U19-tytöt päätti maajoukkuevuoden voittoon

Liina Tervo ja Elli Seiro vastasivat Suomen maaleista 2–1-voitossa Ruotsista.

Pikkuhelmarit pääsi juhlimaan voittoa länsinaapurista. Kuva lauantain ottelusta.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

14.11.2022 klo 14:27

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) otti tänään maanantaina hienon revanssin Ruotsista, kun Eerikkilässä pelattu maaottelu päättyi Pikkuhelmareiden 2–1-voittoon. Ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Ruotsi aloitti pelin vahvasti, ja Nanna Leivonen joutui pari kertaa torjuntatöihin heti alkuhetkien aikana. Suomi sai ensimmäisen hyvän paikkansa kahdeksannella minuutilla – Nadine Allard koppasi Pauliina Pirisen yrityksen. Noora Juusela pääsi heti perään kokeilemaan vapaapotkua aivan boksin läheisyydestä, mutta veto meni muurin kautta kulmapotkuksi.

Vierasjoukkue prässäsi terävästi ja sai pari pallonriistoa, joista Suomi selvisi säikähdyksellä. Jo-Anne Cronquist laukoi 18. minuutilla terävästi kohti alakulmaa, mutta yritys meni ohi. Hetkeä myöhemmin Pirinen pääsi toistamiseen vetopaikalle – Allard torjui jälleen varmasti. Toisessa päässä Leivonen teki tärkeän venytyksen, kun ruotsalaispelaajan keskitys tuli vaarallisesti maalin edustalle.

Pikkuhelmarit sai pallon useaan otteeseen Ruotsin puolustuskolmannekselle, mutta suomalaispelaajien viimeiset ratkaisut jättivät toivomisen varaa. Vieraat puolustivat rangaistusalueensa sisällä erinomaisesti, ja Suomen hyökkääjiltä vietiin kaikki ylimääräinen tila. Myös Pikkuhelmareiden boksipuolustus toimi ensimmäisen puolituntisen aikana mainiosti.

Peppi Kontturi laukoi avausjakson lopussa aavistuksen ohi Allardin vartioiman maalin. Suomi pelasi puoliajan lopun vahvasti ja sai palkintonsa hetki ennen taukovihellystä – Nuppu Rahkonen teki oikealla laidallaan loistavan esityön ja Liina Tervo laukoi tarkasti alakulmaan.

Ruotsi lähti hakemaan tasoitusta heti toisen jakson alussa – tolppa pelasti Suomen, kun Klara Svensson Senelius pääsi puskemaan kulmapotkusta. Pikkuhelmarit pääsi muutaman minuutin rynnistyksen jälkeen paremmin mukaan peliin ja pystyi pitämään palloa myös vastustajan kenttäpuoliskolla.

Kotijoukkue tuplasi johtonsa reilun tunnin kohdalla, kun Pirinen teki hyvän katkon ja syötti pallon Elli Seirolle, joka viimeisteli tarkasti tolpan juureen. Suomi teki 2–0-maalin jälkeen useita vaihtoja – vaihdosta kehiin tullut Inka Sarjanoja tykitti 73. minuutilla hieman ohi takatolpan.

Pallo pomppi vaarallisesti Suomen boksissa vartti ennen loppua, mutta vieraat eivät saaneet aikaan kunnon laukauksia. Matilda Nildén kolisutteli muutamaa minuuttia ylärimaa, ja Ruotsi kavensi seuraavasta tilanteesta – Cajsa Rubensson tuikkasi vieraiden avausmaalin lähietäisyydeltä.

Suomi ei tyytynyt lopussa vain puolustamaan johtoaan, vaan jatkoi lisämaalien jahtaamista. Sarjanoja ja Tuuli Viinikka saivat aikaan hyvän paikan, mutta ruotsalaispuolustus ehti Viinikan syötön väliin juuri ennen Seiroa. Leivonen joutui venymään hetkeä myöhemmin parhaimpaansa, kun Victoria Svanström haki tasoitusta.

Vieraat painoivat päälle vielä loppuhetkillä, mutta Suomi piti vastustajan pois laatupaikoilta päätösvihellykseen saakka. Ruotsin viimeinen tilaisuus tuli lisäajalla Svanströmille – hienon ottelun pelannut Leivonen torjui kovan laukauksen vaivatta.

– Peli oli meiltä tosi hyvä. Otimme lauantain pelistä harppauksia eteenpäin avaamisessamme ja pystyimme etenemään sekä lyhyillä että pitkillä syötöillä. Puolustimme ison osan pelistä hyvin ja saimme paljon riistoja – emme vieläkään kyenneet hyödyntämään niitä tilanteita aivan niin tehokkaasti, kuin parhaimmillamme pystymme, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoi.

– Ruotsilla oli ehdottomasti omat paikkansa, ja Nanna Leivonen pelasi upean ottelun maalillamme. Nanna teki tärkeitä torjuntoja ja oli iso osa hyökkäyspelaamistamme. Vaikka Ruotsi kävi muutaman kerran lähellä, olimme mielestäni parempia.

Pitkäkangas myönsi, että Suomen peli ailahteli hieman liikaa – päävalmentaja kaipasi joukkueeltaan lisää tasaisuutta.

– Meillä oli pelin sisällä tosi hyviä jaksoja, mutta välillä meillä oli tosi vaikeaa. Ruotsi pääsi lopussa niskan päälle, ja väsyimme ehkä hieman – sitä myötä pakkamme ei ollut niin tiivis. Mikäli pystymme ylläpitämään parhaita hetkiämme, olemme todella vahvoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että vastassa oli tosi kova jengi.

Maaottelu oli Pikkuhelmareille vuoden viimeinen. Keskiviikkona 7. joulukuuta joukkue pääsee jännittämään EM-jatkokarsintojen lohkoarvontaa – jatkokarsinnat pelataan ensi keväänä.

– Oli upeaa päättää tapahtuma voittoon. Pelaajat palaavat nyt arkeen jatkamaan työntekoa. Lähetämme palautteet seuroihin tulevien viikkojen aikana ja käymme ne läpi pelaajien sekä heidän valmentajiensa kanssa. Maajoukkueen osalta jatkamme helmikuun ikkunassa – huhtikuussa lähdemme hakemaan kisapaikkaa.

Suomi – Ruotsi 2–1 (1–0)
43’ Liina Tervo 1–0
64’ Elli Seiro 2–0
82’ Cajsa Rubensson 2–1