UEFA Nations Leaguen lohkovoittajat EM-jatkokarsintoihin

Euroopan jalkapalloliitto UEFA vahvistaa vuoden 2024 EM-lopputurnauksen säännöissä, että kesäkuussa käynnistyvän Nations Leaguen A, B ja C-liigojen lohkovoittajat saavat paikan EM-jatkokarsintoihin.

UEFA Nations League -ottelun pelipallo stadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

31.5.2022 klo 18:32

A, B ja C-liigan lohkovoittajat saavat paikan EM-jatkokarsintoihin, ellei maa ole selvitynyt EM-lopputurnaukseen suoraan varsinaisten EM-karsintojen kautta. Mikäli lohkovoittaja on selvittänyt tiensä EM-kisoihin suoraan karsintojen kautta, ottaa jatkokarsintapaikan kyseisen liigan seuraavaksi parhaiten sijoitettu joukkue.

EM-jatkokarsinnoissa 12 joukkuetta jaetaan kolmeen polkuun, joiden kolme voittajaa saavat paikan EM-lopputurnaukseen. Polut muodostetaan Nations Leaguen liigojen mukaan, eli esimerkiksi B-liigasta jatkokarsintoihin selvinneet joukkueet pelaavat yhdellä polulla.

EM-jatkokarsinnoissa pelataan yksiosaiset välierät ja finaali. Kaksi peliä voittamalla joukkue varmistaa paikkansa Saksassa pelattavassa vuoden 2024 EM-lopputurnauksessa.

Huuhkajat taistelee Nations Leaguen kolmannella kaudella noususta eurooppalaisen maajoukkuejalkapallon korkeimmalle tasolle A-liigaan sekä paikasta EM-jatkokarsintoihin. Suomen taival B-liigassa käynnistyy Olympiastadionilla lauantaina 4.6. kello 19, kun Huuhkajat kohtaa Bosnia-Hertsegovinan. Montenegro kohdataan Olympiastadionilla tiistaina 7.6., Romania Bukarestissa lauantaina 11. kesäkuuta ja Bosnia-Hertsegovina Zenicassa tiistaina 14. kesäkuuta.

Hanki lippusi Huuhkajien Nations League -otteluihin! >>

Nations League tulee taas – Jännittävä kilpailu ja mahdollinen tie EM-kisoihin >>

Regulations of the UEFA European Football Championship >>

Etkö löytänyt etsimääsi?