U19-tytöt nimetty Portugalin turnaukseen

Otteluiden mahdollisista striimeistä tiedotetaan myöhemmin. Suomen joukkue sekä otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta.

Nette-Nina Hiltunen tositoimissa Islantia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

16.8.2022 klo 15:41

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) matkaa elokuun lopussa Lissaboniin, jossa Pikkuhelmarit pelaa kolme kovatasoista maaottelua. Syksyn EM-karsintaturnaukseen valmistautuva joukkue kohtaa emäntämaan lisäksi Itävallan sekä Tanskan.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan ikäluokan terveystilanne on parempi kuin kesäkuussa, ja valmennuksella oli pelaajavalintojen osalta positiivisia ongelmia. Sairastuvalta Pikkuhelmareiden vahvuuteen palaavat Tao Stark sekä Tuuli Viinikka, jotka eivät pystyneet osallistumaan Islanti-tuplamaaotteluun.

– Meillä on jälleen kerran vahva joukkue valittuna. Pelaajamme pelaavat useissa eri sarjoissa, ja heitä on tarkkailtu laajasti. Kovia pelaajia jäi jälleen ryhmän ulkopuolelle. Olen iloinen siitä, että meillä on näin paljon potentiaalisia pelaajia kyseisissä ikäluokissa. Maalivahdit nimeämme ensi maanantaina – sen osalta tilanne on vielä hieman auki, Pitkäkangas avaa.

Kilpailua lisää se, että 2005 syntyneet ovat ensi kertaa Pitkäkankaan käytettävissä – vuotta nuoremmasta ikäluokasta mukaan valittiin kolme kenttäpelaajaa. Puolustuspäätä vahvistaa Helmi Perkaus, ja hyökkäysvoimaa tuovat Elli Seiro sekä Lilli Halttunen. Kolmikko tuo joukkueeseen arvokisakokemusta, sillä kukin heistä edusti Suomea toukokuun U17-EM-kisoissa.

– Perkaus on ollut erittäin hyvä Ilveksessä. Hänen pelaamisensa Naisten Ykkösessä on ollut todella varmaa, ja hän on esiintynyt upeasti kärkijoukkueita vastaan. Seiro on saanut paljon vastuuta Hongan edustuksessa – hän juoksee erinomaisesti selustaan, ja näissä hetkissä hän on ollut liigassa alati vaarallinen. Halttunen on ollut tosi vakuuttava sekä HJK:n BSM:n että Kansallisen Liigan otteluissa ja on viimeistellyt paljon maaleja.

Pikkuhelmarit pelasi edelliset maaottelunsa juhannusviikolla. Islanti-tuplamaaottelun ensimmäisessä osassa Suomi oli vahvempi maalein 1–0, ja pari päivää myöhemmin maat päätyivät 2–2-tasapeliin.

– Kokonaisuutena tapahtumasta jäi positiivinen maku. Hitsauduimme paremmin yhteen ja saimme vietyä pelaamistamme eteenpäin. Meidän täytyy tietenkin parantaa monessa asiassa, sillä kaikki ei ole vielä valmista karsintoja ajatellen. Portugalissa haluamme kehittää muun muassa erikoistilannepelaamistamme, Pitkäkangas sanoo.

– Ensimmäisessä pelissä meidän olisi pitänyt tehdä enemmän maaleja. Pystyimme kuitenkin hallitsemaan peliä, luomaan paljon paikkoja sekä ennen kaikkea saamaan hyvän tuloksen. Toinen peli oli tasaisempi – meillä oli hyviä vaiheita pelissä, mutta olimme ajoittain jumissa etenemisemme kanssa. Lisäksi Islannin pitkät pallot tuottivat meille ongelmia. Tärkeää oli se, että useat pelaajat saivat näyttöpaikan tulevia tapahtumia varten sekä arvokkaita minuutteja kansainvälisessä matsissa.

Portugalin turnaus on Pikkuhelmareiden viimeinen tapahtuma ennen lokakuun EM-karsintaturnausta. Suomi kamppailee jatkopaikasta Espanjan, Sveitsin sekä emäntämaa Skotlannin kanssa – kolme maata etenee keväällä pelattaviin EM-jatkokarsintoihin.

– Saamme Portugalissa kolme ottelua, jotka valmistavat meitä erinomaisesti. Näiden mittareiden lisäksi todella tärkeää on se, että pääsemme viettämään kymmenen päivää yhdessä. Rytmi tulee olemaan täsmälleen sama kuin lokakuussa Skotlannissa, mikä on optimaalista meille, Pitkäkangas toteaa.

– Itävalta ja Tanska ovat ennakkoon todella kovat vastukset – olemme käyneet läpi myös Portugalia, ja se vaikuttaa niin ikään hyvältä joukkueelta. Karsintalohkomme on erittäin kova ja on tärkeää, että pääsemme pelaamaan näin laadukkaita joukkueita vastaan tulevalla viimeistelyleirillämme.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Nanna Leivonen JyPK (mv) (Muuramen Yritys) (nimetty 22.8.)
Maija Koota HJK (mv) (EPS) (nimetty 22.8.)
Sara Haapala Ilves (HJS)
Jasmin Mansaray HJK
Helmi Perkaus Ilves (MuSa, Nice Futis)
Nette-Nina Hiltunen NJS
Sara Ikonen ONS (nimetty Veera Keto HFA (ONS) tilalle 26.8.)
Neela Antikainen HPS (HJK)
Daniela Tolonen HPS (lainalla HJK:sta, KäPa)
Matilda Kuusniemi Fishwick FC Honka (HFA, KäPa, PK-35)
Tao Stark JyPK (Jyväskylän Nousu)
Tuuli Viinikka Ilves (HJS)
Liina Tervo PKKU (TuPS)
Sofia Määttä Ilves (Pallo-Iirot)
Noora Juusela FC Honka (PuiU, PK-35)
Pauliina Pirinen JyPK
Oona Sevenius HJK (NJS, RaKe, PK-35 Vantaa)
Elli Mäkipelkola Ilves (SeMi) (nimetty Elli Seiro FC Honka (EPS) tilalle 26.8.)
Lilli Halttunen HJK (LePa, FC Espoo)
Claudia Palosaari ONS (TP-47, Tornion Jalkapalloklubi) (nimetty Inka Sarjanoja ONS tilalle 29.8.)

Loukkaantuneet Nanna Leivonen sekä Claudia Palosaari palasivat Suomeen torstaina 1. syyskuuta. Kaksikon korvasi Elli Seiro sekä Kerttu Karesmaa (NJS, aiemmat seurat HauPa, FC Wimma, ONS ja HFA).

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 31.8. klo 13:00 Itävalta – Suomi, Cidade do Futebol
La 3.9. klo 13:00 Suomi – Tanska, Cidade do Futebol