U19-tytöt nousi hienoon voittoon Portugalista

Pikkuhelmareiden seuraavat ottelut koittavat lokakuussa, kun joukkue taistelee EM-jatkokarsintapaikoista Sveitsin, Skotlannin ja Espanjan kanssa.

Pikkuhelmarit otti toisen peräkkäisen voittonsa tiukan kamppailun päätteeksi.

6.9.2022 klo 15:07

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) päätti Portugalin turnauksen komeaan voittoon emäntämaasta. Kotijoukkue johti kamppailua tauolla, mutta Suomi nousi 2–1-voittoon toisen jakson aikana. Aiemmissa peleissään Pikkuhelmarit kärsi Itävallalle 2–3-tappion ja voitti Tanskan lukemin 1–0.

Ottelu lähti käyntiin varsin tunnustelevasti, eikä kumpikaan joukkue päässyt maalipaikoille ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana. Kotijoukkue osui 13. minuutilla heti ensimmäisestä tilanteestaan – Suomi menetti pallon pahassa paikassa, ja Ines Simas syötti Beatriz Nogueiralle, joka viimeisteli tyylikkäästi.

Pikkuhelmareiden tasoitusmaali oli lähellä 19. minuutilla. Noora Juuselan sivuvapaapotku leijui Daniela Tolosen päähän, ja tämän pusku meni vain aavistuksen ohi. Suomella oli seuraavien minuuttien ajan vahva hallinta pallosta, mutta hyökkäyspäässä joukkueella oli samoja haasteita kuin turnauksen aiemmissa peleissä, eikä maalivahti Leonor Fariaa onnistuttu työllistämään.

Lilli Halttunen laukoi juuri ennen taukoa melko selvästi yli Farian vartioiman maalin, ja Kerttu Karresmaa torjui lisäajalla Bruna Ramosin yrityksen – näitä lukuun ottamatta kumpikaan joukkue ei luonut avausjakson toisen puolikkaan aikana todellisia tekopaikkoja.

Pikkuhelmarit tuli toiselle jaksolle hyvällä jalalla, ja tauolla kentälle vaihdettu Tuuli Viinikka oli tasoittaa heti ensimmäisillä kosketuksillaan – Viinikan sijoitus meni vain hieman ohi takatolpan. Suomi sai palkinnon vajaan tunnin kohdalla, kun Oona Sevenius laukoi pallon vasemmalla jalallaan maalin kattoon. Mainion esityön osumaan teki Viinikka.

Portugalilla oli tasoitusmaalin jälkeen pari vaarallista kulmapotkua, joista jälkimmäisessä suomalaispuolustus ehti vedon tielle viime hetkellä. Kotijoukkue nosti prässiään, ja Pikkuhelmareilla oli suuria haasteita pelinavaamisen kanssa. Portugali sai aikaan painetta, mutta vieraat pitivät vastustajansa pitkään pois hyviltä vetopaikoilta.

71. minuutilla Catarina Mairoksen kaukolaukaus meni Suomen maalin yli vain rimaa hipoen. Pari minuuttia tästä ylärima pelasti Suomen, kun Erica Ventura haki johtomaalia päällään. Suomi puolestaan käytti tilaisuutensa hyväkseen – Faria torjui Jasmin Mansarayn vedon, mutta Sara Haapala oli ensimmäisenä paluupallossa ja tuikkasi 1–2-osuman.

Matilde Silva tykitti 87. minuutilla yli maalin, mutta Portugali ei saanut aikaan kunnon kiriä. Suomi selvisi lisäajan erikoistilanteista kunnialla ja päätti turnauksen komeaan voittoon.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas oli tyytyväinen Pikkuhelmareiden peliesitykseen ja hyvään tulokseen. Pikkuhelmarit lähti Portugali-kamppailuun erilaisella puolustusmuodolla kuin kahteen ensimmäiseen peliin, ja päävalmentaja pitää joukkueen hyvää muuntautumiskykyä tärkeänä. Ryhmä on osoittanut pystyvänsä puolustamaan ja hyökkäämään monipuolisesti, mikä on erinomainen asia karsintapelejä ajatellen.

– Olen iloinen ja ylpeä joukkueestamme. Toisella jaksolla meillä oli vaikeita hetkiä ja Portugali sai isomman otteen pelistä – osoitimme kuitenkin jälleen kerran, kuinka vaikeammista hetkistä selvitään yhdessä. Osoitimme tämän turnauksen aikana myös kykymme muokata joustavasti pelaamistamme pelin eri vaiheissa. Puolustimme eri korkeuksilta ja eri toiminnoilla, Pitkäkangas toteaa.

– Tänään Portugalia vastaan loimme hyökkäysetua ja etenimme hyvin eri tavalla kuin kahdessa ensimmäisessä ottelussa. Halusimme avata peliä lyhyemmillä syötöillä ja haastaa Portugalin ensimmäisen linjan. Meille tuli välillä virheitä, joista yhdestä Portugali rankaisi. Karsinnoissa meillä ei ole varaa vastaaviin virheisiin, ja meidän täytyy karsia ne pois.

Pitkäkangas kuitenkin muistuttaa, että lyhyet avaukset tuottivat paljon hyvää.

– Saimme niiden kautta paljon hyviä etenemisiä, pääsimme viimeiselle kolmannekselle ja vastustajan boksiin. Lisäksi pysyimme pallossa pitkiä aikoja ja pystyimme ajoittain liikuttamaan Portugalin muotoa mainiosti. Tasoitusmaalimme oli upea – Tuuli Viinikan esityö laidalla ja Oona Seveniuksen viimeistely boksin sisältä olivat korkeaa tasoa. Viimeisellä kolmanneksella olisimme pystyneet paremmilla valinnoilla olemaan vieläkin vaarallisempia, Pitkäkangas avaa.

– Puolustimme erikoistilanteemme sekä oman boksimme todella hyvin, ja Kerttu Karresmaa hoiti myös muutaman keskityksen varmasti. Olen myös iloinen siitä, että voittomaali syntyi juuri kulmapotkusta. Olemme olleet monesti lähellä maalintekoa erikoistilanteista, ja nyt palkinto viimein tuli.

Kapteeninnauhaa kantanut Mansaray oli vahvasti mukana voittomaalissa. Puolustaja oli päävalmentajan tavoin mielissään siitä, että hyökkäyspään erikoistilanne tuotti pitkästä aikaa tulosta.

– Oli kiva olla mukana voittomaalissa – minulle ei ole väliä, kuka maalin tekee, kunhan sellainen vain tulee. Onneksi Sara oli paikalla puttaamassa pallon sisään, Mansaray sanoo.

– Lähdimme peliin kovalla asenteella ja raavimme ansaitun voiton – tiesin koko ajan, että hoidamme pelin lopulta. Minulla oli sama tunne Tanskaa vastaan. Se kantaa pitkälle kentällä, kun kaikki puhaltavat yhteen ja tekevät paljon töitä. Odotan innolla karsintoja tämän joukkueen kanssa.

Suomen avausmaalista vastannut Sevenius allekirjoittaa Mansarayn sanomiset – joukkueessa oli pelin jälkeen mainio tunnelma.

– Oli mahtavaa päättää turnaus tällä tavalla. Se luo joukkueeseen vahvaa fiilistä, kun nousee tappioasemasta voittoon. Menestyäkseen joukkueella on tärkeää olla uskoa vaikeilla hetkillä. On myös hyvä merkki, että pystyimme kehittämään peliämme turnauksen läpi – minulla on tosi luottavainen fiilis karsintojen alla, turnauksessa kolmesti osunut Sevenius sanoo.

– Maalinteko on aina mukavaa. Tämä turnaus sujui osaltani hyvin, ja pelit kasvattivat itseluottamustani. Se on hyökkääjälle iso juttu – toivon, että pystyn ratkaisemaan pelejä myös jatkossa. Tämä oli tärkeä turnaus sekä itselleni että joukkueellemme.

Sekä Mansaray että Sevenius kehuu vuolaasti joukkueen yhteishenkeä. Pitkäkangas pitää maajoukkuetapahtuman yhtenä tärkeänä saavutuksena juuri joukkueen entistäkin parempaa ilmapiiriä.

– Saimme kehitettyä pelaamistamme turnauksen aikana ja se oli yksi tavoitteistamme. Kiitos siitä kuuluu pelaajille ja taustatiimille. Pelaajat osoittivat upeaa heittäytymistä kentällä ja kentän ulkopuolella. He antoivat energiaa toisilleen, ja ilmapiiri joukkueen sisällä on huikea, päävalmentaja sanoo.

– Pelaajat nauttivat olla toistensa kanssa. Taustatiimimme toimi upeasti – tämä oli ensimmäinen yhteinen tapahtumamme ulkomailla, ja jokainen tiimimme jäsen hoiti oman roolinsa erinomaisesti, Pitkäkangas jatkaa.

– Palaamme huomenna kotimaahan, ja pelaajilla on edessään tärkeitä sarjapelejä. Karsintojen alkuun ei ole montaa viikkoa, ja se aika kuluu nopeasti – karsintoihin lähtevä joukkue tullaan nimeämään jo alle kahden viikon päästä. Tämä turnaus tarjosi loistavat lähtökohdat karsintoihin ja avausotteluun Sveitsiä vastaan.

Portugali – Suomi 1–2 (1–0)
13’ Beatriz Nogueira 1–0
58’ Oona Sevenius 1–1
78’ Sara Haapala 1–2