenä. On todella inspiroivaa, kun saa päivittäin seurata huippupelaajien tekemistä läheltä.

Oona Seveniuksen agentti pudotti eräänä marraskuisena päivänä pommin – AC Milan oli kiinnostunut suomalaishyökkääjästä ja kutsui tämän käymään Milanossa. Sevenius harjoitteli seuran kanssa viikon, minkä jälkeen pöytään lyötiin sopimustarjous.

– Punnitsimme eri vaihtoehtoja, kunnes päädyimme joulukuussa AC Milaniin. Syksymmällä valmistauduin vielä siihen, että pelaisin tulevalla kaudella Ruotsissa, mutta lopulta suunta muuttui. Minulla oli kaikki hyvin Klubissa, mutta samalla minulla oli kova into lähteä ulkomaille, RaKe:n ja NJS:n kasvatti kertoo.

Maajoukkuelegenda Tuija Hyyrynen antoi Seveniukselle hyödyllistä tietoa siitä, mikä Italiassa odottaisi. Uransa viime syksynä päättäneellä Hyyrysellä riittää näkemystä sikäläisestä jalkapallosta – 121 A-maaottelun nainen voitti Juventuksen riveissä peräti viisi mestaruutta.

– Juttelimme useaan kertaan syksyllä ja olemme pitäneet yhteyttä talven aikana. Olen saanut Tuijalta paljon vinkkejä ja apua, mistä on ollut paljon hyötyä. Olemme vaihtaneet viestejä myös Nora Heroumin kanssa.

Sevenius muutti Milanoon 2. tammikuuta, ja hän on hiljalleen alkanut sopeutua saapasmaahan. Hyökkääjä myöntää, että opeteltavaa on ollut paljon – eikä ihme, sillä hän asuu ensimmäistä kertaa yksin ja ulkomailla.

– Kulttuuri on hyvin erilainen kuin Suomessa, mutta kaikki on helpottunut päivä päivältä. Arkeni rullaa jo paljon paremmin kuin alussa – olen ehtinyt huomata, että tässä maassa on erilainen tapa hoitaa käytännön asioita. Kärsivällisyys ei ole suurimpia vahvuuksiani, mutta olen päässyt harjoittelemaan sitä.

Oona Sevenius iski HJK:lle kaudella 2022 peräti 16 maaliaKuva: Ⓒ Mira Lönnqvist

Lupaava nuori pelaaja -palkinnon joulukuun Captain’s Ballissa pokannut Sevenius on ehtinyt harjoitella edustusjoukkueen kanssa parin viikon ajan. Seveniuksen mukaan vuoden ensimmäiset harjoitukset eivät jännittäneet niin paljoa, kun alla oli marraskuinen treeniviikko.

AC Milanin tähtikatraan tunnetuin pelaaja on ruotsalainen Kosovare Asllani, joka johtaa joukkueen sisäistä maalipörssiä seitsemällä osumallaan. 33-vuotias Asllani debytoi A-maajoukkueessa jo vuonna 2008, jolloin Sevenius ei ollut edes aloittanut jalkapalloa.

– Lähes kaikki pelaajamme ovat A-maajoukkuepelaajia, ja olen varma, että opin heiltä paljon. Asetelma on erikoinen, kun katson joukkuekavereitani ylöspäin, mutta samalla kilpailen heidän kanssaan peliajasta. Treeneissä pitää unohtaa nimet ja keskittyä jalkapalloon – minun pitää olla samaan aikaan nöyrä ja röyhkeä.

”Rossonere” pelasi viikonloppuna kevätkauden ensimmäisen ottelunsa. Sevenius istui vaihtopenkillä, kun Heroumin edustama Parma kaatui lukemin 2–0 – voitto vahvisti joukkueen asemaa taulukon paremmalla puolella. AC Milan on tällä hetkellä pääsarjan viidentenä, ja matkaa kakkossijaan on kuusi pistettä.

– Pääsy kokoonpanoon heti ensimmäisessä ottelussa oli minulle kova juttu. Hommia saa painaa treeneissä ihan tosissaan, mikäli haluaa minuutteja – meillä on tosi kova joukkue. Kevään ykköstavoitteeni on se, että kehityn mahdollisimman paljon, mutta tavoittelen totta kai vastuuta ja avauspaikkaa. Teen sen eteen kaikkeni joka päivä ja olen varma, että kova työ palkitaan.

Kova halu EM-lopputurnaukseen

Maalitykki debytoi Suomi-paidassa elokuussa 2019 ja osui heti ensimmäisessä maaottelussaan. Sittemmin Sevenius on kuulunut sekä 2003 että 2004 syntyneiden profiilipelaajiin, ja hänelle on kertynyt mukava määrä kokemusta kansainvälisistä peleistä, vaikka koronapandemia on sotkenut nuorten maajoukkueiden kalentereita.

Sevenius oli tutusti isossa roolissa, kun U19-tytöt pelasi EM-karsintoja lokakuussa. Kapteeni osui Sveitsi- ja Skotlanti-voitoissa, jotka riittivät Pikkuhelmareiden jatkopaikkaan – viimeisessä pelissään Suomi kärsi tappion Espanjalle, joten Arttu Pitkäkankaan valmentama joukkue sijoittui lohkokakkoseksi.

– Hoidimme ensimmäiset pelit tyylillä ja varmistimme jatkopaikan hyvissä ajoin. Espanja kuuluu varmasti ikäluokan kovimpiin maihin, mutta annoimme heille hyvän vastuksen. Ensimmäinen jakso oli meille vaikea, mutta toisella puolikkaalla oli paljon hyviä jaksoja. Ne antoivat itseluottamusta siitä, että pystymme haastamaan kenet vain.

Jatkokarsinnoissa Pikkuhelmarit taistelee kisapaikasta emäntämaa Hollannin, Belgian ja Bulgarian kanssa. Karsintaturnaus pelataan huhtikuussa, ja EM-lopputurnaus odottaa lohkovoittajaa heinäkuussa. Sevenius oli viime keväänä vuotta vanhempien matkassa, jolloin Suomen kisapaikka jäi erittäin pienestä kiinni – Saksa voitti ratkaisevan kamppailun rangaistuspotkukilpailuilla.

– Odotan karsintaturnausta innolla. Pelaamme sitä ennen tuplamaaottelun Itävaltaa vastaan – on kiva päästä maajoukkueen mukaan pienen tauon jälkeen. Karsinnoissa pääsemme haastamaan kovia maita, ja odotan erityisesti Hollanti-peliä. Meillä on täydet mahdollisuudet kisoihin, kun venymme maksimisuoritukseemme, Sevenius sanoo.

– Olemme puhuneet pelaajien kanssa siitä, että haluamme viimein kisoihin. Jäimme viime kerralla todella lähelle, emmekä suostu pettymään uudestaan. Saimme tärkeää kokemusta ja meille jäi paljon nälkää – uskon, että se näkyy tekemisessämme kevään peleissä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä