U19-tytöt voi varmistaa jatkopaikkansa lauantaina

Kello 13:00 alkava Skotlanti-ottelu näkyy suorana Skotlannin jalkapalloliiton YouTube-kanavalla.

Pikkuhelmarit perjantain harjoituksissa.

7.10.2022 klo 18:41

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) aloitti Skotlannissa pelattavan EM-karsintaturnauksen tärkeällä 2–0-voitolla Sveitsistä. Keskiviikon kamppailun voittomaalista vastasi Oona Sevenius, ja jälkimmäinen osuma merkittiin omaksi maaliksi – tarkemman raportin voi lukea täältä.

– Eilinen ja tämä päivä ovat sujuneet valmistautumisen kannalta tosi hyvin. Olemme saaneet kerättyä energiaa sekä viilattua suunnitelmiamme, ja kaikki on valmista huomiselle. Kävimme Sveitsi-pelin läpi jo samana iltana ja käänsimme katseemme Skotlanti-otteluun, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Otamme Sveitsi-pelistä hyvät asiat mukaan ja haluamme parantaa tietyissä asioissa. Haluamme puolustaa huomenna yhtä hyvin kuin Sveitsiä vastaan ja hyökätä vielä vaarallisemmin. Skotlanti-pelistä tulee varmasti erilainen kuin avausmatsistamme.

Emäntämaa Skotlanti jäi Espanjan jyrän alle myöhemmin keskiviikkona. Espanja murjoi Skotlantia tennislukemin 6–0 – tulos tarkoitti sitä, että Pikkuhelmareiden voitto Skotlannista varmistaisi Suomen jatkopaikan.

– Peli oli Espanjan näytöstä, mutta Skotlanti ansaitsee kehut siitä, kuinka sinnikkäästi he taistelivat ja puolustivat. He ovat tehneet kovasti töitä puolustussuuntaan jo aiemmissa peleissä, ja joukkue on tosi kompakti. Heillä on hyviä pelaajia, emmekä lähde missään nimessä aliarvioimaan vastustajaa, Pitkäkangas toteaa.

– Olemme käyneet tarkasti läpi Skotlantia, ja tiedämme, kuinka laadukas joukkue he kykenevät olemaan. He ovat vaarallisia vastaiskuissa sekä erikoistilanteissa. Edelleen tärkein keskittyminen on meidän omassa pelaamisessamme. Meillä on itseluottamus korkealla, ja tulemme parantamaan ensimmäisestä ottelusta. Tavoitteemme on voittaa ottelu ja varmistaa jatkokarsintapaikka. Odotamme innolla huomista.

Sveitsi-ottelussa 75 minuuttia pelannut Sofia Määttä oli varsin tyytyväinen Pikkuhelmareiden karsinta-avaukseen.

– Se ei ollut parasta peliämme, mutta olimme tehokkaita toisella jaksolla, ja maalit riittivät voittoon. Omasta tekemisestäni jäi ihan hyvä maku, ja pystyin luomaan muutaman paikan. Voitto oli tosi tärkeä – meillä ei ole nyt niin isoja paineita kahteen viimeiseen otteluun, Ilves-pelaaja sanoo.

– Skotlanti on hyvä joukkue, vaikka he tulevat neloskorista. Meidän täytyy olla tarkkana vastaiskuissa ja olla kärsivällisiä pallonhallinnan kanssa. Saamme varmasti tarpeeksi paikkoja, kun maltamme tehdä omaa juttuamme.

Määttä oli mukana jo edellisissä U19-karsinnoissa, joissa Suomi jäi todella lähelle lopputurnauspaikkaa – kisaunelmat kaatuivat jatkokarsinnoissa rangaistuspotkuilla.

– Siitä on varmasti hyötyä, kun on saanut alle karsintapelejä. Silloin tietää, mitä täältä voi odottaa, eikä kansainvälinen taso tule yllätyksenä. Nyt haluan, että menemme kisoihin asti.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
8.10. 13:00 Suomi – Skotlanti, Edinburgh (Ainslie Park Stadium)
11.10. 15:00 Suomi – Espanja, Edinburgh (Falkirk Stadium)

EM-karsintaturnauksen kolme parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen. Espanja-ottelusta ei ole luvassa livelähetystä.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle