UEFA:n miesten maajoukkuekilpailut uudistuvat vuonna 2024

Euroopan jalkapalloliitto UEFA:n hallitus on hyväksynyt uudistukset Nations Leagueen sekä EM- ja MM-karsintoihin. Uudistukset astuvat voimaan syyskuussa 2024.

Huuhkajat kohtasi Montenegron Nations Leaguen ottelussa Olympiastadionilla kesäkuussa 2022.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

25.1.2023 klo 21:14

Uudistusten taustalla on halu tarjota entistä jännittävämpiä kilpailuja jo olemassa olevien kansainvälisten ottelupäivien sisällä. Lisäksi muutoksilla halutaan vahvistaa kansallisten jalkapalloliittojen resursseja ja tukea palautumista koronaviruspandemian vaikutuksista.

UEFA Nations League

Uudistusten myötä UEFA Nations Leagueen lisätään pudotuspelivaihe, joka pelataan maaliskuussa. Näin kilpailuun luodaan jatkuvuutta marraskuussa päättyvän lohkovaiheen ja kesäkuussa pelattavan finaaliturnauksen välille.

A-liigan lohkovoittajat ja lohkokakkoset osallistuvat kaksiosaisiin puolivälieriin, joiden voittajat selviävät finaaliturnaukseen.

A-liigan lohkokolmoset, B-liigan lohkokakkoset ja -kolmoset sekä C-liigan lohkokakkoset osallistuvat kaksiosaisiin pudotuspeleihin, joiden panoksena on joko nousu korkeampaan liigaan tai putoaminen alempaan liigaan.

UEFA Nations Leagueen lisätään pudotuspelivaihe.Kuva: UEFA

Euroopan sisäiset EM- ja MM-karsinnat

Uudistuneissa EM- ja MM-karsinnoissa joukkueet jaetaan 12 neljän tai viiden joukkueen lohkoon. Karsinnoissa kaikki lohkon joukkueet kohtaavat toisensa tuttuun tapaan koti- ja vieraskentällä.

Viiden joukkueen lohkoihin arvotut joukkueet aloittavat karsinnat maaliskuussa. Mikäli viiden joukkueen lohkoihin arvotut joukkueet ovat mukana UEFA Nations Leaguen pudotuspelivaiheessa, alkavat niiden karsinnat kesäkuussa. Neljän joukkueen lohkoihin arvottujen karsinnat alkavat syyskuussa.

Lohkovoittajat selviävät suoraan EM- tai MM-lopputurnaukseen. Kilpailusta riippuen lohkokakkoset joko selviävät suoraan lopputurnaukseen tai osallistuvat jatkokarsintoihin. 24 joukkueen EM-lopputurnaukseen ei tule uudistuksia. Muutokset karsintoihin astuvat voimaan vuoden 2024 EM-lopputurnauksen jälkeen.

UEFA Nations Leaguen ja EM- tai MM-karsintojen aikataulu.Kuva: UEFA

Lue lisää (uefa.com) >>