UEFA kannustaa naisia valmentamaan – stipendit haussa nyt!

UEFA jakaa valmennuskoulutuksen rahoitukseen tarkoitettuja stipendejä naispuolisille valmentajille. Stipendin ehtona on koulutukseen sitoutuminen ja sen suorittaminen loppuun. Lisäksi valmentaja sitoutuu valmentamaan ainakin vuoden koulutuksen päättymisen jälkeen.

Valmentaja Rosa Lappi-Seppälä Helmareiden treeneissä. Kuvituskuva.Kuva: Jyri Sulander

15.9.2022 klo 21:13

Kesällä pelatun naisten EM-lopputurnauksen finaalissa kohtasivat Englanti ja Saksa. Kumpaakin huippujoukkuetta valmensi naispuolinen valmentaja: Sarina Wiegman Englantia ja Martina Voss-Tecklenburg Saksaa. Tie jalkapallovalmennuksen huipulle onkin tänä päivänä entistä enemmän auki myös valmentajina toimiville naisille.

– Vaikka naisia näkyykin jo Euroopan huippuotteluissa päävalmentajien paikalla, edelleen on tärkeää kannustaa naisia kehittymään ja kouluttautumaan omalla valmentajapolullaan, Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie sanoo.

Mistä stipendihaussa on kyse?

Madaltaakseen naisten kynnystä valmentajapolulla kouluttautumiseen, UEFA jakaa vuosittain stipendejä lahjakkaille naispuoleisille valmentajille UEFA -valmennuskoulutuksien rahoittamiseksi. Stipendiä voi hakea UEFA Pron A-, B-, C-, Youth-, Goalkeeper- ja Futsal -valmennuskoulutusten sekä uuden Fyysisen valmennuksen erikoiskoulutuksen kulujen kattamiseen. Stipendi kattaa 90 prosenttia koulutuksen kuluista. Lisäksi Suomesta voidaan hakea yhtä paikkaa UEFAn laadukkaassa mentorointikoulutuksessa. Mentorointikoulutukseen valittavan tulee olla käynyt UEFA A- tai UEFA Pro -kurssi ja tähdätä lajin kansainvälisellä tasolla kehittymiseen.

Suomessa starttivaiheen koulutuksissa naisia on näkynyt jo ilahduttavan paljon, mutta Lähitie haluaa rohkaista naisia myös UEFA:n koulutuspolulle C-kurssilta alkaen.

–  On tärkeää, että eri sukupuolet kokevat valmentajan polulla kouluttautumisen innostavana – valmentavat he sitten tyttöjen tai poikien joukkueessa. Tavoitteemme on taata jokaiselle jalkapalloilijalle osaava ja koulutettu valmentaja. Siksi haluamme kannustaa entistä enemmän naisia mukaan valmennustehtäviin, ja UEFA:n stipendit ovat hieno matalan kynnyksen mahdollisuus hakea mukaan UEFA:n koulutuspolulle, Lähitie sanoo.

Ketkä voivat hakea stipendiä ja miten sitä haetaan?

Pyydämme hakemukset (CV ja motivaatiokirje) osoitteeseen koulutus(a)palloliitto.fi maanantaihin 10.10.2022 mennessä.

Stipendiä voivat hakea naispuoliset valmentajat, jotka:

• Täyttävät haettavalla kurssille osallistumisen ehdot:

• UEFA C:lle hakijan tulee olla suorittanut Futisvalmentajan startti, Ikävaihekoulutus ja yksi teemakoulutuksista

• UEFA A:lle hakijalla tulee olla voimassa oleva UEFA B lisenssi ja vähintään vuosi valmentamista UEFA B:n suorittamisen jälkeen

• UEFA PRO:lle hakijalla tulee olla voimassa oleva UEFA A lisenssi ja vähintään vuosi valmentamista UEFA A:n suorittamisen jälkeen

• Ovat kartuttaneet riittävästi valmennuskokemusta

• Sitoutuvat käymään valmennuskurssin loppuun ja valmentamaan vähintään yhden kauden UEFA-valmennuslisenssin suorittamisen jälkeen.

• Sitoutuvat täyttämään UEFA:lle vaaditut raportit (palautekysely, mahdolliset mentorointivaiheeseen liittyvät raportit)

Palloliitto tukee valmentajia sopivan valmennuskohteen löytämisessä. Osaan stipendeistä kuuluu pakollinen mentorointi koulutuksen suorittamisen jälkeen.

Valmennuskoulutukseen (UEFA B, UEFA B Huippupelaajille, UEFA A tai UEFA PRO) hakijoiden on haettava itsenäisesti, eli stipendihakemus ei toimi hakemuksena koulutukseen. Stipendi on ehdollinen, kunnes valinta koulutukseen on tehty.

Lisätiedot ja stipendihakuihin liittyvät kysymykset:

Sanna Pirhonen, koulutuskoordinaattori, sanna.pirhonen(at)palloliitto.fi

Matti Lähitie, koulutuspäällikkö, matti.lahitie(at)palloliitto.fi