U23-naiset taipui Ranskalle

Pikkuhelmarit pääsi maalin päähän, mutta kotijoukkue vei voiton lukemin 3–2. Suomen maaleista vastasivat Sara Sievistö sekä Jutta Rantala.

Jarmo Matikaisen debyytti U23-päävalmentajana päättyi hienoon 1-0-voittoon Norjasta.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

8.10.2022 klo 13:47

Alle 23-vuotiaiden maajoukkue (1999 ja myöhemmin syntyneet) kärsi Ranskalle tappion myös tuplamaaottelun toisessa osassa. Ranska oli keskiviikon kamppailussa vahvempi maalein 3–1, ja tänään lauantaina päätöslukemat olivat 3–2.

– Paransimme ensimmäisestä pelistä oikeastaan kaikilla osa-alueilla. Pystyimme puolustamaan ylempää ja saimme aikaan paljon riistoja. Löysimme keskikentältä sekä hyökkäyksestä tiloja ja pystyimme luomaan painetta pidemmillä syötöillä. Pelimme kehittymiseen voi olla tyytyväinen, päävalmentaja Jarmo Matikainen toteaa.

– Avausmaali oli mielestämme selkeä paitsio. Ensimmäisen osuman merkitys on aina iso – maalin päästänyt joukkue joko lannistuu tai jatkaa entistä vahvemmin. Me jatkoimme hyvää peliämme ja tasoitimme muutamaa minuuttia myöhemmin, kun Nanne Ruuskanen antoi hyvän ristipallon ja Sara Sievistö pääsi tuikkaamaan maalin.

Tauolle mentiin tasalukemissa. Ranska teki toiselle jaksolle muutaman vaihdon ja sai kentälle lisää virtaa. Matikaisen mukaan toisen puolikkaan ensimmäinen vartti oli kotijoukkueen hallintaa – Ranska siirtyikin johtoon vajaan tunnin kohdalla ja teki voittomaalin muutamaa minuuttia myöhemmin.

– Meille tuli heikompi jakso, ja vastustaja pääsi rankaisemaan meitä kahdesti. 2–1-maalissa vartiointimme petti kulmapotkussa ja voittomaali tuli rankkarista. Pääsimme kuitenkin mukaan peliin, siitä hatunnosto joukkueelle – Jutta Rantalan kavennusmaali tuli hyvän prässin kautta, Matikainen sanoo.

– Meillä oli viimeisen vartin aikana paikkamme, mutta emme saaneet aikaan tasoitusta. Vastustajalla oli toki muutama hyvä vastaisku, joista hekin olisivat voineet osua. Pelaajat tekivät hyvin töitä tilanteenvaihdoissa loppuun saakka.

Kokonaisuutena päävalmentajalle jäi viikosta hyvä maku. Matikainen toivoo, että vastaavan tasoisia maaotteluita on luvassa myös ensi vuoden puolella.

– Olen todella kiitollinen siitä, että saimme kaksi peliä maailmanluokan joukkuetta vastaan. Pelaajat tarvitsevat juuri näitä kokemuksia. (Helmareiden päävalmentaja) Marko Saloranta oli mukanamme keskiviikosta alkaen, ja pelaajat antoivat näyttöjä myös Helmareita ajatellen. U23- ja A-maajoukkueen välinen linkki toimii hyvin.

Ranska – Suomi 3–2 (1–1)

18’ 1–0
25’ Sara Sievistö 1–1
56’ 2–1
63’ rp 3–1
69’ Jutta Rantala 3–2

Tietoa Ranskan maalintekijöistä odotellaan kotijoukkueelta.

12 Anna Koivunen (mv)
2 Liina Nora
4 Joanna Tynnilä (80’ 13 Elisa Ikonen)
5 Emmi Siren