Ukrainasta sotaa pakenevien määrä kasvaa Suomessakin - Näin seurat saavat ukrainalaisia pakolaisia mukaan toimintaan

Jo nyt Ukrainan sota on tuonut Suomeen suuren määrän pakolaisia. Heistä suuri osa on lapsia ja nuoria. Suomalaiset jalkapalloseurat voivat auttaa ulkomailta maahan tulleita ihmisiä kiinnittymään arkeen jalkapallon ja seuratoiminnan avulla omien resurssiensa puitteissa.

31.8.2022 klo 12:28

Jalkapalloseuran edustaja, mikäli seurallasi on mahdollisuus ottaa alueesi ukrainalaisia pakolaisia mukaan toimintaan, tästä lomakkeesta >> voit ilmoittaa seurasi yhteyshenkilön!

Lomakkeelle ilmoittautuneiden seurojen kontakti- ja yhteyshenkilöt listataan alueittain, ja listaa jaetaan ukrainalaisille heidän omalla kielellään. Pyrimme viestimään heille ukrainaksi myös muuta ohjeistusta ja käytännön vinkkejä, jos he ovat kiinnostuneita pelaamaan jalkapalloa Suomessa.

Eräs suurimmista kulttuurieroista Suomen ja Ukrainan välillä saattaa olla, että Ukrainassa urheilu on edelleen suurelta osin organisoitu koulujen ja valtion kautta, joten Ukrainassa seuratoiminta ei ole lapsille niin tavallista kuin Suomessa. Siksi ukrainalaisperheille saattaa tulla yllätyksenä tieto siitä, että jalkapallotaustasta riippumatta Suomessa kaikki lapset ovat tervetulleita seurojen jalkapallotoimintaan.

Kannustamme siis kaikkia jalkapalloseuroja jakamaan mahdollisuuksiensa mukaan tietoa suomalaisesta urheilutoiminnasta ja erityisesti siitä, että pakolaiset ovat tervetulleita mukaan. Urheilutoiminta voi olla erityisesti lapsille hyvä tapa jatkaa "arkirutiineja" vieraassa maassa ja auttaa heitä jaksamaan sekä löytää lohtua vaikeassa tilanteessa. Pyrimme siihen, että kynnys mukaan tulemiseen on mahdollisimmat matala.

Miten 10-17 -vuotiaat ukrainalaiset saadaan rekisteröityä jalkapalloseuroihin?

Alle 10-vuotiaat pelaajat voidaan rekisteröidä jalkapalloseuroihin ilman FIFA:n käsittelyä, vaikka he tulisivatkin ulkomailta!

Tämän lisäksi kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA on tehnyt poikkeussäännön liittyen alaikäisten (10 vuotta täyttäneet, mutta alle 18-vuotiaiden) Ukrainasta saapuvien pelaajien rekisteröinteihin ja kansainvälisiin siirtoihin. Sääntö vähentää tarvittavan byrokratian määrää.

10-17-vuotiaan Ukrainasta tulleen pelaajan rekisteröintiin tarvittavat dokumentit (oleskelulupa B) :

1. Proof of Identity and Nationality of the Player
    Pelaajan passista kopio tai muusta virallisesta henkilökortista kopio.

2. Proof of Identity and Nationality – Player’s Parent(s):
    Pelaajan huoltajan tai huoltajien passeista / virallisista kuvallisista henkilökorteista kopiot.

3. Proof of Residence Permit (asylum / subsidiary protection) of the Player and Player's Parents (if applied)
    Jos oleskelulupa jo saatu tai se on vireillä, kopio siitä tai todistus sen vireilläolosta (ei pakollinen).

4. Proof of Residence – Player and Player’s Parents:
    Seura tai pelaajan vanhemmat kirjoittavat vapaamuotoisen allekirjoitetun selvityksen englanniksi pelaajan ja vanhempien asumisesta ja osoitteesta. Myös mahdollinen isäntäperhe voi kirjoittaa selvityksen.

5. Former Club:
    Pelaajan viimeisimmän seuran nimi Ukrainassa, jos pelaaja on ollut aiemmin rekisteröityneenä seuraan.

6. Request for Approval of First registration / International Transfer:
    Asiakirja, jonka Palloliitto tekee. Haemme tällä pelaajalle pelioikeutta maahamme

Palloliitto tekee rekisteröintipyynnöt FIFA’n TMS-järjestelmän kautta. Mukaan liitämme meille toimitetut selvitykset pelaajakohtaisesti ja teemme erillisen selvityksen aina pelaajakohtaisesti liittyen tietoihin.

FIFA käsittelee anomukset ja antaa ratkaisut tai pyytää mahdollisia lisäselvityksiä, jos katsoo tarpeelliseksi.

*Artikkelia muokattu 22.2.2023: Yllä mainitut tarvittavat dokumentit koskevat tilapäisen suojelun perusteella (oleskelulupa B) maahan tulleita henkilöitä. Oleskelulupatyyppi merkitään oleskelulupaan kirjaintunnuksella. Tilapäinen oleskelulupa merkitään kirjaintunnuksella B ja jatkuva oleskelulupa kirjaintunnuksella A.

Lue tarkemmin alaikäisten pelaajasiirroista ja rekisteröinneistä >>

Miten seurat voivat luoda uutta yhteistyötä vastaanottokeskusten kanssa?

Iso osa ukrainalaispelaajista tulee myös vastaanottokeskuksiin. FC Hongan seurakoordinaattori Annariina Sepällä on hyviä kokemuksia jalkapalloseurojen yhteistyöstä vastaanottokeskusten kanssa.Espoossa aloitettiin yhteistyö Suomeen yksin tulleiden nuorien kanssa noin vuosi sitten.

- Olin sinne aktiivisesti itse yhteydessä. Vastaanottokeskukset suhtautuivat yhteistyöhön tosi positiivisesti, mutta seurojen ei kannata jäädä odottelemaan, että sieltä kukaan keksii olla seuroihin yhteydessä. Sitten kun meillä toiminta lähti alkuun, osasivat he jalkapalloa nuorille kyllä itsekin markkinoida.

Seppä uskoo, että erillistä toimintaa ei kannata muualta tulleille perustaa, vaan muualta tulleiden nuorten ottaminen mukaan normaaliin toimintaan on paras ratkaisu.

- Kotoutuminen tapahtuu parhaiten meidän normaalitoiminnasta. Houkuttelimme nuoria aluksi kaupungin kanssa yhteistyössä tehtyyn maksuttomaan keskiviikkotoimintaan, mutta sitten nuoret halusivat mukaan myös meidän joukkueisiimme. Nyt meillä on muutamia B-juniori-ikäisiä poikia. Muiden espoolaisseurojen kanssa olemme perustaneet myös kotoutumisen työryhmän, jossa tällä hetkellä pohdintaa ukrainalaisten tilanteesta, Seppä summaa.

Seppä muistuttaa kyllä, että ulkomailta tulleiden pelaajien ottaminen mukaan seuratoimintaan paitsi aiheuttaa haasteita esimerkiksi rahoituksen suhteen, myös vaatii resursseja myös seuralta.

- Teemme, minkä pystymme, mutta tilanne työllistää esimerkiksi joukkueenjohtajia, eikä se ole aina mahdollista. Siksi olemme tehneet tiivistä yhteistyötä myös kaupungin ja alueen muiden espoolaisseurojen, kuten EPS:n kanssa. Tässä tilanteessa olemme miettineet esimerkiksi mahdollisuutta saada kulttuuritulkki mukaan toimintaan yhteisenä resurssina. Yhteisesti meillä on voimaa kamppailla näitä asioita vastaan, joten on hyvä tehdä yhteistyötä.

Annariinaan voi ottaa yhteyttä ja kysyä lisää vinkkejä erityisesti liittyen jalkapalloseurojen yhteistyöhön jalkapalloseurojen kanssa. Yhteystiedot Hongan nettisivuilla >>

"Älkää arastelko kontaktin ottamista ukrainalaisiin"

Pargas IF:n harjoituksissa on ollut neljä 7-15-vuotiasta poikaa jo viikon verran. Seuran valmennuspäällikkö Stefan Strömborg kertoo, että kontakti pakolaisiin syntyi paikkakunnalla jo valmiiksi asuneen ukrainalaisperheen kautta.

- Paraisiin tuli noin bussilastillinen ukrainalaisia, joihin ukrainalaisperhe otti kontaktia lähes välittömästi. Paraisilla kaikki tuntevat kaikki, joten asiat oli helppo järjestää tänne saapuvien ukrainalaisten asioista vastaavien tahojen kanssa niin, että pelaajat pääsivät heti harjoituksiin, Strömborg kiittelee.

Strömborgin mielestä muidenkin seurojen kannattaa tarttua toimeen ja toivottaa ukrainalaiset avoimesti tervetulleiksi heti.

- Monesti käy niin, että arastellaan ottamasta kontaktia ihmisiin, jotka ovat kokeneet kriisin. En tarkoita, että jalkapalloa pitäisi mennä kenellekään tyrkyttämään, mutta meidän kokemuksemme mukaan tarjota kannattaa, sillä ihmiset eivät halua jäädä vellomaan kriisissä. Täällä uudet pelaajat halusivat aloittaa vain parin päivän sisällä paikkakunnalle saapumisesta. Se olikin suorastaan liikuttava hetki, kun ukrainalaiset tulivat harjoituksiin ja aloittivat pelaamaan kovalla innolla. Strömborg kertoo.

Strömborg kehuu, että kaikki seuran taustahenkilöt ja pelaajat ovat ottaneet tulokkaat hienosti vastaan - olkoonkin, että pieniä tulkin apua vaatineita kommunikaatio-ongelmia on syntynyt kentän ulkopuolella, koska harva ukrainalainen puhuu hyvää englantia. Sen sijaan kentällä asiat ovat Paraisilla sujuneet kuin rasvattu.

- Harjoituksiimme ukrainalaiset ovat sopeutuneet täydellisesti. Ei heillä ole drilleissämme mitään ongelmia. Jalkapallo on globaali kieli ja Ukraina on iso jalkapallomaa, jossa todella moni harjoittelee ja pelaa jalkapalloa. Ei heillä ole harjoituksissa ongelmia, Strömborg vakuuttaa.

"Piffen" pyrkiikin tässä vaikeassa tilanteessa tarjoamaan hädänalaisille ukrainalaisille kaiken mahdollisen tuen.

- Joukkueurheilu on yhteiskunnallisesti niin tärkeää, koska se yhdistää meitä kaikkia. Jalkapallon avulla ihmiset luovat suhteita keskenään, ja tässä kriisitilanteessa sen asian merkitys on todella suuri. Meidän seuramme haluaa tarjota näille ihmisille niin paljon urheilua kuin ikinä vain mahdollista, Strömborg vakuuttaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä